Seminar
3 Nephi 27:20: “Kom til meg og bli døpt … så dere kan bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd.”


3 Nephi 27:20: “Kom til meg og bli døpt … så dere kan bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Kjenn læren: 3 Nephi 27:20”, Mormons bok – lærerhåndbok

Kjenn læren: 3 Nephi 27:20

“Kom til meg og bli døpt … så dere kan bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd.”

Bilde
barn blir bekreftet

I ditt studium av 3 Nephi 27 lærte du om den helliggjørelse du kan oppleve fra Den hellige ånd når du etterlever Frelserens evangelium. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å lære skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for 3 Nephi 27:20, forklare læren som undervises i dette skriftstedet, og bruke prinsippene for å tilegne deg åndelig kunnskap i en virkelig situasjon.

Hjelp elevene å utvikle evnen til å drøfte evangeliets sannheter med andre. Elevene øker sin forståelse når de forklarer evangeliet for hverandre. Skap et miljø der elevene føler seg tilpass med å dele sin forståelse av evangeliets sannheter.

Elevforberedelse: Du kan be elevene begynne å lære utenat skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket til 3 Nephi 27:20: “Kom til meg og bli døpt … så dere kan bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd.”

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter leksjonen “3 Nephi 27, del 2”, som er kontekstleksjonen for Kjenn læren-skriftstedet 3 Nephi 27:20. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Forklar og lær utenat

I ditt studium av 3 Nephi 27:20 lærte du følgende sannhet: Hvis vi omvender oss, kommer til Jesus Kristus og blir døpt, kan vi bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd og stå plettfrie for Frelseren på den siste dag.

Tenk deg at du fikk anledning til å undervise et lite barn om denne sannheten.

Før du ber elevene svare høyt på følgende spørsmål, kan du be dem skrive ned forklaringen sin i studiedagboken. Så kan du be elevene fortelle en partner eller en liten gruppe hva de skrev.

  • Hvordan vil du forklare denne sannheten for et lite barn på en måte han eller hun kan forstå?

Øv på å lære utenat nøkkeluttrykket til 3 Nephi 27:20: “Kom til meg og bli døpt … så dere kan bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd.”

Del skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket inn i følgende segmenter. Øv på å fremsi hvert segment flere ganger. Sett så segmentene sammen og fremsi hele henvisningen og nøkkeluttrykket.

For å få mer variasjon kan du be forskjellige elever eller grupper av elever om å lære ett av de følgende segmentene utenat. Pek på en elev eller gruppe, og be dem fremsi sitt segmentet de har fått tildelt. Fortsett med dette helt til hele skriftstedet og nøkkeluttrykket er blitt gjentatt. Så kan du gi hver elev eller gruppe forskjellige segmenter, og gjenta aktiviteten.

  • 3 Nephi 27:20

  • Kom til meg

  • og bli døpt

  • så dere kan bli helliggjort

  • ved å motta Den hellige ånd

Anvendelsesaktivitet

For å hjelpe deg å repetere, kan du i løpet av 30 sekunder skrive alt du husker om ett av prinsippene for å tilegne deg åndelig kunnskap. Gjør så det samme med de to andre prinsippene. Hvis du trenger hjelp med å huske prinsippene, kan du se på avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2023).

Et annet alternativ for å gjennomgå prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap, er å dele klassen i tre grupper og gi hver gruppe i oppgave å gjennomgå ett prinsipp. Én elev fra hver gruppe kan skrive på tavlen hva gruppen husker om prinsippet de ble tildelt.

Når elevene er ferdige med å gjennomgå prinsippet de ble tildelt, kan du dele følgende situasjonsbeskrivelse med klassen. Du kan velge å vise situasjonsbeskrivelsen, slik at elevene kan se den gjennom hele leksjonen.

Du og din venn Meagan har en samtale om evangeliet på vei hjem fra skolen. Meagan spør: “Blir du noen gang nervøs for å møte Gud igjen? Jeg prøver å leve riktig og omvende meg når jeg gjør feil, men tanken på å stå foran Gud for å bli dømt skremmer meg.”

Be elevene drøfte hvordan de kan bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap, og læren som undervises i 3 Nephi 27:20 til å hjelpe Meagan med bekymringen hennes.

Du kan begynne drøftingen med å spørre elevene hvilke av prinsippene de kan begynne med, og hvordan dette prinsippet kan være nyttig. Fortsett så å drøfte de andre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap, helt til dere har drøftet hvordan alle disse tre prinsippene kan være til hjelp når man har bekymringer lik den Meagan har.

Etter behov kan du bruke følgende spørsmål som en del av drøftingen. Du trenger ikke å bruke alle disse spørsmålene, og du kan stille dem i den rekkefølgen som er mest nyttig.

Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

  • Hva kan være noen feilaktige antagelser som Meagan har om vår himmelske Fader eller hans plan?

  • Hva er noen sannheter du ønsker at Meagan skal forstå om vår himmelske Fader og hans plan?

Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • Hva er noen sannheter fra 3 Nephi 27:20 som kan være til hjelp i denne situasjonen?

  • Hva er noen andre skriftsteder eller uttalelser fra Kirkens ledere som du tror kunne vært nyttige?

Handle i tro

  • Hva kan Meagan gjøre som kan hjelpe henne å føle mer fred med sin bekymring? Hvorfor tror du disse handlingene kan hjelpe?

Kjenn læren – repetisjon

Følgende aktivitet kan brukes i en fremtidig leksjon for å hjelpe elevene å lære utenat skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for 3 Nephi 27:20. Mange aktiviteter kan gjøres i fellesskap, i små grupper eller to og to.

Be elevene skrive skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket for 3 Nephi 27:20 på et ark, og fremsi henvisningen og nøkkeluttrykket høyt tre ganger. Be dem klippe ordene fra hverandre og blande dem sammen. Be så elevene sette ordene i riktig rekkefølge.