Det Gamle Testamente 2022
23. oktober. Er evangeliet skrevet i mit hjerte? Jeremias 30-33, 36, Klagesangene 1, 3


»23. oktober. Er evangeliet skrevet i mit hjerte? Jeremias 30-33, 36, Klagesangene 1, 3«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»23. oktober. Er evangeliet skrevet i mit hjerte?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
familieskriftstudium

23. oktober

Er evangeliet skrevet i mit hjerte?

Jeremias 30-33, 36, Klagesangene 1, 3

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvad drøftede vi sidste gang, og hvilke invitationer eller opgaver blev der lavet? Hvad har vi gjort for at handle på disse opfordringer eller opgaver?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvad kan vi gøre eller sige for at nå ud til dem, der måske føler sig alene eller langt væk fra vor himmelske Fader?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe andre med at føle Jesu Kristi kærlighed?

  • Før familier sammen for evigt. Hvilke ideer kan vi dele med hinanden for at hjælpe med at styrke vores familier?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Herren fortalte profeten Jeremias, at han i de kommende dage ville samle Israel og indgå en »ny pagt« med sit folk. Han sagde: »Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk« (Jer 31:31-34). De dage er i dag, og vi er Guds folk. Disse lærdomme kan få jer – og dem, I underviser – til at spørge: Hvad betyder det, at evangeliet skal skrives i mit hjerte? Er evangeliet skrevet i mit hjerte? Hvis ikke, hvad kan jeg så gøre ved det?

Overvej, hvordan I kan hjælpe medlemmerne i jeres klasse eller kvorum til at overveje disse spørgsmål for sig selv. For at forberede jer til undervisningen kan I finde budskaber at dele fra Jeremias 30-33, 36, fra præsident Russell M. Nelsons tale »Lad Gud råde« (Liahona, nov. 2020, s. 92-95) og ældste D. Todd Christoffersons budskab »Når du engang omvender dig« (Liahona, maj 2004, s. 11-13).tale

Billede
unge kvinder studerer skrifterne

Når vi elsker Herren og søger at lære af ham, vil evangeliet blive skrevet i vores hjerter.

Lær sammen

Anspor de unge til at drøfte Jeremias 31:31-34. For at gøre dette kan I give dem papirhjerter med flere spørgsmål påskrevet om, hvad det betyder at have evangeliet i vores hjerte som dem, der findes under »Forbered dig åndeligt«. Ved at arbejde individuelt, parvist eller i små grupper kan de unge læse disse vers fra Jeremias og overveje, hvordan de vil besvare spørgsmålene. Lad dem stille deres spørgsmål og de svar, de har tænkt på. Nedenfor er der flere ideer, der kan hjælpe jer med at undervise de unge i, hvordan evangeliet kan skrives i deres hjerte.

  • Da Moses gav nogle af sine sidste lærdomme til israelitterne, opfordrede han dem indtrængende til at modtage Guds ord i deres hjerte. Han lærte dem også nogle måder, som de kunne gøre dette på, således som det fremgår af 5 Mosebog 6:3-9. Læs disse vers sammen som klasse eller kvorum og drøft, hvordan vi kan gøre det, som Moses rådede os til. De kan også læse Alma 5:14, 26-35 for at finde ud af, hvad Alma lærte os om, hvordan vi kan holde evangeliet skrevet i vores hjerte.

  • Bed de unge om at læse »Omvendelse« i Guide til skrifterne og slå nogle af de skriftsteder op, der henvises til der. Hvad kan vi lære af de første fire afsnit om, hvad det betyder at have evangeliet skrevet i vores hjerte? I kan bede hver af de unge om at læse et eller flere af de resterende afsnit og kigge efter, hvad vi må gøre, for at dette kan ske. Hvilken rolle spiller Frelseren? Hvilken rolle skal vi spille? Bed de unge give deres svar og dele anden indsigt, de har opnået. Hvad tror I, det betyder at have evangeliet skrevet i vores hjerte? Hvilken rolle spiller det i denne proces at holde vores pagter?

  • Præsident Russell M. Nelson har forklaret, at udtrykket Israel beskriver »en person, der er villig til at lade Gud råde i sit liv« (»Lad Gud råde«, s. 92). I kan bede de unge om at gennemse de første seks afsnit af præsident Nelsons tale og den sidste del af talen, der begynder med »Spørgsmålet til os alle«. Bed dem om at finde noget, der hjælper dem med at forstå, hvad det betyder at »lade Gud råde« i deres liv. Hvordan føles det og handler vi, når Gud råder i vores liv? Hvad lærte præsident Nelson os om, hvordan det at have evangeliet skrevet i vores hjerte påvirker vores bestræbelser på at samle Israel?

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Læren, der står i skrifterne og i de sidste dages profeters ord, har kraft til at ændre hjertet og styrke troen. Når I og dem, I underviser, prøver ›virkeevnen af Guds ord‹, vil I se, at den har ›en stærk tendens til at få folket til at gøre det, der [er] retfærdigt‹« (Alma 31:5) (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).