Lære og pakter 2021
24. januar. Hvordan kan jeg forberede meg til å delta i Guds “vidunderlige verk”? Lære og pakter 3–5


“24. januar. Hvordan kan jeg forberede meg til å delta i Guds ‘vidunderlige verk’? Lære og pakter 3–5”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“24. januar. Hvordan kan jeg forberede meg til å delta i Guds ‘vidunderlige verk’?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
unge kvinner og ung mann foran et tempel

24. januar

Hvordan kan jeg forberede meg til å delta i Guds “vidunderlige verk”?

Lære og pakter 3–5

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hva kan vi gjøre for å utvikle samhold blant quorumets eller klassens medlemmer? Hvilke mål ønsker vi å jobbe med sammen?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva gjør vi for å dele evangeliet med andre? Hvilke erfaringer har vi hatt med å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Vårt liv. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv? Hva har inspirert oss i vårt skriftstudium denne uken?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Da de tidlige hellige begynte å høre det gjengitte evangelium, ønsket mange å vite hva de kunne gjøre for å hjelpe til med arbeidet. Profeten Joseph Smiths far, Joseph Smith sen., var en av dem som ba om å få vite Herrens vilje for ham. Herrens svar, som finnes i Lære og pakter 4, har siden inspirert generasjoner av mennesker til å tjene av hele sitt “hjerte, og av all makt, sinn og styrke” (vers 2). Enten det er på misjon eller i et kall eller en ansvarsoppgave i Kirken, er kvalifikasjonene for tjeneste de samme: et ønske om å tjene Gud kombinert med tro, håp og kjærlighet (se Lære og pakter 4:2–6). Hvordan kan du hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å styrke sitt ønske om å tjene Herren og forberede seg til fremtidige anledninger til å tjene?

For å forberede deg til å lede quorums- og klassemedlemmene i dette studiet, kan du lese og grunne på ett eller flere av budskapene i “Støtteressurser”.

Bilde
unge menn besøker en eldre mann

Omsorg for de trengende er en del av arbeidet med å frelse sjeler.

Lær sammen

Quorums- eller klassemedlemmene kan ha blitt inspirert til å tjene Herren mer flittig ved å lese Lære og pakter 3–5 denne uken. For å oppmuntre dem til å uttrykke sine tanker, kan du be dem forestille seg at de søker på en jobb. Hvilke kvalifikasjoner ville de sette på en CV eller snakke om i et jobbintervju? De kan gjennomgå Lære og pakter 4 og finne ut hvilke kvalifikasjoner Herren krever av dem som ønsker å delta i hans verk. Velg en eller flere av aktivitetene nedenfor for å hjelpe dem du underviser, å overveie hva de kan gjøre for mer fullstendig å delta i Guds “vidunderlige verk” (Lære og pakter 4:1).

  • For å hjelpe dem du underviser å lære hvordan de kan delta i å fremskynde arbeidet med å frelse sjeler, skriver du på tavlen følgende definisjon av arbeidet med å frelse sjeler: Gud innbyr alle til å komme til Kristus og hjelpe til med hans verk ved å etterleve Jesu Kristi evangelium, ta vare på de trengende, innby alle til å motta evangeliet og forene familier for evigheten. Be quorums- eller klassemedlemmene drøfte hvordan egenskapene i Lære og pakter 4 ville hjelpe dem å utføre hver del av arbeidet med å frelse sjeler. Del ungdommene i grupper, og la hver gruppe drøfte hvordan de kan utvikle disse egenskapene. Hva kan vi gjøre for å gjøre arbeidet med å frelse sjeler til en viktigere del av vårt liv?

  • Be quorums- eller klassemedlemmene gjennomgå ett av budskapene i “Støtteressurser”, og prøve å finne et sitat de kan dele om hvordan de trofast kan tjene Herren i kall, oppdrag eller andre ansvarsoppgaver i Kirken. Be dem dele sitatet de valgte, og hvorfor de syntes det var meningsfylt. Hvordan vil de anvende det de har lært, nå og i fremtiden?

  • Noen quorums- eller klassemedlemmer forbereder seg kanskje til å virke som misjonærer. Du kan gjerne be dem fortelle hvordan de forbereder seg til å tjene. For å oppmuntre dem i deres innsats kan du gjerne presentere spørsmålet eldste David A. Bednar sa at han ofte får: “Hva kan jeg gjøre for å forberede meg mest effektivt til å arbeide som heltidsmisjonær?” (“Bli misjonær”, Liahona, nov. 2005, 45). Hvordan ville quorums- eller klassemedlemmene svare på dette spørsmålet? Hvilken innsikt ga eldste Bednar? Du kan be en eller flere hjemvendte misjonærer fortelle hva de gjorde for å forberede seg til misjonen, og hva de skulle ønske de hadde gjort.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Han oppfordret sine disipler til å vitne, og når de gjorde det, rørte Ånden ved deres hjerter. Når du for eksempel underviser om lydighet, kan du be quorums- eller klassemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om betydningen av å holde budene. (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 1132.)