Seminar
Alma 1:1–18: Prestelistens onder


“Alma 1:1–18: Prestelistens onder”, Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“Alma 1:1–18”, Mormons bok – lærerhåndbok

Alma 1:1–18

Prestelistens onder

Bilde
Nehor forkynner

Vi lever i en verden der folk fremmer seg selv og sine ideer for å få personlig ros og vinning. Å tro på disse falske skikkene får mange mennesker til å synde og forkaste sin Frelser Jesus Kristus. Dette gjaldt også nephittene. En mann ved navn Nehor underviste falsk lære som fikk folk på hans tid, og andre i årene som fulgte, til å forkaste sin Frelser. Denne leksjonen kan hjelpe deg å gjenkjenne og avvise falske læresetninger som kan vende deg bort fra Jesus Kristus.

Fokuser på Jesus Kristus. Henvis elevene til Frelseren og hans evangelium, og ikke trekk oppmerksomhet mot deg selv. Eldste Paul V. Johnson i De syttis quorum sa: “Hvis våre lærere er fri for prestelist, vil elevene være glade i dem, men de vil ikke være avhengige av dem. De vil være glade i deg, og de vil være takknemlige for det du underviste dem, men de vil bli vendt til Herren” (Paul V. Johnson, “The Dangers of Priestcraft”, Religious Educator 9, nr. 3 [2008]: 11).

Elevforberedelse: Elevene kan studere utkastet “Guds ord kan hjelpe meg å gjenkjenne og forkaste falsk lære” i utkastet for “ 3.–9. juni. Mosiah 29–Alma 4: “‘De var standhaftige og urokkelige ’” i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2024.

Mulige læringsaktiviteter

Falske læresetninger

Be elevene gjennomføre følgende egenvurderingsaktivitet på egenhånd. Vis uttalelsene, eller les dem høyt, og be elevene tenke på hvordan de vil svare.

  • På en skala mellom 1 og 5 (der 1 er svært uenig, og 5 er svært enig), hvor enig eller uenig er du i følgende uttalelser? Hvorfor?

Mesteparten av informasjonen som presenteres for meg hver dag, er sann. (For eksempel på sosiale medier, i reklamer, fra ledere og innflytelsesrike personer i samfunnet.)

Informasjonen jeg mottar, påvirker min tro på Jesus Kristus.

Gud har gitt meg hjelp til å gjenkjenne sannhet fra villfarelse.

Vi lever i en verden med mange falske budskap, som kan svekke vår tro på Jesus Kristus. Når du studerer Alma 1, kan du søke Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg å gjenkjenne falske læresetninger i verden rundt deg som kan vende deg bort fra Jesus Kristus.

Før sin død opprettet kong Mosiah en ny styreform. Istedenfor å ha konger valgte folket dommere til å håndheve lovene. Alma den yngre ble valgt som den første øverste dommeren eller guvernøren (se Alma 2:16). Han var også kirkens høyprest og leder (se Mosiah 29). Folket begynte sin tidsregning fra den tiden da styreformen endret seg.

I det første året av dommernes regjeringstid begynte en ugudelig mann ved navn Nehor å påvirke nephittene. Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor Nehors historie er tatt med i Mormons bok.

I Mormons bok finner vi beretningen om en mann som het Nehor. Det er lett å forstå hvorfor Mormon, da han forkortet tusen år med nephittiske opptegnelser, fant det viktig å ta med noe om denne mannen og den varige innflytelse hans lære hadde. Mormon ønsket å advare oss, idet han visste at denne filosofien ville dukke opp igjen i vår tid. (D. Todd Christofferson, “Den guddommelige gave omvendelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 38)

Les Alma 1:2–6, og se etter hva Nehor underviste folket. Lag en liste over Nehors læresetninger. Merk dem “Sant”, “Usant” eller “Blandet”.

For å engasjere elevene kan du be dem skrive og merke av Nehors læresetninger på tavlen. Be flere elever om å dele sine tanker.

Du har kanskje lagt merke til at Nehor blandet sine falske læresetninger med sanne uttalelser. Dette illustrerer en taktikk som Satan også bruker. Når vi sammenligner Nehor med Satan, lærer vi at Satan bruker løgner blandet med sannhet til å bedra folk og vende dem bort fra Jesus Kristus.

  • Hvilke tegn ser du på dette i dag?

