Lære og pakter 2021
10. oktober. Hvordan kan jeg bli mer fullstendig omvendt til Herren? Lære og pakter 111–114


“10. oktober. Hvordan kan jeg bli mer fullstendig omvendt til Herren? Lære og pakter 111–114”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“10. oktober. Hvordan kan jeg bli mer fullstendig omvendt til Herren?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
unge kvinner som smiler

10. oktober

Hvordan kan jeg bli mer fullstendig omvendt til Herren?

Lære og pakter 111–114

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. I tillegg til å snakke om konkrete quorums- eller klassesaker, kan dere gjerne drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss?

  • Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som quorum eller klasse å gjøre for å følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

For å bli mer fullstendig omvendt til Jesus Kristus må vi stole på ham og adlyde hans bud – også når vanskelige utfordringer setter vår omvendelse på prøve. I 1837 mistet noen medlemmer av Kirken, herunder noen medlemmer av De tolv apostlers quorum, sitt vitnesbyrd og vendte seg mot profeten Joseph Smith. Thomas B. Marsh var president for De tolv apostlers quorum på den tiden. Når du og familien din leser Lære og pakter 112 denne uken, vil dere kanskje legge merke til rådene Herren ga for å hjelpe Thomas B. Marsh å styrke sin omvendelse (se spesielt vers 10–26). Hva lærer disse rådene deg om å bli mer omvendt til Frelseren?

Hvordan kan du hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å motta Frelserens løfte om at “[de skal] komme til omvendelse og jeg vil helbrede dem”? (Lære og pakter 112:13). Hvilke erfaringer kan du fortelle om? Når du grunner på disse spørsmålene, kan du vurdere å gjennomgå president Bonnie H. Cordons budskap “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand” (Liahona, mai 2017, 6–9) og “Omvendelse til Kristus” i Tro mot pakten ([2004], 113–16).

Bilde
en ung mann leser i Skriftene

Skriftene gir stor styrke når vi søker å bli mer fullstendig omvendt.

Lær sammen

Vet quorumets eller klassens medlemmer hva det vil si å bli omvendt til Jesus Kristus? Vet de hvordan de kan bli mer fullstendig omvendt? Be dem grunne på disse spørsmålene mens de gjennomgår Lære og pakter 112:10–26. Hvordan kan vi fortsette å være omvendt til Jesus Kristus også under vanskelige omstendigheter? Du kan bruke én eller flere av følgende aktiviteter til å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å styrke sin omvendelse til Frelseren.

  • Alma 32:27–43 kan hjelpe dem du underviser, å forstå hvordan de kan styrke sin tro og bli mer fullstendig omvendt til Jesu Kristi evangelium. Kanskje du kan dele quorums- eller klassemedlemmene i grupper og be hver gruppe lese disse versene og snakke om det de lærer oss om tro og omvendelse. Be hver gruppe fortelle hva de har lært. Du kan gjerne oppmuntre til drøfting ved å stille spørsmål som disse: Hvorfor er et frø som vokser til et tre, en god beskrivelse av omvendelse? Hva vil det si å “prøve [Guds] ord”? (vers 27). Hva vil det si å “pleie treet og gi det næring”? (vers 41). Hvordan kan vi vite at omvendelsens frø “svulmer og spirer og begynner å vokse” i oss? (vers 30). Gi quorums- eller klassemedlemmene tid til å grunne på hva de må gjøre for å gi næring til sin egen omvendelse til Jesus Kristus.

  • Det er mange krefter i verden som virker mot vår omvendelse til Jesus Kristus. Å lese Helaman 5:12 kan lære quorums- eller klassemedlemmene hvordan de kan holde seg sterke til tross for motstand. Hva vil det si å “bygge deres grunnvoll” på Jesu Kristi klippe? Du kan gi hver enkelt en del av eldste Quentin L. Cooks budskap “Troens grunnvoll” (Liahona, mai 2017, 127–31) og be dem lete etter eksempler og råd som hjelper dem å bygge sin grunnvoll på Frelseren.

  • Kan du komme på en kreativ måte å vise prinsippet president Bonnie H. Cordon forkynte i sitt budskap “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”? Du kan for eksempel dele quorumet eller klassen i grupper og utfordre hver gruppe til å bygge en høyest mulig bygning på en skrå overflate ved hjelp av klosser eller andre gjenstander. Drøft så hvordan dette angår president Cordons budskap. Quorumet eller klassen kan så granske budskapet for å finne forslag til hvordan vi kan holde vårt liv sentrert om Jesus Kristus. Hvilke erfaringer kan vi fortelle om da vi stolte på vår egen forstand eller da vi stolte på Frelseren?

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren sa: “Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg” (Johannes 7:16). Han forkynte den lære som han lærte av sin Fader. Hvordan kan du forvisse deg om at du underviser i den sanne lære? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 20–21.)