2023
Mijn Heiland is alles voor mij
December 2023


‘Mijn Heiland is alles voor Mij’, Liahona, december 2023.

Geloofsportret

Mijn Heiland is alles voor mij

Jezus Christus geeft ons zijn evangelie op een eenvoudige manier. Hij helpt ons op ons pad. Als we hem volgen, komt alles in orde.

Afbeelding
Umu Sesay

Foto’s, Leslie Nilsson

Ik had vroeger in mijn thuisland, Sierra Leone, weleens voltijdzendelingen gezien, maar omdat ik een andere geloofsovertuiging had, zocht ik geen toenadering. Toen ik ze later bij een bushalte in Washington D.C. tegenkwam, vertelden ze me over de Heiland, en dat Hij van me houdt. Ze nodigden me uit naar de kerk, dus ik ging erheen.

Het eerste waardoor ik wist dat dit de plek was waar ik moest zijn, was de manier waarop de leden me verwelkomden. Een vrouw omarmde me zo stevig dat ik in mijn gedachten hoorde: Je bent hier welkom. Je mag hier terugkomen. Ik dacht: oké.

Wanneer de zendelingen bij je thuis komen, brengen ze de Geest met zich mee en laten die bij je achter. De Geest werkt met je en verandert je. Mijn verandering kwam voort uit de waarheid van wat de zendelingen me vertelden, en de liefde die ik voelde.

De zendelingen zeiden dat onze hemelse Vader van me houdt, dat ik zijn dochter ben en dat Hij wil dat gezinsleden voor eeuwig samen zijn. Ik geloofde altijd dat iedereen na de dood ergens anders heen zou gaan en dat we van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar in de kerk geloven we dat we onze familie weer zullen zien. Dat ontroerde mij. Dat wilde ik voor mezelf, en dat wilde ik voor mijn gezin.

Ik wilde meteen mijn drie kinderen thuis in Sierra Leone opbellen en ze daarover vertellen. Ik wilde de liefde die Christus mij toonde met hen delen.

‘Ik heb hier zendelingen ontmoet’, zei ik tegen ze. Ze hebben me dit en ze hebben me dat geleerd.’ Ik zei dat ze de kerk moesten onderzoeken.

Mijn kinderen zijn nu allemaal lid van de kerk, ze hebben zich in Sierra Leone laten dopen. Een van hen wil zelfs op zending. Dat is de goedheid van Christus. Andere familieleden komen nu ook naar de kerk, maar sommige aarzelen nog. Ik vertel hun nog steeds over Christus.

Afbeelding
Umu Sesay op de stoep

Een nieuwe familie

Ik ben eenzaam zonder mijn kinderen, en zij missen mij ook. Maar ik heb ze gezegd: ‘Ik ben niet in Sierra Leone, maar de kerk wel. De kerk is jullie nieuwe familie.’ De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is daar aan het groeien. Toen ik hoorde dat we in Sierra Leone een tempel krijgen, sprong ik op van vreugde. De tempel is zo vredig. Het zal het mooiste gebouw van het hele land worden.

Sinds ik lid van de kerk ben geworden, ben ik veel gezegend. Ik kan nu dingen die ik nooit van mezelf had verwacht. Ik kan muziek dirigeren. Ik kan de kinderen in het jeugdwerk onderwijzen. Ik houd van hen, en zij houden ook van mij. Ik kan in het koor zingen. Ik heb in augustus 2022 zelfs tijdens de zondagmorgenbijeenkomst van de inwijding van de Washington D.C.-tempel in het koor mogen zingen. Ik had nooit gedacht dat ik tegelijk met president Russell M. Nelson in de tempel zou zijn en voor hem zou mogen zingen. Maar dat gebeurde toch. Het was een geweldige zegen om bij de profeet te zijn.

Een van mijn lievelingsteksten is 2 Nephi 28:30: ‘Ik zal de mensenkinderen regel op regel geven, voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig.’ Zo heeft God mij beetje bij beetje bij Hem gebracht.

Ik begrijp niet alles, maar ik leer elke dag. Elke ochtend staat er een Schrifttekst van de dag in de app Evangeliebibliotheek. Die lees en overdenk ik voordat ik die dag op pad ga. Daarna bid ik tot mijn hemelse Vader. Door zo te leven, leer ik steeds een beetje meer. Het is een zegen om te weten hoe we moeten leven, ongeacht onze status, of we nu arm of rijk zijn.

Jezus kan u veranderen

Wij mensen willen soms afdwalen, maar als we het toelaten, brengt Jezus ons terug naar onze hemelse Vader. Hij geeft ons zijn evangelie op een eenvoudige manier. Hij helpt ons op ons pad. Als we Hem volgen, komt alles in orde.

Jezus is geweldig. Hij is alles voor mij. Ik houd van Hem. Hij geeft me het gevoel dat ik geliefd en gewaardeerd ben als kind van onze hemelse Vader. Jezus kan u veranderen als u dichter tot Hem komt – de manier waarop u praat, hoe u dingen doet, zelfs uw cultuur.

Afbeelding
Umu Sesay glimlacht

De zendelingen hebben mij gevonden en ik heb Jezus in mijn leven toegelaten. Ik ben blij dat ik Hem heb gevonden. Hij heeft van mij een nieuwe schepping gemaakt. Het oude is voorbijgegaan. (Zie 2 Korinthe 5:17.)

Ik weet niet wat de toekomst voor mij in petto heeft. Onze hemelse Vader weet dat wel. Mijn plan is om meer te leren en doelen te stellen die op de Heer zijn gericht – te worden zoals Hij, te wandelen zoals Hij, te praten zoals Hij, en dichter tot Hem te komen. Zo wil Hij dat we zijn.

Ik kijk ernaar uit om Hem weer te ontmoeten.