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum illustrerte hvordan Nehors falske oppfatninger påvirker noen mennesker i dag:

[En falsk læresetning som hindrer oss i å omvende oss] er å tenke at våre synder ikke har betydning fordi Gud elsker oss uansett hva vi gjør. Det er fristende å tro det den bedragerske Nehor lærte folket i Zarahemla: “At hele menneskeheten skulle bli frelst på den siste dag, og at de ikke behøvde å frykte eller beve … Og til slutt skulle alle mennesker få evig liv.” [Alma 1:4] Men denne forførende ideen er falsk. Gud elsker oss. Men det vi gjør, betyr imidlertid noe for ham og for oss. Han har gitt oss tydelige instruksjoner om hvordan vi skulle oppføre oss. Vi kaller dem budene. Hans bifall og vårt evige liv avhenger av vår oppførsel, også vår villighet til å ydmykt søke virkelig omvendelse. (Dale G. Renlund, “Omvendelse: Et gledelig valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 123)

Å gjenkjenne falske læresetninger

Å gjenkjenne falske læresetninger, som Nehors, kan noen ganger være vanskelig. Heldigvis kan du gjenkjenne dem. Mormon sa at hvis et budskap eller en læresetning overtaler oss til å “gjøre ondt og til ikke å tro på Kristus – og til å fornekte ham og ikke tjene Gud”, kan vi vite at det er falskt og kommer fra djevelen (Moroni 7:17).

  • Hvilke av Nehors læresetninger kan få noen til å føle at de ikke trenger Frelseren?

    Følgende spørsmål kan hjelpe elevene å gjenkjenne falske læresetninger. Oppmuntre elever til å dele sine tanker.

  • Hvilke andre falske læresetninger i vår tid vender folk bort fra Jesus Kristus?

Følgende spørsmål er ment for selvransakelse og er ikke for drøfting i klassen.

Tenk på budskapene du hører eller leser regelmessig. Hvordan påvirker de deg? Påvirker noen av dem din tro på Jesus Kristus negativt?

Hvis du ser falske meldinger i media som har en negativ virkning på din tro på Jesus Kristus, må du slå av eller fjerne kilden til disse budskapene fra livet ditt. Erstatt dem med budskaper som vil bygge opp din tro på Jesus Kristus. For eksempel Til styrke for ungdom og Liahona, som er tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org, har innhold som bygger opp troen.

Det kan være nyttig å påpeke at Nehors læresetninger hadde betydelig innflytelse og ledet til ondskap. Gjennom hele Almas bok forkastet forskjellige folkegrupper Frelseren på grunn av Nehors læresetninger. Hvis du føler at elevene kan ha nytte av å lære mer om dette, kan dere se “Virkningen av Nehors læresetninger” under Videre læringsaktiviteter.

Prestelist

Vurder å drøfte Gideons trofasthet med hensyn til å forsvare Kristus. Du kan markere Alma 1:7. Du kan også henvise til Alma 1:8, og minne elevene på Gideons trofaste handlinger i Mosiah 22:3–9.

En dag møtte Nehor en eldre leder i Kirken som het Gideon. Mens Nehor forsøkte å villede kirkens medlemmer, var det en rettferdig mann ved navn Gideon som “imøtegikk [Nehor] og advarte ham med Guds ord” (Alma 1:7). Nehor ble sint på Gideon og drepte ham. Nehor ble deretter tatt frem for Alma og drept ifølge loven (se Alma 1:9–15).

Les Alma 1:12, og se etter hvordan Alma beskrev Nehors læresetninger.

Du kan hjelpe elevene å øve på å bruke fotnoter. Elevene kan fortelle om forskjellige måter å lære hva prestelist er på. Hvis ingen nevner det, kan du henvise elevene til fotnote 12a.

Les Alma 1:16 og 2 Nephi 26:29, og se etter en beskrivelse av prestelist.

  • Hvordan ser du Nehors forkynnelse som et eksempel på prestelist?

  • Hvorfor tror du noen falske oppfatninger er populære?

  • Hvorfor tror du prestelist er så farlig?

Å forkaste falske læresetninger

I likhet med Gideon kan vi bruke Guds ord til å hjelpe oss å forkaste falske læresetninger (se Alma 1:7, 9). Velg én eller flere av Nehors falske læresetninger eller noen du har hørt fra vår tid. Finn så et skriftsted som korrigerer løgnen. Du kan for eksempel motvirke Nehors læresetninger i Alma 1:3 med Frelserens lære i Matteus 23:11.

Noen eksempler på skriftsteder som elevene kan bruke, er Matteus 7:15–23. 2 Nephi 26:29–31; Mosiah 18:24–26; Helaman 12:25–26 og Lære og pakter 1:31–32.

  1. Del de(n) falske læresetningen(e) du valgte, og skriftstedet eller skriftstedene som du føler korrigerer det.

  2. Fortell hva du har lært av Alma 1 om hvordan du kan gjenkjenne og forkaste falske læresetninger.