Lære og Pagter 2021
14. november. Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt? Lære og Pagter 129-132


»14. november. Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt? Lære og Pagter 129-132«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»14. november. Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
nygifte foran et tempel

14. november

Hvorfor er evigt ægteskab vigtigt?

Lære og Pagter 129-132

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem har brug for vores hjælp og bønner? Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke opgaver har vi udført? Hvilke opgaver må vi påtage os? Hvordan har vi opfordret andre til at komme til Kristus, og hvordan kan vi opfordre andre nu?

  • Vores liv. Hvilke oplevelser har for nyligt styrket vores vidnesbyrd? Hvad sker der i vores liv, og hvordan kan vi støtte hinanden?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Når dit kvorums eller din klasses medlemmer får et vidnesbyrd om tempelægteskab, mens de er unge, er det meget mere sandsynligt, at de ønsker og forbereder sig på denne store velsignelse. I vor himmelske Faders plan for lykke er ægteskabets evige pagt afgørende for ophøjelse (se L&P 131:1-4). Men tempelægteskab handler ikke bare om, hvad vi vil modtage i det næste liv – det kan også give store velsignelser i dette liv. Fx kan hellige pagter med Gud påvirke den måde, som en mand og hustru ser deres forhold til hinanden på. Og en mand og en kvinde, som er beseglet til hinanden for tid og al evighed, har en sikkerhed for, at deres forhold varer for evigt takket være Jesus Kristus, hvis de er tro mod deres pagter.

Hvordan kan du plante et større ønske hos kvorummets eller klassens medlemmer om at blive beseglet i templet? For at forberede dig på at undervise om tempelægteskab kan du læse »Ægteskab« i Tro mod sandheden (2005, s. 174-177).

Billede
forældre holder deres børn

Familier kan blive beseglet for evigt gennem tempelordinancerne.

Lær sammen

For at give kvorummets eller klassens medlemmer mulighed for at fortælle om, hvad de har studeret i skrifterne denne uge, kan du skrive spørgsmål på tavlen som Hvorfor er evigt ægteskab i Guds tempel vigtigt? Kvorummets eller klassens medlemmer kan dernæst finde et vers, som de har læst i Lære og Pagter 129-132, som kan hjælpe dem med at besvare det spørgsmål, og skrive henvisningen til skriftstedet ved siden af spørgsmålet. (Hvis det er en hjælp, kan du henvise til L&P 131:1-4; 132:13-19). Læs nogle af disse vers sammen, og tal om, hvad de forklarer. Du kan bruge en af de følgende aktiviteter for at hjælpe de unge til en bedre forståelse af, hvorfor et tempelægteskab er vigtigt.

  • Fordi evigt ægteskab er noget unikt ved det gengivne evangelium, kan de, du underviser, få mulighed for at forklare det for folk, som ikke er bekendt med det. For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer med at gøre det kan du bede dem om at forestille sig, at de har en ven, som undrer sig over, hvorfor sidste dages hellige tror på, at det er så vigtigt at blive gift i templet. Bed dem om at læse skriftstederne i »Støttende ressourcer«, »Familien: En proklamation til verden« (ChurchofJesusChrist.org), eller side 174-177 i Tro mod sandheden. De kan lede efter ord, vendinger og ideer, som de kan bruge i et brev til deres ven som forklaring på vigtigheden af tempelægteskab. I kunne også se »Why Is Marriage Sacred to Heavenly Father« fra »Ansigt til ansigt med ældste og søster Renlund« (verdensomspændende foredrag, 5. aug. 2017, FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org). Du kan give dem tid til at skrive et brev og så bede dem om at fortælle, hvad de skrev.

  • At se et eksempel på et trofast ægteskab kan inspirere dem, du underviser, til selv at søge denne velsignelse. En måde at vise det på er at gennemgå afsnit af ældste L. Whitney Claytons tale »Ægteskab: Se og lær« (Liahona, maj 2013, s. 83-85). Hvad lærer kvorummets eller klassens medlemmer af denne tale om, hvordan man opbygger et lykkeligt evigt ægteskab? Kvorummets eller klassens medlemmer kan også læse forslagene under »Opnå et lykkeligt ægteskab« i Tro mod sandheden (s. 176-177). I kunne også se »How Did Elder and Sister Bednar Meet?« fra »Ansigt til ansigt med ældste og søster Bednar« (verdensomspændende foredrag. aug. 12. maj 2015, FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org).

  • Bed kvorummets eller klassens medlemmer om at tænke på nogle ting, der kan afholde dem fra at blive beseglet i templet. Hvad kan vi gøre nu for at overvinde disse ting? De kan dernæst gennemgå »Evigt ægteskab« i kapitel 3 af Forkynd mit evangelium (2007, s. 85) for at finde principper og handlemåder, der leder til lykkelige ægteskaber og familier. De kan nævne nogle af de ting, de kan gøre nu, der vil forberede dem til et evigt ægteskab. Hvilken rolle spiller Frelseren for, at vi kan forberede os til og opnå et evigt ægteskab?

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat? Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer.

Støttende ressourcer

  • Lære og Pagter 49:16-17; 131:1-4; 132:13-19 (Evigt ægteskab er altafgørende for Guds plan)

  • Gospel Topics, »Marriage«, topics.ChurchofJesusChrist.org

  • »What Is a Temple Wedding Like?« (video), temples.ChurchofJesusChrist.org

  • Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »At erklære de grundlæggende sandheder vedrørende ægteskab og familie betyder ikke, at vi ignorerer eller overser de ofre og succeser hos dem, hvor idealet ikke er en nuværende realitet … Meget af det, der er godt, meget af det, der er essentielt – endda nogle gange alt, som er nødvendigt lige nu – kan opnås under omstændigheder, der ikke er ideelle … Tillidsfuldt vidner vi om, at Jesu Kristi forsoning har forudset og i sidste ende vil kompensere for ethvert afsavn og tab hos dem, der vender sig mod ham« (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 52).

Undervisning på Frelserens måde

Stil spørgsmål, der vil inspirere dem, du underviser, til at tænke grundigt over evigt ægteskab og føle et ønske om at arbejde hen imod det mål. Lyt opmærksomt til deres svar, og svar med mildhed, som Ånden tilskynder dig.