Seminar
2 Nephi 9:50–52: “Kom til Israels Hellige”


“2 Nephi 9:50–52: Kom til Israels Hellige” Mormons bok – lærerhåndbok (2024)

“2 Nephi 9:50–52”, Mormons bok – lærerhåndbok

2 Nephi 9:50–52

“Kom til Israels Hellige”

Bilde
ungdommer som leser i Skriftene sammen

Har du noen gang gledet deg veldig til noe, men så blitt veldig skuffet etterpå? Jakob avsluttet sin preken med å råde nephittene til å unngå å bruke tid eller penger på ting som ikke ville gi varig tilfredsstillelse. Han oppfordret dem til å komme til Jesus Kristus og nyte evangeliets velsignelser. Denne leksjonen er ment å hjelpe deg å føle et større ønske om å søke velsignelsene og tilfredsstillelsen som bare Jesus Kristus kan gi.

Undervisning i læren. Frelseren har befalt oss å “lære hverandre rikets lære” (Lære og pakter 88:77). Denne læren består av evige sannheter som, hvis de anvendes, fører til opphøyelse. Sentralt blant disse sannhetene står Jesu Kristi rolle i frelsesplanen. Å undervise i sann lære innbyr Den hellige ånds vitnesbyrd og kan inspirere elevene til å følge Frelseren.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på valg de har tatt, steder de har besøkt, eller ting de har lært som ga varig tilfredsstillelse i livet deres.

Mulige læringsaktiviteter

Tilfredsstille vår sult og tørst

Du kan vise elevene noen kopper som er fylt med ting som ikke vil slukke tørsten, for eksempel soyasaus, sennep eller sirup. Vis så en kopp til, fylt med rent vann. Be elevene forestille seg at de er ekstremt tørste og får anledning til å drikke av bare én av koppene du viste dem. Be dem ta et valg og forklare de mulige konsekvensene av valget.

Du kan også utføre en demonstrasjon med matvarer som ikke tilfredsstiller sult, for eksempel salt eller en liten peppermyntepastill, sammen med en mer mettende og næringsrik matvare, for eksempel en frukt.

Du har sikkert lagt merke til at vår ånd, i likhet med vår kropp, trenger næring og tilfredsstillelse.

  • Hvordan kan vi gi varig næring eller tilfredsstillelse til vår ånd?

  • Hva er det folk vender seg til for å bli tilfredsstilt, som kan gjøre at de føler seg åndelig tomme?

  • Hvorfor tror du folk noen ganger tyr til ting som ikke gir varig tilfredsstillelse?

Be elevene vurdere sitt eget liv ved å gi dem en mulighet til å tenke over følgende spørsmål.

  • Er det ting du tyr til for lykke og tilfredshet, som ikke oppfyller de ønskene? Hva har hjulpet deg å føle varig fred og lykke i ditt liv?

  • Når du studerer i dag, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å oppleve velsignelsene og tilfredsstillelsen som bare Jesus Kristus kan tilby.

“Nyt det som ikke forgår”

Husk fra ditt studium av 2 Nephi 9:27–49 at Jakob advarte sitt folk mot syndige handlinger som de drev med. Jakob avsluttet så sin tale med en viktig oppfordring.

Les 2 Nephi 9:50–52, og se etter Jakobs oppfordring til sitt folk.

  • Hva er noen ord eller uttrykk fra disse versene som du synes er viktige? Hvorfor?

  • Hva hjelper disse versene deg med å forstå om hva Jesus Kristus ønsker for oss? Hva lærer de deg om det han tilbyr oss?

Be elevene finne sannheter fra Jakobs læresetninger. De kan identifisere en sannhet som ligner på følgende. Vurder å skrive denne sannheten på tavlen.

Én sannhet vi kan lære av disse versene, er at når vi kommer til Jesus Kristus, kan vår sjel bli tilfredsstilt.

Bruk krysshenvisninger for å utdype din forståelse

Å finne skriftsteder som angår det du studerer, kan være en nyttig måte å utdype din forståelse av og takknemlighet for det som er i Skriftene på.

Øv på denne ferdigheten ved å finne krysshenvisninger som angår læresetningene i 2 Nephi 9:50–52.

Overvei å gjennomgå prosessen som er beskrevet i de følgende to avsnittene i fellesskap, tegne oversikten på tavlen og finne én eller to krysshenvisninger sammen. Én nyttig krysshenvisning du kan påpeke for elevene, er Alma 5:33–34. Elevene kan så deles inn i par eller små grupper for å arbeide med å finne krysshenvisninger sammen.

Du kan lage en oversikt omtrent som denne i studiedagboken, og skrive “2 Nephi 9:50–52” i den midterste sirkelen. Når du finner beslektede skriftsteder som du ønsker å huske, kan du skrive henvisningene i de andre sirklene.

Bilde
sirkelgrafikk

Det første trinnet for å finne krysshenvisninger kan være å se etter skriftstedhenvisningene og emnene som er oppført i fotnotene. Du kan deretter identifisere nøkkelord fra 2 Nephi 9:50–52 og søke etter disse ordene eller tilhørende ord i Veiledning til Skriftene eller søkefunksjonen i Evangeliebibliotek.

Her er noen ord eller uttrykk du kan slå opp: kom; levende vann; tilfredsstille; lytte; nyte; bønn, takksigelse; glede.

Når elevene har hatt tilstrekkelig tid til å finne krysshenvisninger, kan du be noen frivillige fortelle om et av skriftstedene som var spesielt meningsfylt for dem. Be elevene forklare hvordan denne krysshenvisningen forbedret deres forståelse av læresetningene i 2 Nephi 9:50–52. Du kan legge til skriftstedhenvisninger som elevene deler, på oversikten på tavlen.

Anvend det du har lært

Tenk på hva du har lært om Jesus Kristus i dag, og hvordan disse læresetningene kan velsigne deg i dine nåværende omstendigheter.

For å hjelpe elevene å bearbeide det de har lært i dagens leksjon, kan du vise følgende spørsmål og be elevene skrive svarene sine i studiedagboken.

  • Hva har du lært eller følt om Jesus Kristus i dag som du ønsker å huske?

  • Hvordan kan det å velge å følge Jesus Kristus gi din sjel varig tilfredsstillelse?

  • Hva er noen konkrete valg du kan gjøre, som vil bringe varig tilfredsstillelse gjennom Jesus Kristus inn i ditt liv?

Be noen få frivillige elever om å dele sine svar med klassen. Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet i dag. Oppfordre elevene til å granske sitt liv og tenke på forandringer de kan gjøre, som vil hjelpe dem å oppleve den lykke, fred og tilfredsstillelse som kommer av å følge Jesus Kristus.