Algemene conferentie
De genezende kracht van Jezus Christus
Algemene oktoberconferentie 2020


De genezende kracht van Jezus Christus

Als we tot Jezus Christus komen door geloof in Hem te oefenen, ons te bekeren, en verbonden te sluiten en na te komen, kunnen we genezen van welke schade dan ook.

Dit jaar hebben we veel onverwachte dingen beleefd. Het verlies van dierbaren en inkomsten door de wereldwijde pandemie heeft een ernstige weerslag op de wereldwijde gemeenschap en de economie.

Door aardbevingen, bosbranden, overstromingen en andere natuurrampen in verschillende delen van de wereld voelen velen zich hulpeloos, hopeloos en gebroken. Ze vrezen dat ze nooit weer de oude zullen zijn.

Ik wil u een verhaal vertellen over iets dat gebroken was.

Toen onze kinderen nog klein waren, wilden ze graag pianoles volgen. Mijn man, Rudy, en ik wilden ze die kans geven, maar we hadden geen piano. We konden ons geen nieuwe veroorloven, dus ging Rudy op zoek naar een tweedehandspiano.

Dat jaar verraste hij ons voor de kerst met een piano. Door de jaren heen leerden onze kinderen erop spelen.

Afbeelding
Oude piano

Toen onze zoons volwassen waren en op zichzelf gingen wonen, stond de oude piano stof te vergaren. We besloten haar te verkopen. Er gingen een paar jaar voorbij, waarin we wat geld hadden gespaard. Op een dag zei Rudy: ‘Ik denk dat het tijd is om een nieuwe piano te kopen.’

Ik vroeg: ‘Waarom zouden we een nieuwe piano kopen als we geen van beiden kunnen spelen?’

Hij zei: ‘O, maar we kunnen een zelfspelende piano kopen! Je kunt zo’n pianola met een tablet programmeren, zodat die meer dan vierduizend liedjes speelt, zoals lofzangen, muziek van het Tabernacle Choir, alle jeugdwerkliedjes en nog veel meer.’

Rudy is zacht uitgedrukt een geweldige verkoper.

Afbeelding
Nieuwe piano

We kochten een prachtige nieuwe pianola, en enkele dagen later werd ze door twee beren van mannen geleverd.

Ik liet ze zien waar ik de piano wilde hebben en ging uit de weg.

Afbeelding
De piano wordt geleverd

Het was een zware kwartvleugel die niet door de deur kon. Daarom haalden ze de poten eraf en zetten ze de piano op haar zij op een dolly die ze hadden meegebracht.

Ons huis stond op een lichte helling, en helaas had het eerder die dag gesneeuwd, waardoor alles er nat en glad bijlag. U voelt het vast al aankomen.

Toen de mannen de piano de helling op duwden, ging het mis. Ik hoorde een harde klap. De piano was van de dolly gevallen en zó hard neergekomen dat ze een grote put in het gazon had gemaakt.

Ik riep: ‘Lieve help! Alles in orde?’

Gelukkig waren beide mannen ongedeerd.

Ze keken schaapachtig naar elkaar, en vervolgens naar mij. Ze zeiden: ‘Het spijt ons verschrikkelijk. We nemen haar weer mee naar de winkel en vragen de baas u te bellen.’

Even later belde de manager Rudy op om de levering van een nieuwe piano te regelen. Maar Rudy is erg aardig en vergevensgezind en zei dat ze de kapotte piano ook gewoon mochten herstellen. De manager stond er echter op dat we een nieuwe kregen.

Rudy antwoordde: ‘Zo erg kan het toch niet zijn? Repareer de piano gewoon en lever haar.’

De man zei: ‘De balk is gebroken, en als de balk gebroken is, klinkt een piano nooit meer hetzelfde. U krijgt een nieuwe.’

Zusters en broeders, zijn we niet allemaal zoals deze piano: een beetje gebroken, gebarsten en beschadigd, denkend dat we nooit weer de oude zullen zijn? Maar als we tot Jezus Christus komen door geloof in Hem te oefenen, ons te bekeren, en verbonden te sluiten en na te komen, kunnen we genezen van welke schade dan ook. Door dit proces, waarbij we een beroep op de genezende kracht van de Heiland doen, worden we niet alleen hersteld, maar zelfs verbeterd. Ik weet dat we allen door onze Heiland kunnen genezen en ons doel kunnen verwezenlijken, net als een prachtig klinkende, gloednieuwe piano.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als “beproeving [is] gekomen”, is het tijd om ons geloof in God te vergroten, hard te werken en anderen te dienen. Dan zal Hij ons gebroken hart genezen. Hij zal ons gemoedsrust en troost geven. Die grote gaven worden niet vernietigd, zelfs niet door de dood.’ 1

Jezus heeft gezegd:

‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

‘want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht’ (Mattheüs 11:28–30).

