Lære og pakter 2021
25. april. Hvordan kan jeg være mer lik Kristus i min tjeneste til andre? Lære og pakter 41–44


“25. april. Hvordan kan jeg være mer lik Kristus i min tjeneste til andre? Lære og pakter 41–44”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“25. april. Hvordan kan jeg være mer lik Kristus i min tjeneste til andre?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
Jesus Kristus vasker apostlenes føtter

Jesus Washing the Apostles’ Feet [Jesus vasker apostlenes føtter], av Del Parson

25. april

Hvordan kan jeg være mer lik Kristus i min tjeneste til andre?

Lære og pakter 41–44

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Tema for Det aronske prestedømmes quorumer eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem er nye i menigheten, og hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen? Hva gjør vi for å gjøre vår tid på quorumets eller klassens møter meningsfylt?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva er noen plikter og ansvarsoppgaver vi har som unge menn eller unge kvinner? Hvordan kan vi bli bedre til å utføre dem?

  • Vårt liv. Hva gjør vi for å bli mer lik Jesus Kristus og motta hans kraft i vårt liv? Hva gjør vi for å hjelpe familien vår å komme til ham?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Da Herren befalte de hellige å samles i Kirtland i Ohio, forlot mange trofast sine hjem og reiste dit. Men denne flyttingen handlet ikke bare om å bo på et nytt sted – det handlet også om å leve på en ny måte. Quorums- eller klassemedlemmene har kanskje studert Lære og pakter 41–44 denne uken og lært om de helliges flytting til Kirtland og loven som Herren åpenbarte for dem der. Herren forventet blant annet at de hellige skulle være ett idet de hadde kjærlighet til og tjente hverandre (se Lære og pakter 42:30–31, 38–39, 45; 44:6). Hvilke erfaringer kan du fortelle om som vil hjelpe quorumet eller klassen å føle betydningen av Kristus-lignende tjeneste?

Som hjelp til å forberede deg til å undervise om Kristus-lignende tjeneste kan du gjennomgå “Tjeneste” i Til styrke for ungdom ([2011], 32–33) og president Russell M. Nelsons budskap “Det andre store budet” (Liahona, nov. 2019, 96–100).

Bilde
ung mann og eldre kvinne som ler sammen

Vi kan tjene andre slik Frelseren gjorde.

Lær sammen

For å innlede en drøfting om Kristus-lignende tjeneste kan du skrive på tavlen “Lev sammen i kjærlighet” (Lære og pakter 42:45). Be quorumet eller klassen lese Lære og pakter 42:30–31, 38–39, 45; 44:6 og svare på hvordan Herren ønsket at de hellige skulle tjene hverandre. Hvilke muligheter har vi, både hjemme og andre steder, til å tjene dem som trenger det fysisk, følelsesmessig eller åndelig? Velg blant forslagene nedenfor for å inspirere quorumet eller klassen til å yte Kristus-lignende tjeneste til andre.

  • For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å lære av Frelserens eksempel på tjeneste kan du be hver enkelt lese et skriftsted om at Frelseren tjener noen (se “Støtteressurser”). Hver enkelt kan oppsummere skriftstedet og forklare hva Frelseren gjorde for å yte tjeneste til andre. Hva lærer disse eksemplene oss om hva det vil si å tjene slik Frelseren gjorde? Hva er forskjellen på tjeneste på Frelserens måte og andre måter å yte tjeneste på? Quorums- eller klassemedlemmene kan fortelle om erfaringer da de har prøvd å yte tjeneste slik Frelseren gjorde, eller da andre har betjent dem på denne måten.

  • Det kan være nyttig for quorumet eller klassen å repetere det Frelseren og hans profeter har sagt om tjeneste. Her er noen skriftsteder de kan lese sammen: Matteus 25:31–46; Lukas 10:25–37; Johannes 13:34–35; Jakobs brev 1:27; Mosiah 2:17; 18:8–10. Oppfordre dem til å skrive ned det de lærer om å tjene andre, og utveksle tanker og erfaringer knyttet til det de har lært. Deretter kan de planlegge hvordan de kan yte Kristus-lignende tjeneste. (De kan få ideer ved å se en eller flere av videoene i “Støtteressurser” eller gå inn på JustServe.org.)

  • For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene i deres innsats for å hjelpe andre kan du vurdere om dere sammen skal gjennomgå president Bonnie H. Cordons budskap “Å bli en hyrde” (Liahona, nov. 2018, 74–76). Du kan begynne med å vise noen bilder av Frelseren som utfører tjeneste (president Cordon viste noen under talen sin). Hva lærer disse bildene oss om hvordan vi kan yte tjeneste på Kristus-lignende måter? Vurder så å be quorums- eller klassemedlemmene gå sammen to og to og lese en av delene av budskapet, og fortelle hva de lærte om hvordan de kan yte tjeneste som Frelseren. De kan også fortelle hva de lærer om Kristus-lignende tjeneste når de yter tjeneste til andre.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • Matteus 14:13–21; Johannes 9:1–11; 13:4–5, 12–17; 1 Nephi 11:31; 3 Nephi 17:5–10 (Eksempler på at Jesus Kristus betjener andre)

  • Joy D. Jones, “For Ham”, Liahona, nov. 2018, 50–52

  • “If We Forget Ourselves” [Hvis vi glemmer oss selv], “Teachings of Thomas S. Monson: Rescuing Those in Need” [Thomas S. Monsons læresetninger: Redd mennesker i nød], “Youth in Action” [Ungdom som handler], “Opportunities to Do Good” [Anledninger til å gjøre godt] (videoer), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Under sitt jordiske virke brukte Jesus Kristus sin tid til å betjene og hjelpe menneskene rundt seg. Kristi sanne disipler gjør det samme (se Johannes 13:35). Se etter anledninger til å be quorums- eller klassemedlemmene fortelle hvordan de har betjent andre og hva som inspirerte dem til å yte tjeneste. (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 4–5.)