Oude Testament 2022
25 september. Wat zijn onze taken in het werk van heil en verhoging? Jesaja 40–49


‘25 september. Wat zijn onze taken in het werk van heil en verhoging? Jesaja 40–49’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022 (2021)

‘25 september. Wat zijn onze taken in het werk van heil en verhoging?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2022

Afbeelding
jongeren bij de tempel

25 september

Wat zijn onze taken in het werk van heil en verhoging?

Jesaja 40–49

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Waarover ging de vorige les, en welke uitnodigingen of opdrachten hebben we toen gekregen? Wat hebben we gedaan om er gehoor aan te geven?

  • Voor de behoeftigen zorgen. Wat kunnen we doen of zeggen om iets te betekenen voor mensen die zich alleen of ver van onze hemelse Vader verwijderd voelen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we mensen de liefde van Jezus Christus laten voelen?

  • Gezinsleden voor eeuwig verenigen. Welke tips kunnen we elkaar geven om ons gezin te versterken?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

De Schriften laten er geen twijfel over bestaan dat meehelpen aan het werk van de Heer niet alleen voor volwassenen is weggelegd. Samuel was nog maar een kleine jongen toen de Heer voor het eerst tot hem sprak. Maria was waarschijnlijk nog maar een jongevrouw toen een engel aan haar verscheen en zei dat ze de moeder van de Heiland zou worden. En Joseph Smith was nog maar 14 jaar toen de Heer hem riep om het evangelie te herstellen. Niet zo lang geleden heeft president Russell M. Nelson alle jongeren opgeroepen ‘om zich aan te melden voor het jeugdbataljon van de Heer om Israël te helpen vergaderen’. (‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], ChurchofJesusChrist.org.) Toen de Heer zei: ‘U, Israël, Mijn dienaar’ (Jesaja 41:8) bedoelde Hij ongetwijfeld heel zijn verbondsvolk, en dus ook de jongeren in jouw klas of quorum.

Hoewel we bij onze doop allemaal een verbond hebben gesloten om God te dienen, beschouwen niet alle jongeren zich als dienaren van de Heer. Misschien weten ze niet hoe ze iets aan zijn werk kunnen bijdragen. Zoek in Jesaja 41–44 en in paragraaf 1.2 in het Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen naar passages die de jongeren duidelijk kunnen maken wat het inhoudt om een dienaar van de Heer te zijn.

Afbeelding
jongevrouwen bij een tempel

Elke jongere heeft unieke vaardigheden waarmee hij of zij kan bijdragen aan het werk dat tot heil en verhoging voert.

Samen leren

Jesaja 41–44 kan de jongeren duidelijk maken wat het inhoudt om een dienaar van de Heer te zijn. Breng een bespreking op gang door deze of soortgelijke Schriftverwijzingen op het bord te schrijven: Jesaja 41:8–10; 42:6–7; 43:9–12; 44:21. Laat de jongeren een passage uitkiezen, lezen, en vertellen wat erin staat over dienaren van de Heer. In welk opzicht zijn wij dienaren van de Heer? Welke zegeningen vallen ons ten deel als we Hem dienen? Hieronder staan enkele andere manieren waarop de jongeren actief aan het werk van Christus kunnen bijdragen door andere mensen tot Hem te brengen.

  • Begrijpen de jongeren wat ‘het werk van heil en verhoging’ inhoudt? Laat ze zo nodig (alleen of in groepjes) een van de vier subsecties in sectie 1.2 van het Algemeen handboek bestuderen. In elke subsectie wordt een aspect van het werk belicht. Laat de jongeren nadenken over vragen als: Wat kan iemand van mijn leeftijd doen om een bijdrage te leveren aan dit aspect van het heilswerk? Wat kunnen we als klas of quorum doen? Laat elke jongere of groep vertellen wat ze te weten zijn gekomen, en hoe ze de vragen zouden beantwoorden.

  • De jongeren hebben er wellicht baat bij om dieper in te gaan op de vier aspecten van het werk dat tot heil en verhoging voert: het evangelie van Jezus Christus naleven, voor de behoeftigen zorgen, allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen, en gezinsleden voor eeuwig verenigen. Ze kunnen een aspect uitkiezen dat hen aanspreekt, en het aan de hand van het ‘Aanvullend materiaal’ nader bestuderen. Laat de jongeren vertellen wat ze hebben gevonden waardoor ze worden geïnspireerd om hun bekering tot de Heer te verdiepen, en anderen te helpen om dat ook te doen. Ze kunnen een actieplan opstellen om daarbij te helpen. De klaspresidente of de quorumpresident kan deze bespreking leiden.

  • Laat de jongeren zich afvragen hoe ze hun talenten kunnen inzetten om zielen tot Christus te brengen, door ze elk een deel van de toespraak van ouderling John C. Pingree jr. ‘Ik heb een werk voor u’ (Liahona, november 2017, 32–35) te laten bestuderen. Laat ze vertellen hoe het geleerde iemand kan helpen die niet weet wat hij of zij aan het werk van de Heer kan bijdragen. Je kunt ook samen het gedeelte ‘Ontdek en ontwikkel geestelijke gaven’ in de toespraak van ouderling Pingree lezen. Hoe kunnen we met de hulp van de Heer onze talenten ontdekken en ontwikkelen?

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

‘Als de jongeren aanvoelen dat u hen vertrouwt, zal hun vertrouwen in hun goddelijk potentieel groeien’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 28).