Afbeelding
Onze Heiland, Jezus Christus

Om wat gebroken is door Hem te laten genezen, moeten we geloof in Jezus Christus hebben. ‘Geloof in Jezus Christus houdt in volledig op Hem te vertrouwen – u te verlaten op zijn oneindige macht […] en liefde. Daar hoort bij dat u in zijn leringen gelooft. Het houdt in dat u gelooft dat hoewel wij niet alles begrijpen, Hij dat wel doet. Daar Hij al onze pijnen, smarten en zwakheden heeft ervaren, weet Hij hoe Hij ons boven onze dagelijkse problemen kan laten uitstijgen.’ 2

Als we tot Hem komen, ‘kunnen we met vreugde, vrede en troost vervuld worden. Alles wat [moeilijk] in het leven is, kan door de verzoening van Jezus Christus rechtgezet worden.’ 3 Hij heeft ons aangespoord: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet’ (Leer en Verbonden 6:36).

Toen Alma en zijn volk in het Boek van Mormon onder loodzware lasten gebukt gingen, smeekten ze om verlichting. De Heer nam hun lasten niet weg, maar beloofde hun:

‘En tevens zal Ik de lasten verlichten die op uw schouders zijn gelegd, zodat u ze zelfs niet op uw rug kunt voelen, ja, zolang u in knechtschap leeft; en dat zal Ik doen opdat u voortaan als getuige voor Mij zult staan, en opdat u zeker zult weten dat Ik, de Here God, omzie naar mijn volk in hun ellende.

‘En nu geschiedde het dat de lasten die Alma en zijn broeders waren opgelegd, licht werden gemaakt; ja, de Heer versterkte hen, zodat zij hun lasten met gemak konden dragen, en zij onderwierpen zich welgemoed en met geduld aan de gehele wil van de Heer’ (Mosiah 24:14–15).

Ouderling Tad R. Callister heeft over het vermogen van de Heiland om ons te genezen en onze lasten te verlichten gezegd:

‘Een van de zegeningen van de verzoening is de schragende kracht van de Heiland. Jesaja heeft herhaaldelijk over de genezende, kalmerende invloed van de Heer gesproken. Hij getuigde dat de Heiland “een vesting voor de arme in zijn nood, een toevlucht tegen de vloed, een schaduw tegen de hitte” (Jesaja 25:4) was. Jesaja zei tot de bedroefden dat de Heiland de macht heeft “om alle treurenden te troosten” (Jesaja 61:2), en “de tranen van alle gezichten af [te] wissen” (Jesaja 25:8; zie ook Openbaring 7:17); “om levend te maken de geest van de nederigen” (Jesaja 57:15); en “om te verbinden de gebrokenen van hart” (Jesaja 61:1; zie ook Lukas 4:18; Psalmen 147:3). Zijn schragende kracht is zo uitgebreid dat Hij ons “sieraad in plaats van as [geeft], vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een benauwde geest” (Jesaja 61:3).

‘O, wat putten wij hoop uit die beloften! […] Zijn Geest geneest, loutert, troost en blaast een hopeloos hart nieuw leven in. Hij heeft de macht om alles wat lelijk, wreed en waardeloos is in iets van verheven, heerlijke pracht te veranderen. Hij heeft de macht om de as van het sterfelijk leven in de pracht van de eeuwigheid om te zetten.’ 4

Ik getuig dat Jezus Christus onze liefdevolle Heiland, onze Verlosser, de Meestergeneesheer en onze trouwe vriend is. Wenden wij ons tot Hem, dan zal Hij ons genezen. Ik getuig dat dit zijn kerk is en dat Hij zich voorbereidt om naar de aarde terug te keren en met macht en heerlijkheid te regeren. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Jezus Christus, de grote Geneesheer’, Liahona, november 2005, 87.

  2. Faith in Jesus Christ’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 52, KerkVanJezusChristus.org.

  4. Tad R. Callister, The Infinite Atonement (2000), 206–207.