Seminar
Alma 26: “La oss juble i Herren”


Alma 26: “La oss juble i Herren”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 26”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 26

“La oss juble i Herren”

Bilde
glad ungdomsgjeng

Har du noen gang hatt en opplevelse du ikke kunne vente med å fortelle noen om? Hva ønsket du at folk skulle vite? På samme måte frydet Ammon og brødrene hans seg over sin 14 år lange misjon blant lamanittene, og de ønsket å dele erfaringene sine med andre. De var vitne til Guds kraft og kjærlighet da tusenvis av lamanitter ble bragt til kunnskap om sannheten. Denne leksjonen kan hjelpe deg å føle dyp takknemlighet og kjærlighet til Herren og for velsignelsene han skjenker deg i ditt liv.

Forberedelse til å være et redskap for Den hellige ånd. Når du streber etter å følge Frelserens eksempel på lydighet og etterleve evangeliet av hele ditt hjerte, vil Ånden være med deg. Du trenger ikke å være fullkommen – bare å prøve hardt. Søk tilgivelse gjennom Frelserens forsoning når du snubler.

Elevforberedelse: Elevene kan lese Alma 26:11–16 og grunne på hva de tror det vil si å “juble i Herren”.

Mulige læringsaktiviteter

Hva er du lidenskapelig opptatt av?

Elevene kan drøfte følgende to og to eller i små grupper. Som et alternativ kan du be én eller to elever kort dele svarene sine med klassen.

Reflekter en liten stund over noe du er entusiastisk for eller lidenskapelig opptatt av – noe som du har vanskelig for å slutte å snakke om når du først har begynt!

  • Hvorfor føler du så sterkt for dette?

  • Hva håper du andre vil føle når du snakker om det? Hvorfor?

Etter at Mosiahs sønner kom tilbake fra sin 14 år lange misjon til lamanittene, snakket Ammon med brødrene sine om erfaringene deres. Les Alma 26:8, 16 og se etter hva Ammon var entusiastisk for og lidenskapelig opptatt av.

I Alma 26:16 brukte Ammon ordene juble, fryde og prise mens han talte om Herren. I den engelske teksten står det glory for juble, og det betyr å glede seg høylytt over eller å gi “lovprisning, heder og takksigelse” (Merriam-Webster.com, “Glory”; se også engelske Veiledning til Skriftene: Guide to the Scriptures, “Glory”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Du kan markere disse ordene i vers 16 og i andre vers du studerer i dag.

Du kan be elevene skrive definisjonen av juble i dagboken sin eller skrive et notat i nærheten av Alma 26:16. Elevene kan ha flere definisjoner eller tanker å dele basert på klasseforberedelsen.

Bruk litt tid på å reflektere over følgende:

  • Hva føler du om ditt forhold til vår himmelske Fader? Hvorfor?

  • Snakker du med andre om ham med begeistring og glede? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Når du studerer Alma 26 i dag, kan du grunne på hvordan Ammons eksempel på å fortelle hva han følte for Gud, kan øke din kjærlighet og takknemlighet for vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

“Så store velsignelser”

Finn ut om elevene vil ha størst nytte av å lese følgende skriftbolker (og andre bolker senere i leksjonen) i fellesskap, i små grupper eller to og to. Bruk de oppgitte spørsmålene eller andre du kommer på, for å hjelpe elevene å forstå og analysere innholdet og sammenhengen.

Les Alma 26:1–4, 8–16, og se etter hvordan Ammon talte om Gud og om hva han hadde gjort for sine brødre og lamanittene.

  • Hva la du spesielt merket til ved hvordan Ammon snakket om Gud?

  • Hvilke sannheter fant du som kan inspirere noen til å juble i Herren?

Du kan be elevene skrive opp sannhetene de fant, på tavlen. Elevene kan også skrive disse sannhetene på klistrelapper og lese dem høyt før de fester dem på tavlen. For eksempel: Gud gir store velsignelser (vers 1–3); Gud kan virke gjennom oss for å utføre sitt store verk og velsigne andre (vers 3); i Herrens styrke kan vi gjøre alle ting (vers 12), og Gud er mektig, barmhjertig og langmodig mot sine barn (vers 16).

