Seminar
4 Nephi: “Omvendt til Herren”


“4 Nephi: ‘Omvendt til Herren’”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“4 Nephi”, Mormons bok – lærerhåndbok

4 Nephi

“Omvendt til Herren”

Bilde
gruppe glade unge kvinner i kirkeklær

I årtusener har enkeltpersoner, familier og samfunn søkt idealer som harmoni, fred og enhet. De kan virke utenfor rekkevidde, men de finnes. Beretningen i 4 Nephi er et eksempel på dette. En nøkkel til å oppleve disse velsignelsene er å styrke vår omvendelse til Herren og ha Guds kjærlighet i vårt hjerte. Denne leksjonen kan hjelpe deg å føle større kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, slik at du kan bli dypere omvendt til dem.

Forbered deg ved å studere Guds ord. Vi har ansvar for å undervise i sannheter som finnes i Skriftene og læresetninger fra siste dagers profeter og apostler. Ved ydmykt å studere Guds ord kan vi være på bølgelengde med Den hellige ånd og motta innsikt og veiledning.

Elevforberedelse: Du kan be elevene studere betydningen av ordet omvendelse i Kirkens tilgjengelige ressurser. Alternativt kan du be elevene spørre noen de kjenner, hva omvendelse til Kristus betyr for dem.

Mulige læringsaktiviteter

En himmelsk mulighet

Forestill deg hvordan det ville vært om du og alle menneskene rundt deg, elsket og prøvde å følge Jesus Kristus.

Du kan dele elevene i små grupper og be dem kort drøfte følgende spørsmål.

  • Hvordan ville lokalsamfunnet ditt vært annerledes?

  • Hvordan ville skolen eller kirken din vært annerledes?

  • Hvordan ville hjemmet ditt vært annerledes?

Boken 4 Nephi inneholder beretningen om dem som levde etter Frelserens besøk i Amerika. Mens du studerer deres erfaringer, kan du se etter hvilken innflytelse Jesus Kristus og hans evangelium hadde på disse menneskene. Tenk på hvordan disse læresetningene kan påvirke hvordan du velger å leve livet ditt.

Virkningen av Frelserens evangelium

Les 4 Nephi 1:1–2, og se etter virkningen Frelseren og hans læresetninger hadde på folket.

  • Hva la du merke til?

Du kan markere ordene “alt folket i hele landet ble omvendt til Herren” i vers 2.

Du kan be elever som har fullført forberedelsesaktiviteten, fortelle hva de har lært om hva det vil si å bli omvendt til Herren. Du kan også dele følgende definisjon.

Å bli omvendt til Herren betyr “å forandre sin tro, sitt hjerte og liv så man godtar og retter seg etter Guds vilje … [og] bli en Kristi disippel” (Veiledning til Skriftene, “Omvende, omvendelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Omvendelsens velsignelser

Nephittene og lamanittene opplevde utrolige velsignelser på grunn av sin omvendelse til Jesus Kristus. Skriv “Velsignelser ved omvendelse” midt på en side i studiedagboken.

I tillegg til at elevene skriver overskriften i studiedagboken, kan du skrive den på tavlen. Elevene kan skrive svarene sine på tavlen etter å ha studert følgende vers.

Les 4 Nephi 1:2–18 og marker ord eller uttrykk som illustrerer velsignelsene de mottok. Skriv disse ordene eller uttrykkene rundt tittelen “Velsignelser ved omvendelse” på arket ditt. (Det kan være nyttig å vite betydningen av noen av ordene i vers 16. Opptøyer sikter til opprør eller oppstandelser, hor sikter til seksuelle synder, og løsaktighet sikter til begjær og ukyskhet.)

Tenk på hvilke av disse velsignelsene du ønsker å oppleve mer av i livet ditt. Du kan tegne en ring rundt dem på siden i studiedagboken din.

Be elevene fortelle hva de har lært eller følt når de har studert vers 2–18. Du kan be forskjellige elever dele et utsagn som er spesielt viktig for dem, og forklare hva det betyr.

  • Hva la du spesielt merke til i disse versene? Hvorfor?

  • På grunnlag av det du lærte av disse versene, hvordan kan du fullføre følgende setning: “Når vi blir omvendt til Herren …”?

Én sannhet vi kan identifisere fra disse versene, er når vi blir omvendt til Herren, blir vi velsignet med lykke og enhet som Kristi barn.

  • Hvorfor tror du at det å bli omvendt til Jesus Kristus og etterleve hans evangelium kan gi slike velsignelser?

  • Hvordan kan det å forstå denne sannheten påvirke handlingene våre i hverdagen?

Kjærlighet til Gud

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum delte følgende observasjon om hvorfor disse menneskene var i stand til å leve i en slik tilstand av lykke og enhet.

Hva er nøkkelen til dette gjennombruddet for å oppnå tilfreds, lykkelig livsførsel? Den er innlemmet i teksten i én setning: “Guds kjærlighet … bodde i menneskenes hjerter” [4 Nephi 1:15]. Når Guds kjærlighet setter tonen for vårt eget liv, for vår relasjon til hverandre og til syvende og sist våre følelser for hele menneskeheten, begynner gamle forskjeller, begrensende merkelapper og kunstige inndelinger å forsvinne, og freden øker. Det var nettopp det som skjedde i vårt eksempel i Mormons bok. Det var ikke lenger lamanitter, jakobitter eller josefitter eller zoramitter. Det var ingen “-itter” i det hele tatt. Folket hadde påtatt seg kun én høyere identitet. De skulle alle sammen, står det, bli kjent som “Kristi barn” [4 Nephi 1:17]. (Jeffrey R. Holland: “Den største rikdom”, Liahona, nov. 2021, 9)

Du kan markere setningen i vers 15 om Guds kjærlighet som bor i menneskenes hjerte. Å ha Guds kjærlighet i vårt hjerte kan bety å føle den kjærlighet Gud har til oss og andre. Det kan også bety å føle kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Hva er noen handlinger vi kan gjøre, som vil hjelpe oss å føle større kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Let etter flere svar på forrige spørsmål. Som en del av denne drøftingen kan det være nyttig å be elevene forklare hva som har hjulpet dem å føle større kjærlighet til Gud. Du kan også dele eksempler fra ditt eget liv.

Én måte vi kan føle større kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus på, er ved å lære om og bli kjent med dem i Skriftene.

Elevene kan gjøre følgende aktivitet hver for seg eller med en liten gruppe.

Ta deg tid til å studere skriftsteder om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som kan hjelpe deg å føle større kjærlighet til dem. Legg merke til hva du lærer om deres egenskaper, ønsker og roller. Du kan søke etter ord som “Fader i himmelen” eller “Jesus Kristus” ved hjelp av studieverktøy som Veiledning til Skriftene eller søkefunksjonen i Evangeliebibliotek.

Be elevene fortelle om vers de fant, som var spesielt meningsfylte for dem. Be dem forklare hvordan sannhetene som undervises, kan hjelpe oss å føle større kjærlighet til vår himmelske Fader eller Jesus Kristus.

  • Når elevene er ferdige med å dele dette, kan du be dem svare på følgende spørsmål i studiedagboken. Bær deretter vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet i dag.

  • Hva er noe du vil strebe etter å gjøre i de kommende dagene, som kan hjelpe deg å bli mer omvendt til Jesus Kristus?