Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Februari: När vi väljer det rätta blir vi välsignade


Februari

När vi väljer det rätta blir vi välsignade

”Om ni därför håller hans bud välsignar han er och låter er ha framgång” (Mosiah 2:22).

Sång: ”Gör rätt val”

(Psalmer, nr 162)

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka hur du ska (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Noa välsignades för att han valde det rätta.

Förklara läran (leka en gissningslek): Rita en enkel ark på tavlan. Gör i ordning flera olika par identiska djurbilder. Ge en bild till varje barn. Be barnen ställa sig upp och låta som djuret på sin bild och lyssna efter någon annan som låter på liknande sätt. När barnen med matchande bilder hittar varandra låter du dem stå upp tillsammans tills alla djuren har parats ihop. Be barnen att komma fram som par och sätta upp sina djur på arken. Fråga barnen: ”Vilken profet var det Herren befallde att han skulle samla djuren i arken?” Påpeka att det förmodligen var svårt att samla så många djur på arken, men Noa valde att lyda Herrens befallning.

Bild
ark

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen): Visa barnen en bild av när Noa predikar och läs Mose 8:20. Fråga barnen varför de tror att folket inte lyssnade på Noa. Dela upp tavlan i två delar och skriv följande frågor på den ena sidan, med skriftställehänvisningarna i oordning på andra sidan: Vad skulle Herren göra för att förgöra de onda? (1 Mos 6:17). Vad sade han att Noa skulle göra för att rädda sin familj? (1 Mos 6:18). Vad gjorde Noa för att välja det rätta? (1 Mos 7:5). Be barnen läsa skriftställena och hitta vilket som besvarar var och en av frågorna. Visa en bild på när Noa bygger arken. Säg att ibland är det svårt att välja det rätta. Fråga: ”Hur välsignades Noa för att han valde det rätta?” Uppmuntra barnen att berätta hur de välsignas när de väljer det rätta.

Vecka 2: Jesu lärjungar välsignades när de valde det rätta.

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen, färglägga och använda dockor): Läs följande berättelser tillsammans med barnen om hur Jesu lärjungar valde det rätta: Luk 10:38–42 (Maria); Matt 4:18–20 (Petrus och Andreas); Apg 9:1–9, 17–20 (Paulus). Samtala om några av välsignelserna som de här personerna fick därför att de valde de rätta. Rita några enkla figurer till varje barn (eller använd skriftdockorna på ”Roliga sidan”, Liahona, jan. 2006, s. LS13 och ”Roliga sidan”, Liahona, feb. 2006, s. LS11). Låt barnen färglägga figurerna, klippa ut dem och göra dem till pinndockor eller papperspåsdockor. Be barnen använda sina dockor för att återge en av berättelserna. Till exempel: ”Jag heter Paulus. Jag brukade förfölja personer som följde Jesus. Jag såg Jesus i en syn. Jesus bad mig att sluta förfölja honom. Jag valde att följa Jesus och var missionär under resten av mitt liv.”

Bild
children with puppets

Enkla dockor kan användas för att dramatisera delar av en lektion. De är värdefulla redskap för att stärka huvudtemat och fånga barnens uppmärksamhet (se UDHK, s. 164).

Hjälp barnen tillämpa läran (återge berättelser från skrifterna): Be barnen använda sina dockor för att återge skriftberättelserna för sin familj hemma. Uppmuntra dem att berätta för sin familj hur personerna i berättelserna valde det rätta och hur de välsignades. Fråga barnen hur de kan välja det rätta under den kommande veckan.

Bild
puppet template

Pinndockor finns på sharingtime.lds.org

Vecka 3: Nephi välsignades för att han valde det rätta.

Hjälp barnen förstå läran (dramatisera): Låt barnen dramatisera olika tillfällen när Nephi lydde sin far och Herren (se till exempel 1 Nephi 16:18–24, 30–32; 1 Nephi 17:8, 17–18, 48–53; 1 Nephi 18:9–21). Du kan låta dem använda enkla kostymer och rekvisita (för information om dramatiseringar, se UDHK, s. 164–165). Läs tillsammans vad Nephi sade i Första Nephi 17:3.

Bild
children role playing

Visuella hjälpmedel kan underlätta inlärningen. Använd enkla visuella hjälpmedel. Då fokuserar barnen på lektionens budskap i stället för på det visuella hjälpmedlet.

Hjälp barnen tillämpa läran (sjunga en sång): Visa pinnen med ”val och konsekvenser” från januari och be barnen berätta vad de kommer ihåg om val och konsekvenser. Säg att många av välsignelserna vi får är konsekvenser av bra val som vi har gjort. Be barnen fundera över hur de kan vara som Nephi och göra bra val. Låt barnen sjunga ”Nephis mod” (BS, s. 64–65) och låt pinnen med ”val och konsekvenser” gå runt medan de sjunger. Avbryt musiken då och då. När musiken avbryts ber du barnet som håller i pinnen att nämna ett bra val som hon eller han kan göra. Låt barnet ge pinnen till ett annat barn och be honom eller henne att nämna en välsignelse man kan få när man gör det bra valet. Fortsätt så länge som tiden tillåter.

Vecka 4: Kyrkans medlemmar idag välsignas när de väljer det rätta.

Hjälp barnen förstå läran (återge berättelser): Be flera föräldrar eller far- eller morföräldrar till primärbarnen att berätta om när de eller deras förfäder valde det rätta. Det kan bland annat vara berättelser om när de valde att bli medlemmar i kyrkan. Före varje berättelse kan du be barnen lyssna efter hur de här medlemmarna valde det rätta och hur de blev välsignade när de gjorde det. Efter varje berättelse ber du barnen berätta hur medlemmarna välsignades för att de valde det rätta. Du kan be barnen rita bilder om berättelserna medan de lyssnar på dem och sedan visa bilderna för andra i Primär och hemma.