Liahona
Utdannelse – en essensiell grunnvoll for å utføre vår misjon
Januar 2024


Bare digitalt

Utdannelse – en essensiell grunnvoll for å utføre vår misjon

Fra “The Education, the Mission, and the World”, en tale holdt under en andakt til studenter ved Brigham Young University – Hawaii 28. februar 2023. Hele talen finnes på speeches.byuh.edu.

Verden trenger å vite det du vet om de fantastiske velsignelsene Jesus Kristus tilbyr dem som følger ham.

Bilde
en collage av mennesker som studerer og lærer nye ferdigheter

Herren elsker deg og stoler på at du vil bringe hans lys ut til alle du omgås. Han ønsker at ditt liv skal være som et fyrtårn for vennene og slektningene dine. Han forventer at du skal bære vitnesbyrd om vår himmelske Faders eksistens – at vi alle er hans åndelige barn, og derfor er hele menneskeheten våre brødre og søstre. Herren forventer også at du skal bære vitnesbyrd om hans hellige misjon på jorden – at han er den levende Guds Sønn, at han var, at han er og at han skal komme (se Lære og pakter 68:6).

Utdannelse som et religiøst ansvar

President Russell M. Nelson, vår profet, sa til unge voksne i mai 2022: “Utdannelse er svært viktig. Jeg anser det som et religiøst ansvar.”1 Herren ser ikke på utdannelse som adskilt og forskjellig fra åndelighet.

I Lære og pakter 88:77–78 ga han oss faktisk et bud om å “undervise hverandre”, og lovet sin nåde for å hjelpe oss å lære “alle ting som hører til Guds rike”. Og hva er det som hører til hans rike? Listen i vers 79 kan overraske deg fordi den ikke bare omfatter emner i evangeliet som tro og omvendelse. Den omfatter også (her med noen av mine vurderinger av hvordan de kanskje kan forholde seg til det vi kan studere): 

  • “Ting … i himmelen”: Stjernene og planetene? Jordens atmosfære? Luftfart? (Jeg tror eldste Uchtdorf ville vært enig med meg!) 

  • “Ting … på jorden”: Bygningsarbeid? Produksjon? Industriprosesser? Informasjonsteknologi? Helsevitenskap og alt det den innebærer? Zoologi? Biologi? Biokjemi? Landbruk? 

  • “Ting … under jorden”: Geologi? Mineralogi? Oseanografi? Marinbiologi? 

  • “Det som har vært”: Historie?

  • “Det som er”: Dagsaktuelle hendelser? Statsvitenskap? Sosiologi? Bedriftsøkonomi? Offentlig administrasjon?

  • “Det som snart må skje”: Værvarsling? Økonomiske anslag? Analyse av mulige pandemier? Teknologiske fremskritt? 

  • “Det som er hjemme”: Hjemlige anliggender som utdannelse, skatter, jus, lokale prosjekter innen byutvikling og planlegging av matproduksjon? 

  • “Det som er ute i verden”: Utenrikspolitikk? Internasjonale relasjoner? Diplomati?

  • “Kriger og forvirring blant nasjonene, om de straffedommer som er over landet, og kunnskap om land og riker”: Forskjellige styreformer, kulturer og språk? Antropologi? Kunstneriske og litterære tradisjoner rundt om i verden?

Oi! Det er mye mer enn vi kan lære i løpet av et helt liv. (Og jeg er sikker på at Herren ønsker at vi også skal lære mer!)

Hvorfor ønsker han at vi skal lære alt dette? 

Det er ikke bare slik at du kan få en god jobb – selv om det er viktig for ham. Men hans visjon er bredere enn som så, og hans hensikt har flere evige konsekvenser. Det er beskrevet i vers 80: “så dere kan være beredt i alle ting når jeg igjen skal sende dere ut for å foredle det kall jeg har kalt dere til og den misjon jeg har gitt dere fullmakt til å utføre.” 

Utdannelse som forberedelse til vår misjon

Det virker som om dette er den store hensikten med utdannelse – å være forberedt på misjonen Gud har gitt oss, å være beredt når han sender oss på nytt. 

Noen av dere sier kanskje: “Sende meg på nytt? Jeg har allerede vært på misjon. Vil jeg bli sendt på nytt?” 

