Det Gamle Testamente 2022
9. oktober. Hvorfor bør Jesus Kristus være central i mit liv? Esajas 58-66


»9. oktober. Hvorfor bør Jesus Kristus være central i mit liv? Esajas 58-66«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»9. oktober. Hvorfor bør Jesus Kristus være central i mit liv?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
Jesus Kristus

9. oktober

Hvorfor bør Jesus Kristus være central i mit liv?

Esajas 58-66

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Ud over at tale om specifikke anliggender i kvorummet eller klassen kan I tale om indtryk og temaer fra generalkonferencen. Følgende spørgsmål kan være en hjælp:

  • Hvilke temaer eller taler lagde vi mærke til? Hvad styrkede vores tro på Jesus Kristus?

  • Hvad styrkede vores vidnesbyrd om de nulevende profeter? Hvad føler vi os tilskyndet til at gøre på grund af det, vi har lært eller følt?

  • Hvad skal vi som klasse eller kvorum gøre for at huske og handle i overensstemmelse med de råd, som vi fik ved generalkonferencen?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

»Jeg fryder mig over Herren, min sjæl jubler over min Gud,« sagde Esajas, »for han har klædt mig i frelsens klæder og hyllet mig i retfærdighedens kappe« (Es 61:10). Hvorfor fryder I jer over Herren? Når vi ligesom Esajas erkender, hvad Herren har gjort for os, vil vi prise ham og hans »glorværdige gerninger«(Es 63:7).

Hvad føler dem, I underviser, for Frelseren? Hvad kan få dem til at føle større kærlighed til og ærbødighed for ham? Hvad kan få dem til at føle hans kærlighed? Når I overvejer disse spørgsmål og læser Esajas 58-66, kan I også gennemgå ældste Matthew S. Hollands tale »Sønnen, den udsøgte gave« (Liahona, nov. 2020, s. 45-47) og søster Cristina B. Francos tale »Jesu Kristi helbredende kraft« (Liahona, nov. 2020, s. 60-62).

Billede
ung kvinde studerer skrifterne

Når vi lærer mere om Frelseren, bliver vi inspireret til at gøre ham til centrum for vores liv.

Lær sammen

Efterhånden som klassen eller kvorummets medlemmer lærer om den mission, som Jesus Kristus blev sendt for at udføre, vil de i højere grad blive tilskyndet til at gøre Frelseren til centrum for deres liv. Måske kan de lede i Esajas 61:1-3 og lave en liste på tavlen over, hvad Frelseren blev udpeget til at gøre (se også Luk 4:16-20). Hvordan opfyldte Frelseren disse aspekter af sin mission? Hvordan opfylder han dem i vores liv nu? Ideerne nedenfor kan hjælpe jeres klasse eller kvorum med at fortsætte en drøftelse om, hvorfor Jesus Kristus bør være centrum for vores liv.

  • Generalkonferencen indeholder altid budskaber, der vidner om Jesus Kristus. I kan opfordre flere i klassen eller kvorummet til at fortælle om noget, de har lært om Frelseren under generalkonferencen. Bed dem om at fortælle, hvad de føler for Frelseren på grund af noget, de har lært.

  • Skrifterne kan hjælpe de unge med bedre at forstå, hvorfor Frelseren bør være en central del af deres liv. I kan på tavlen skrive Hvorfor bør Jesus Kristus være central i mit liv? Bed de unge om at fortælle om deres tanker. Derefter kan I bede dem (individuelt eller i grupper) om at søge i skriftstederne under »Støttende ressourcer« for at finde yderligere svar. Bed de unge om at fortælle, hvad de har lært, og hvorfor det er meningsfuldt for dem.

  • Overvej at bede dem, I underviser, om at beskrive den vigtigste dag i deres liv. Hvad er muligvis den vigtigste dag i historien? Bed dem om at finde ud af, hvad ældste Dieter F. Uchtdorf sagde var den vigtigste dag, ved at gennemgå hans tale »Se, her er manden!« (Liahona, maj 2018, s. 107-110). Bed de unge se efter de velsignelser, som ældste Uchtdorf lovede dem, der »ser« Jesus Kristus. De kan også fortælle, hvad de gør for at gøre Frelseren til en central del af deres daglige liv. I kan tilskynde dem til at overveje, hvad de kan gøre for at komme tættere på Jesus Kristus og sætte sig et mål om at gøre det.

  • Hvis nogen spurgte os, hvorfor vi tror på Jesus Kristus, hvad ville vi så svare? Lad de unge give deres tanker til kende og skrive dem på tavlen. I kan også bede dem om at gennemgå »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (ChurchofJesusChrist.org) eller »Ved Kristus kan vi blive renset for synd« i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium (2005, 2007, s. 60-61). Bed dem om at lede efter enkle sandheder, de kan dele, for at forklare, hvorfor Frelseren er vigtig for dem. De kan føje de sandheder, de finder, til listen på tavlen og drøfte, hvordan de kan dele disse sandheder med folk, de kender.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Hver eneste person i jeres klasse er en rig kilde til vidnesbyrd, indblik og erfaringer med at efterleve evangeliet. Bed dem om at fortælle hinanden derom og opløfte hinanden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).