Deretter kan du vise følgende bilder for å minne elevene på hvilke erfaringer Ammon hadde som misjonær, som fikk ham til å prise Gud. Du kan be elevene kort gjenfortelle noen av hendelsene som er nedtegnet i Alma 17–21.

Bilde
Ammon kjemper mot lamanitter
Bilde
Ammon underviser Lamoni
Bilde
Dronningen sørger over Lamoni

Selv om våre erfaringer er forskjellige fra Ammons, kan vi ha lignende grunner til å prise Gud.

For å hjelpe elevene å tenke på grunner de kan ha til å prise Gud, kan du vise følgende spørsmål. Gi elevene tid til å svare på ett av spørsmålene i studiedagboken, og be så villige elever dele svarene sine med klassen.

  • Tenk på hvordan du har vært eller kan være et “[redskap] i Guds hånd” (Alma 26:3) for å velsigne andre. Hvordan kan disse erfaringene få deg til å prise Gud?

  • Hva er noen andre grunner du har til å prise Gud?

  • Hvilke forskjeller kan det gjøre i noens liv å juble over det Gud har gjort for ham eller henne?

Så stor “grunn til å fryde seg”

Da Ammon husket sin tid som misjonær og sin omgang med Gud, frydet han seg over hvem Gud er, og hva Gud hadde gjort mulig i livet hans.

Du kan gi elevene ark for å fullføre følgende studieaktivitet. For variasjonens skyld kan den første delen av aktiviteten gjennomføres i fellesskap. Elevene kan studere de forskjellige gruppene og skrive det de finner, på tavlen. Du kan bruke det punktmerkede spørsmålet eller andre du kommer på, for å hjelpe elevene å juble i Herren.

Brett et ark i tre, eller lag tre kolonner på en side i studiedagboken. Merk toppen av hver kolonne med en av følgende grupper av mennesker:

Les skriftstedene for hver gruppe, og skriv i kolonnen hva Gud hadde gjort for dem.

  • Hva merket du deg angående hva Gud hadde gjort for disse gruppene? Hvorfor skulle dette få folket til å juble i ham?

Gi elevene rikelig med tid til å fullføre følgende individuelle del av denne aktiviteten. Oppfordre elevene til å være gjennomtenkte og ha en bønn i hjertet når de arbeider.

Snu det brettede papirarket, eller lag tre nye kolonner i studiedagboken. Gi hver kolonne en av følgende overskrifter:

  • Hvordan Gud har velsignet meg

  • Hvordan Gud har velsignet dem jeg er glad i

  • Hva jeg vet og føler om Gud

Du kan be vår himmelske Fader om å bringe tanker og minner til ditt sinn. Når du husker hvordan Gud har velsignet deg og andre, og reflekterer over dine følelser for ham, kan Den hellige ånd hjelpe deg å føle Guds kjærlighet.

Skriv svarene dine i hver kolonne, og forklar hvorfor de får deg til å juble i Gud.

Du kan bruke følgende spørsmål for å hjelpe elevene å forstå sannheten og betydningen av følelsene de opplevde. Oppfordre villige elever til å fortelle hva de følte da de reflekterte over grunnene de har til å juble i Herren.

  • Hvordan hjalp denne aktiviteten deg å føle større glede i Gud eller større kjærlighet og takknemlighet for ham?

  • Hvordan tror du ditt forhold til Herren vil forandre seg hvis du tar deg tid til å huske og juble i ham oftere?

Oppfordre elevene til å handle i tråd med den følgende oppfordringen.

Når du reflekterer over det du har lært og følt i dag, kan det være lurt å sette deg som mål å ta deg tid til å huske og juble i Gud. Du kan også føle deg tilskyndet til å dele tankene dine med en annen, slik Ammon gjorde. Se etter en mulighet til å dele, og overvei hvordan du kan hjelpe den andre personen å føle det du har følt for vår himmelske Fader og Jesus Kristus.