I virkeligheten finnes det bare én misjon. Hvis du har gjennomført en heltidsmisjon, var det en fantastisk periode med fokusert tjeneste for Herren. Men det var ikke begynnelsen eller slutten på misjonen han sendte deg hit for å utføre. Og hva er den misjonen? Overvei disse beskrivelsene fra Skriftene: 

  • “Vi vil skape en jord hvorpå [Guds barn] kan bo, og vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:24–25).

  • En av Herrens engler sa til Adam: “Derfor skal du gjøre alt hva du gjør i Sønnens navn, og du skal omvende deg og påkalle Gud i Sønnens navn for evig og alltid” (Moses 5:8). Og Adam og hans hustru Eva “kunngjorde alle ting for sine sønner og døtre” (Moses 5:12).

  • Etter gjenoppstandelsen sa Frelseren til Peter: “Fø mine får” (Johannes 21:17), og til sine disipler: “Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende” (Matteus 28:19–20).

  • Da Kristus viste seg på det amerikanske kontinent, sa han: “De gjerninger som dere har sett meg gjøre, de skal dere også gjøre” (3 Nephi 27:21).

  • I Joseph Smiths tid sa han: “Se, et vidunderlig verk er iferd med å komme frem blant menneskenes barn. Derfor, se til, dere som trer inn i Guds tjeneste, at dere tjener ham av hele deres hjerte, og av all makt, sinn og styrke, så dere kan stå ulastelige for Gud på den ytterste dag. Derfor hvis dere har et ønske om å tjene Gud, da er dere kalt til arbeidet” (Lære og pakter 4:1–3).

  • Og gjennom sin levende profet, president Russell M. Nelson, forteller Herren oss i dag: “Israels innsamling [er] det viktigste arbeidet som foregår på jorden i dag. Et avgjørende element i denne innsamlingen er å forberede et folk som er i stand til, beredt og verdig til å ta imot Herren når han kommer igjen. Et folk som allerede har valgt Jesus Kristus over denne falne verden. Et folk som fryder seg over sin frihet til å velge å etterleve Jesu Kristi høyere, helligere lover. Jeg kaller på dere, mine kjære brødre og søstre, til å bli dette rettferdige folket. Verdsett og hedre deres pakter fremfor alle andre forpliktelser … [La] Gud råde i deres liv.”2

Hvis jeg kan sammenfatte misjonen vår, vil jeg si at det er dette: 

  • Å holde Guds bud, hans høyere og helligere lov. 

  • Å følge Jesus Kristus av hele vårt hjerte og gjøre alt i hans navn. 

  • Og å gjøre alt kjent for Guds andre barn, samle dem tilbake til ham som en forberedelse til Herrens annet komme. 

Hvordan kan det å få en utdannelse hjelpe deg å forberede deg til denne misjonen? Det er mange mulige svar på dette spørsmålet, men her er noen tanker:

  • Det å lære om himmelen og jorden kan styrke vår ærbødighet for Jesus Kristus, som skapte dem.

  • Å lære om fortid, nåtid og fremtid kan åpne våre øyne for konsekvensene av å adlyde – eller ikke adlyde – Guds bud gjennom hele menneskehetens historie.

  • Å lære om “forvirring blant nasjonene, … land og riker” kan gjøre oss mer følsomme for kulturelle forskjeller. Jo bedre vi kjenner hjertene til verdens innbyggere – deres behov, deres verdier og det som betyr noe for dem – desto bedre forberedt er vi på å dele evangeliet med dem på en måte som de vil forstå, omfavne og verdsette. 

Jeg har full tillit til at dere og jeg kan utføre denne misjonen, fordi Jesus Kristus har utført sin. Vår fremgang avhenger av ham, og han var trofast mot misjonen hans Fader ga ham – en misjon som bare han kunne utføre. 

Jeg vitner om at Jesus Kristus utførte sin misjon slik at du kan utføre din. “Han merket stien og ledet veien.”3 Nå er deres misjon å følge hans sti – paktens sti – og gjøre den kjent for alle. Lehi sa: “Hvor viktig er det ikke derfor å gjøre kjent for jordens innbyggere?” (2 Nephi 2:8). Gjør det kjent for deres barn, deres brødre og søstre, for Herrens får, for alle nasjoner – ja, inntil verdens ende. Gjør det kjent ved ord og ved eksempel, og del og etterlev det du vet om Frelseren. Gjør det kjent ved å tjene Gud og hans barn av hele ditt hjerte, av all makt, sinn og styrke i dette vidunderlige arbeidet med å samle Israel, for å forberede et folk som er i stand til, beredt og verdig til å motta Herren når han kommer tilbake. 

