Lære og pakter 2021
10. januar. Hvorfor er Det første syn viktig? Innledningen til Lære og pakter; Joseph Smith – Historie 1:1–26


“10. januar. Hvorfor er Det første syn viktig? Innledningen til Lære og pakter; Joseph Smith – Historie 1:1–26”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“10. januar. Hvorfor er Det første syn viktig?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
Joseph Smith ber

I Saw a Light [Jeg så et lys], av Jon McNaughton

10. januar

Hvorfor er Det første syn viktig?

Innledningen til Lære og pakter; Joseph Smith – Historie 1:1–26

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Tema for Det aronske prestedømmes quorumer eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hvilke oppdrag har vi utført? Hvilke oppdrag trenger vi å utføre? Hvordan har vi innbudt andre til å komme til Kristus, og hvordan kan vi innby andre nå?

  • Vårt liv. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd? Hva skjer i vårt liv, og hvordan kan vi støtte hverandre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Selv om det har gått over 200 år siden Joseph Smith knelte ned for å be i Den hellige lund, påvirker svaret han mottok, i stor grad vårt liv i dag. Grunn på velsignelsene du har mottatt fordi Faderen og Sønnen viste seg for Joseph. Hvorfor er det viktig for dem du underviser, å få sitt eget vitnesbyrd om Det første syn av Den hellige ånd? Hvordan vil du hjelpe dem å gjøre dette? Det kan være nyttig for deg å gjennomgå budskapene fra generalkonferansen i april 2020, som markerte 200-årsjubileet for dette strålende synet.

Bilde
unge kvinner i klasse

Enhver ung person kan få et personlig vitnesbyrd om Det første syn.

Lær sammen

Fordi Joseph Smith var i sin ungdom da Det første syn fant sted, kan de du underviser, være i stand til å kjenne seg igjen i hans søken etter sannhet. Gi quorums- og klassemedlemmene noen minutter på å uttrykke sine tanker og inntrykk om Joseph Smith – Historie 1:1–26. Aktivitetene nedenfor kan hjelpe dem å styrke sitt vitnesbyrd om at Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith.

  • Hvilke sannheter i evangeliet lærer Joseph Smiths opplevelse i Den hellige lund oss? Quorums- eller klassemedlemmene kan lese Josephs beretning i Joseph Smith – Historie 1:7–20 og dele sannheter de finner. (For eksempel: Gud hører og besvarer bønner. Satan og hans kraft er reell, men Guds kraft er større. Åpenbaring har ikke opphørt.) Hvordan har disse sannhetene velsignet oss?

  • Du kan også be quorums- eller klassemedlemmene gjennomgå budskapene om Det første syn fra generalkonferansen i april 2020 (se Liahona, mai 2020). De kan for eksempel gjennomgå president Russell M. Nelsons budskap “Hør Ham” (Liahona, mai 2020, 88–92). Be dem fortelle hva de finner ut og hva de føler med hensyn til Det første syn.

  • Hver av Kirkens presidenter vitnet om profeten Joseph Smiths guddommelige misjon. Quorums- eller klassemedlemmene kan ha nytte av å lese deres vitnesbyrd i en av håndbøkene i serien Læresetninger fra Kirkens presidenter. (De fleste av disse håndbøkene inneholder et kapittel om profeten Joseph Smith. Du finner en liste over disse kapitlene i Gospel Topics [Emner i evangeliet], “Det første syn”, topics.ChurchofJesusChrist.org.) Noen dager før leksjonen kan du be medlemmene av quorumet eller klassen velge en av disse presidentene og presentere en uttalelse han kom med som de kan bruke til å undervise noen om Det første syn.

  • Vurder å be quorums- eller klassemedlemmene studere “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium gjennom Joseph Smith” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 36–37) og øve på å undervise hverandre om Det første syn. Du kan gjerne utfordre dem til å fortelle om Joseph Smiths opplevelse ved hjelp av noen av hans egne ord, som finnes i Joseph Smith – Historie 1:16–17.

  • Er de du underviser, klar over at det finnes flere beretninger om Det første syn? Hver av disse beretningene gir unike detaljer som gir en mer fullstendig forståelse av det som skjedde i Den hellige lund. Du kan gjerne oppsummere “Oversikt”-delen av artikkelen “Beretninger om Det første syn” (topics.ChurchofJesusChrist.org). Deretter kan du be dem du underviser, om å gjennomgå sammendragene av de fire beretningene som finnes under “Beretninger om Det første syn”. De kan også lese noen av de faktiske beretningene ved hjelp av de tilgjengelige koblingene. Hva fant de som styrker deres vitnesbyrd om Det første syn? Dere kan se videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Spør Gud: Joseph Smiths første syn] (ChurchofJesusChrist.org), som skildrer Det første syn ved hjelp av detaljer fra disse beretningene. Hvorfor er det bra å ha flere beretninger om Det første syn? Hvordan hjelper disse beretningene oss å forstå vår himmelske Fader og Jesus Kristus bedre?

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • Matteus 3:13–17; Apostlenes gjerninger 7:54–60; 3 Nephi 11:3–10 (Gud Faderen og Jesus Kristus tilkjennegir seg for mennesker på jorden)

  • “What do we learn about the nature of God from the First Vision?” [Hva lærer Det første syn oss om Guds natur?] fra Ansikt til ansikt med president Eyring og eldste Holland (verdensomspennende sending for ungdom, 4. mars 2017), FacetoFace.ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret sine tilhengere til å vitne om sannheten av hans læresetninger. Når de gjorde det, rørte Ånden ved deres hjerter. Hvordan kan du oppmuntre dem du underviser, til å bære sitt vitnesbyrd? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 11.)

Se også “Prepare to Teach” [Forbered deg til å undervise] (video, ChurchofJesusChrist.org).