Oude Testament 2022
9 oktober. Waarom moet ik Jezus Christus in mijn leven centraal stellen? Jesaja 58–66


‘9 oktober. Waarom moet ik Jezus Christus in mijn leven centraal stellen? Jesaja 58–66’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022 (2021)

‘9 oktober. Waarom moet ik Jezus Christus in mijn leven centraal stellen?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022

Afbeelding
Jezus Christus

9 oktober

Waarom moet ik Jezus Christus in mijn leven centraal stellen?

Jesaja 58–66

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Bespreek daarna de behoeften van het quorum of de klas, en eventueel indrukken en thema’s uit de algemene conferentie. De volgende vragen kunnen daarbij nuttig zijn.

  • Welke thema’s of boodschappen vielen ons op? Wat heeft ons geloof in Jezus Christus versterkt?

  • Wat heeft ons getuigenis van hedendaagse profeten versterkt? Waartoe voelden we ons aangezet door wat we leerden of voelden?

  • Wat moeten we als quorum of klas doen om de raad in de algemene conferentie op te volgen?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Jesaja heeft geschreven: ‘Ik ben zeer vrolijk in de Heere, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen van het heil, de mantel van gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan’ (Jesaja 61:10). Waarom ben jij ‘vrolijk in de Heere’? Als we net als Jesaja voor ogen houden wat de Heer voor ons heeft gedaan, worden we blij, en zal onze mond overlopen van de ‘goedertierenheid van de Heere […], de loffelijke daden van de Heere’ (Jesaja 63:7).

Wat betekent de Heiland voor de jongeren in je klas of quorum? Wat zou hen helpen om meer liefde en eerbied voor Hem te voelen? Wat zou hen helpen om zijn liefde te voelen? Denk over deze vragen na en lees Jesaja 58–66, en eventueel ook de toespraak van ouderling Matthew S. Holland ‘De uitzonderlijke gave van de Zoon’ (Liahona, november 2020, 45–47) en de toespraak van zuster Cristina B. Franco ‘De genezende kracht van Jezus Christus’ (Liahona, november 2020, 60–62).

Afbeelding
jongevrouw bestudeert de Schriften

Als we de Heiland beter leren kennen, worden we geïnspireerd om Hem in ons leven centraal te stellen.

Samen leren

Als de leden van je klas of quorum meer te weten komen over de zending die Jezus Christus moest vervullen, zullen ze worden geïnspireerd om de Heiland in hun leven centraal te stellen. Misschien kunnen ze Jesaja 61:1–3 bestuderen en op het bord een lijst maken van de taken waartoe de Heiland was gezalfd (zie ook Lukas 4:16–20). Hoe heeft de Heiland deze aspecten van zijn zending vervuld? Hoe vervult Hij ze nu voor ons? Aan de hand van de onderstaande ideeën kun je met je klas of quorum de bespreking over Jezus Christus als het middelpunt van ons leven verdiepen.

  • In de algemene conferentie zijn er altijd wel toespraken waarin van Jezus Christus wordt getuigd. Laat enkele leden van je klas of quorum vertellen wat ze tijdens de algemene conferentie over de Heiland hebben ontdekt. Moedig ze aan om te vertellen wat ze daardoor voor de Heiland voelen.

  • De Schriften kunnen de jongeren duidelijk maken waarom de Heiland in hun leven centraal zou moeten staan. Schrijf op het bord: Waarom moet ik Jezus Christus in mijn leven centraal stellen? Laat de jongeren vertellen wat ze hiervan vinden. Laat ze (alleen of in groepjes) naar antwoorden zoeken in de Schriftteksten in het ‘Aanvullend materiaal’. Laat de jongeren vertellen wat ze te weten komen en waarom dat voor hen van betekenis is.

  • Vraag de jongeren om de belangrijkste dag van hun leven te beschrijven. Welke dag was misschien wel de belangrijkste in de geschiedenis? Laat ze opzoeken wat volgens ouderling Dieter F. Uchtdorf de belangrijkste dag was, in zijn toespraak ‘Zie, de Mens!’ (Liahona, mei 2018, 107–110). Moedig de jongeren aan om te letten op de zegeningen die ouderling Uchtdorf beloofde aan hen die Jezus Christus ‘zien’. Ze kunnen ook vertellen op welke manieren ze de Heiland in hun dagelijks leven centraal stellen. Laat ze zich afvragen wat ze kunnen doen om dichter tot Jezus Christus te komen, en laat ze zich dat tot doel stellen.

  • Wat zeggen we als iemand vraagt waarom we in Jezus Christus geloven? Vraag de jongeren naar hun gedachten en schrijf ze op het bord. Je kunt ze ook vragen om ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (ChurchofJesusChrist.org) of ‘Door Christus kunnen we van zonden gereinigd worden’ in hoofdstuk 3 van Predik mijn evangelie ([2004], 62–63) te lezen. Moedig ze aan om te zoeken naar eenvoudige waarheden die ze kunnen gebruiken om uit te leggen waarom de Heiland voor hen belangrijk is. Ze kunnen die waarheden aan de lijst op het bord toevoegen, en bespreken hoe ze erover kunnen praten met mensen die ze kennen.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

‘Elk individu in uw klas is een bron van getuigenis, inzicht en ervaring met het evangelie. Laat ze die rijkdom met elkaar delen en elkaar opbouwen’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland5).