Beskyttelse mot verden

Dette er din misjon, og det er virkelig en fantastisk misjon. Verden trenger det dere har å tilby som en Kristi paktsfølger. Utfordringen du vil møte, er at du må leve i denne verden samtidig som du utfører din viktige misjon. Og det er en komplisert verden, der motstanderen bruker subtile våpen, prøver å bedra deg, får feil til å virke riktig, eller sakte vrir på det som opprinnelig var riktig, til det blir noe galt. 

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa på generalkonferansen i oktober 2022: “I vårt travle daglige liv og i bråket i dagens verden som vi lever i, kan vi bli distrahert fra de evige tingene som betyr mest ved å gjøre nytelse, velstand, popularitet og prestisje til våre primære prioriteringer.”4

Hvordan skjer dette i våre liv? Det går omtrent slik: 

  • Vi kjøper et par svarte sko til jobben. Med tiden trenger vi et brunt par i helgene. Så trenger vi et blått par som passer til det nye antrekket vi nettopp har kjøpt, men de passer ikke til favorittantrekket vårt – så da ville det vært bedre med hvite sko. Snart har vi 10 eller 15 par sko. Men vi har fortsatt bare ett par føtter! 

  • Sammen med vår ektefelle finner vi ut at det å tilbringe tid sammen som familie er en viktig prioritet. I “Familien – en erklæring til verden” står det tross alt at “gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene [blant annet] sunne aktiviteter.” Så vi bestemmer oss for at familien skal dra på en spennende ny utflukt hvert år. Med tiden blir turene lengre. De strekker seg over søndagene, på steder der det ikke er noen kirkebygning der vi kan delta på søndagens møter. De blir også dyrere, og vi ender opp med å bruke alt vi har – og mer enn det! Jeg tror du har hørt dette uttrykket: “Vi kjøper ting vi ikke trenger, med penger vi ikke har, for å imponere mennesker vi ikke liker!” Men vi deler alle bildene på sosiale medier, og vi håper vi får mange liker-klikk! 

President Nelson omtalte denne utfordringen da han sa: “Hva vil det si å overvinne verden? Det vil si å overvinne fristelsen til å bry seg mer om det som er av denne verden enn det som er av Gud. Det vil si å stole mer på Kristi lære enn menneskers filosofier. Det vil si å fryde seg over sannhet, fordømme bedrag og å bli ‘Kristi ydmyke etterfølgere’. Det vil si å velge å avstå fra alt som driver Ånden bort. Det vil si å være villig til å ‘forsake’ selv våre favorittsynder.”5

Husk disse læresetningene fra vår profet. Skriv dem ned, og les dem om igjen når du blir fristet av denne verdens bekymringer: 

  • Bry dere mer om det som er av Gud enn det som hører denne verden til. 

  • Stol mer på Kristi lære enn menneskers filosofier. 

  • Søk og fryd deg over evig sannhet, slik de finnes i Skriftene og i de levende profeters og apostlers ord. 

  • Vær en ydmyk Kristi etterfølger. 

  • Avstå fra alt som driver Ånden bort. Den hellige ånd finnes virkelig, og den er en vidunderlig gave i ditt liv. Du kan og bør alltid søke Åndens tilskyndelser. 

  • Oppgi dine favorittsynder! 

President Nelson siterte også dette løftet fra president Ezra Taft Benson (1899–1994): 

“Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan. Han vil

  • gi dem større glede,

  • utvide deres syn,

  • gjør deres sinn levende, …

  • oppløfte deres ånd,

  • mangfoldiggjøre deres velsignelser,

  • gi dem flere muligheter,

  • trøste deres sjel,

  • gi dem venner og

  • gi dem fred.”6

Har verden ærlig talt noe som kan sammenlignes med det Herren tilbyr deg? 

Verden trenger å vite det du vet om de fantastiske velsignelsene Jesus Kristus tilbyr dem som følger ham. 

Herren regner med deg

Jeg avslutter med det jeg skrev i begynnelsen: Herren elsker deg og stoler på at du vil bringe hans lys til alle du omgås med. Han ønsker at ditt liv skal være som et fyrtårn for vennene og slektningene dine. Han forventer at du skal bære vitnesbyrd om vår himmelske Faders og Herrens hellige misjon på denne jorden.

Din utdannelse er avgjørende for din gudgitte misjon. Og din misjon er avgjørende og sårt tiltrengt i verden i dag.