Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
April: Jesus Kristus lär mig att välja det rätta


April

Jesus Kristus lär mig att välja det rätta

”Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er” (Joh 13:15).

Sång: Sång av eget val om Jesus Kristus från Barnens sångbok

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka hur du ska (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet för mig.

Hjälp barnen förstå (läsa skriftställen och rita bilder): Skriv följande på ett stort pappersark: ”Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet för mig.” Klipp sönder arket i fyra enkla pusselbitar. Skriv en av följande meningar på baksidan av varje pusselbit:

Bild
children holding up pictures

När du undervisar om evangelieprinciper kan du hjälpa barnen komma på sätt att tillämpa dem i sitt liv.

Sjung ”Jag vill gärna likna Jesus” (BS, s. 40–41). Be barnen förklara vad sången undervisar om. Visa en bild av Kristus och säg till barnen att han lärde oss mycket genom sitt fullkomliga exempel. Dela in barnen i fyra grupper och ge varje grupp en pusselbit och några tomma papperslappar. Be dem att läsa skriftstället tillsammans och sedan rita bilder av hur de kan följa Kristi exempel. Be varje grupp förklara sitt skriftställe och sina bilder och sätta upp sin pusselbit på tavlan. Efter det att pusslet har satts ihop upprepar ni följande tillsammans: ”Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet för mig.”

Vecka 2 och 3: Jesus Kristus undervisade mig om det rätta sättet att leva.

Förklara läran (sjunga en sång): Sjung ”Välj det rätta” (BS, s. 82–83) och be hälften av barnen att lyssna efter vilken den rätta vägen till glädje är och den andra hälften att lyssna efter vad vi ska göra för att bli glada. Samtala om vad barnen lärde sig av sången.

Hjälp barnen förstå (leka en gissningslek och läsa skriftställen): Gör i ordning papperslappar med följande ord och skriftställehänvisningar: hungra (Matt 5:6), lysa (Matt 5:16), älska (Matt 5:44) och be (Matt 6:6). Visa en bild av bergspredikan. Förklara att Jesus gick upp på ett berg för att undervisa sina lärjungar. Det han undervisade om kallas nu bergspredikan. Visa en av papperslapparna för hälften av barnen och be dem dramatisera ordet så att de andra barnen får gissa vad det är. Läs motsvarande skriftställe tillsammans och hjälp barnen förstå vad Kristus undervisade om och hur vi kan följa hans exempel. Fortsätt med de andra orden och skriftställena.

Bild
boy with hands as if praying
Bild
april wordstrips

Ordremsorna finns på sharingtime.lds.org

Hjälp barnen tillämpa läran (samtala om praktikfall): Skriv följande lärdomar som Jesus undervisade om på fyra papperslappar: (1) Hungra och törsta efter rättfärdighet, (2) Låt ditt ljus lysa, (3) Älska dina ovänner, (4) Be till din himmelske Fader. (Du kan använda bilder som illustrerar de här lärdomarna för yngre barn.) Sätt upp bilderna på olika platser i rummet. Förbered praktikfall (se UDHK, s. 175–176) som hjälper barnen förstå hur de ska tillämpa lärdomarna. Till exempel: ”Någon i skolan retas och ropar glåpord efter er. Vad skulle ni göra?” Gå igenom skriftställena från gissningsleken som beskrivs ovan och påpeka att papperslapparna som har satts upp runtom i rummet passar ihop med skriftställena. Läs ett praktikfall för barnen och be dem ställa sig upp med ansiktet mot papperslappen med lärdomen som hjälper dem att välja det rätta. Be några elever berätta vilka val de skulle göra.

Vecka 4: Jag känner min Frälsares kärlek när jag försöker likna Jesus Kristus.

Hjälp barnen förstå läran (sjunga en sång och göra val): Sjung ”Jag vet han älskar mig” (BS, s. 42–43). Skriv flera praktikfall som illustrerar hur ett barn kan följa en av Kristi lärdomar. Ta också med en skriftställehänvisning där man kan läsa om lärdomen. Här följer några exempel.

Sara hade bett sin lillasyster att inte använda hennes färgkritor men hennes syster använde dem i alla fall. För att likna Jesus borde Sara:

  1. Bli arg på sin syster.

  2. Gömma sina färgkritor.

  3. Förlåta sin syster.

    Matt 18:21–22.

John spelar fotboll med sina vänner och märker att en annan pojke står för sig själv och tittar på. För att likna Jesus borde John:

  1. Reta pojken för att han är för sig själv.

  2. Strunta i pojken och fortsätta spela med sina vänner.

  3. Fråga om pojken vill spela fotboll med dem.

    Joh 13:34.

Be ett barn läsa ett av praktikfallen. Be honom eller henne sedan att läsa svaren ett åt gången. Be de andra barnen ställa sig upp när de hör svaret som handlar om att följa Jesu exempel. Be några barn att läsa skriftstället högt och samtala om vad Jesus undervisade om. Samtala om hur vi kan få hjälp att känna Frälsarens kärlek genom att följa hans exempel i de här situationerna. Fortsätt likadant med varje praktikfall.

Bild
girls reading scriptures

Låt barnen läsa högt från skrifterna. Var uppmärksam på varje barns förmåga och hjälp var och en att delta på sin nivå.

Hjälp barnen tillämpa läran: Uppmuntra barnen att göra det som Jesus vill att de ska göra den här veckan. Säg att du nästa söndag kommer att be några av dem berätta vad de gjorde och hur de kände Frälsarens kärlek.

Förslag till sångledaren

Bild
teacher holding up three fingers

För att hjälpa barnen lära sig en ny sång kan du göra följande:

  • Be barnen ge tecken när de sjunger ett visst ord eller räkna på fingrarna hur många gånger de sjunger ett ord. Ni kan till exempel sjunga ”Han sände sin Son” (BS, s. 20–21)

  • Välj en bild och ett ord som representerar varje mening i en sång och sätt dem på ett papper. När ni till exempel sjunger ”Han sände sin Son” (BS, s. 20–21) kan du illustrera meningen ”Hur kunde Fadern säga oss sin kärleks hemlighet?” med en bild av ett hjärta och ordet hemlighet. För meningen ”Han sände oss en nyfödd Son i frid och helighet” kan du visa en bild av Jesusbarnet i krubban och ordet frid. Du kan engagera barnen genom att låta dem hålla i bilderna medan de sjunger.