2023
Mijn misvattingen over de Heiland
December 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Mijn misvattingen over de Heiland

Toen ik onverwachts voor een langere periode ziek werd, kwam ik erachter dat ik mijn beproevingen niet alleen hoef te doorstaan.

Afbeelding
een zieke man zit op de sofa

Toen de pandemie in 2020 toesloeg, was ik een van de eersten in mijn gebied in Schotland die COVID-19 kreeg. Eerst dacht ik dat ik gewoon een beetje verkouden was. Maar na verloop van tijd ging mijn gezondheid steeds verder achteruit. Ik kon op een gegeven moment zelfs niet meer goed ademen. Mijn keel en luchtwegen waren ernstig beschadigd en ik had last van chronische vermoeidheid.

Mijn herstel duurde ruim anderhalf jaar en in die tijd kon ik niet sporten en aan geen enkele vorm van lichaamsbeweging doen. Ik moest mijn hele leven stilleggen. Ik kon zelfs een jaar lang niet studeren en ik raakte erg verbitterd – verbitterd over mijn omstandigheden en boos op mijn hemelse Vader omdat herstel uit leek te blijven.

Met Jezus Christus zijn we sterker

Ondanks mijn houding bleef ik het evangelie naleven. Ik ging naar de kerk en deed mijn best om anderen te helpen en te dienen. Mijn gemoedstoestand verbeterde geleidelijk.

De ergste symptomen begonnen te verdwijnen. Toen werd ik onverwachts als hogeraadslid geroepen. Ik had mijn bedenkingen, maar ik aanvaardde de roeping in de hoop dat de Heer een weg voor mij zou bereiden, zodat ik de roeping ondanks mijn slechte gezondheid zou kunnen vervullen (zie 1 Nephi 3:7).

Een van de eerste opdrachten was over de Heiland en zijn verzoening spreken. Met iedere toespraak die ik voor andere volgelingen van Jezus Christus hield, ging ik Hem en wat Hij voor mij heeft gedaan steeds beter begrijpen. Ik kwam tot het besef dat ik een essentieel onderdeel van zijn verzoening had genegeerd. De Heer leed en stierf niet alleen voor onze zonden, maar ook voor onze moeilijkheden. Hij weet hoe Hij ons bij onze beproevingen kan helpen (zie Alma 7:12).

Presidente Camille N. Johnson, algemeen ZHV-presidente, heeft onlangs gezegd:

‘Jezus Christus kan onze last verlichten.

‘Jezus Christus kan onze lasten dragen.

‘Jezus Christus kan de last van zonde verlichten.

‘Jezus Christus is onze bron van verlichting. […]

‘Ik kan het niet allemaal alleen. Dat hoeft niet en dat wil ik ook niet. Ik kies ervoor om mij aan mijn Heiland, Jezus Christus, te binden door de verbonden die ik met God heb gesloten. “Alle dingen kan ik [daardoor] aan door Christus, Die mij kracht geeft” [Filippenzen 4:13].’1

Ik ben ook geneigd om op mijn eigen kracht te vertrouwen. In mijn hoogmoed dacht ik echt dat ik mijn beproeving alleen kon overwinnen. Maar ik realiseerde me dat het feit dat het niet goed met me ging niet kwam omdat de beproeving te zwaar was, maar omdat ik Jezus Christus en zijn kracht en steun niet toeliet.

Toen ik eindelijk begreep wat Hij mij door zijn genezende macht kon bieden, veranderde alles. Hoewel ik misschien niet makkelijk of snel zou herstellen, kon ik gemoedsrust, vreugde en kracht vinden door me tot Hem te wenden.

Onze band met Christus verdiepen

We hoeven onze beproevingen niet alleen te doorstaan. We kunnen erop vertrouwen dat onze Heiland ons kracht geeft. Ik besefte dat mijn geestelijke worsteling tijdens mijn ziekbed voortkwam uit mijn gebrekkige inzicht in mijn band met mijn hemelse Vader en Jezus Christus, en de kracht die Zij mij konden geven als ik Hen bleef dienen, zoeken en volgen.

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft ons op krachtige wijze aan onze band met de Heiland herinnerd: ‘Hij […] kent onze worstelingen, ons hartzeer, onze verzoekingen en ons lijden, want Hij heeft die als essentieel onderdeel van zijn verzoening allemaal zelf ondervonden. En daardoor stelt zijn verzoening Hem in staat om ons te hulp te komen – om ons de kracht te geven alles te dragen.’2

Gelukkig moedigde de Heer mij aan om er actief naar te streven Hem beter te begrijpen. Naarmate ik Hem beter ben gaan begrijpen, heb ik zijn hand vaker gezien en heb ik wonderen van genezing meegemaakt, ondanks dat het langer heeft geduurd dan ik had verwacht. Presidente Johnson heeft ook gezegd: ‘De Heiland zegent hen die hun verbonden nakomen met verlichting.’3

De Heiland beter gaan begrijpen en mijn verbonden nakomen, is mij enorm tot zegen geweest. Hij heeft mij geestelijke en stoffelijke verlichting van mijn moeilijkheden geboden. Ik beloof je dat de liefde van de Heer en jouw goddelijke doel je duidelijk zullen worden als je ernaar streeft dit ook te doen. Je zult net als ik de kracht vinden die de jouwe te boven gaat.