2023
Tegenspoed betekent niet dat er iets is misgegaan
December 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Tegenspoed betekent niet dat er iets is misgegaan

Toen ik met de ene na de andere beproeving te maken kreeg, loste God mijn problemen niet op, maar Hij zegende mij met kracht en hoop.

Afbeelding
een man leest een boek

In mijn tienerjaren werd ik erg ziek. Mijn ouders hadden niet genoeg geld voor het ziekenhuis. We klopten bij verschillende kerken aan voor hulp, maar niemand kon ons helpen. Na een tijdje gaven we het op en moest ik omgaan met de lichamelijke en emotionele pijn.

Ik weet nog dat ik me afvroeg: wat is het doel van het leven? Waarom ben ik hier? Bestaan wonderen wel?

Op momenten dat ik tijdens mijn ziekte een beetje kracht had, zocht ik in religieuze boeken van verschillende kerken naar antwoorden en gemoedsrust. Op een dag bad ik stilletjes tot God en vertelde ik Hem dat ik lid van een kerk wilde worden, maar dat ik niet wist welke!

Een jaar later was ik lichamelijk hersteld, maar had ik nog steeds een heleboel vragen. Op een dag zag ik dat mijn broer met twee jongemannen in een wit overhemd in gesprek was. Ze nodigden mij en mijn broers en zussen uit om ook met hen te praten.

Ik hoorde toen voor het eerst van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en het Boek van Mormon.

Diezelfde week werden we uitgenodigd om naar de kerk te gaan, en kort daarna werd me gevraagd of ik me wilde laten dopen. Ik ging zonder aarzeling op die uitnodiging in. Sindsdien ben ik lid en heb ik het voorrecht gehad om een voltijdzending te vervullen.

Soms kreeg ik tegenwerking van familieleden, vrienden en mensen om me heen. Sommigen probeerden me te ontmoedigen, vernederen en mijn nieuwe geloof aan te vallen. Maar ondanks mijn moeilijkheden bleef ik doorgaan.

Tegenspoed leidt tot groei

Als lid van de kerk leerde ik dat goede mensen soms moeilijke tijden doormaken. Tegenspoed en beproeving kunnen ertoe leiden dat we ons onzeker voelen over de toekomst. Soms gaan we aan ons potentieel twijfelen en vragen we ons af of we ons wel op het juiste pad bevinden. Ik kwam erachter dat ik niet met tegenspoed te maken kreeg omdat ik iets verkeerds had gedaan. Juist het tegenovergestelde.

Ik kreeg met tegenspoed te maken omdat moeilijkheden deel van Gods plan uitmaken.

De Heer zei tegen Joseph Smith: ‘En indien u in de put wordt geworpen, of in de handen van moordenaars valt, en het doodvonnis over u wordt geveld; […] indien zelfs de kaken van de hel wijd tegen u worden opengesperd, weet dan, mijn zoon, dat al deze dingen u ondervinding zullen geven en voor uw bestwil zullen zijn’ (Leer en Verbonden 122:7).

Tijdens ons sterfelijk leven krijgen we met beproeving, teleurstelling, verdriet, ziekte of ander hartzeer te maken. We mogen het dan niet opgeven of het evangeliepad verlaten. Door die moeilijkheden gaan we meer op God lijken.

God houdt van ons en verhoort onze gebeden

Enos zei over zijn gebed tot God: ‘En mijn ziel hongerde; en ik knielde voor mijn Maker neer en ik riep Hem aan in machtig gebed en smeking voor mijn eigen ziel; en de gehele dag riep ik Hem aan’ (Enos 1:4).

Net als Enos had ik oprecht gebeden toen ik hartproblemen had en later toen ik tegenstand kreeg omdat ik lid van de kerk werd. God verhoorde mijn gebeden door me de troost en hoop te geven die ik op die momenten nodig had.

Hoewel Hij er niet voor zorgde dat mijn hartproblemen verdwenen of mensen mij niet langer vervolgden omdat ik lid van de kerk werd, stelde Hij me gerust en gaf Hij me hoop waardoor ik sterk op het verbondspad kon blijven.

Stilte na de storm

Ik weet dat we hier op aarde zijn om te leren, te groeien en ons voor te bereiden om God te ontmoeten. Ik ben blij dat mijn tegenspoed ertoe heeft geleid dat ik het evangelie heb aanvaard, mijn ware identiteit heb leren kennen en Gods kinderen kan dienen. Ik ben dankbaar dat ik het niet heb opgegeven toen ik lid van de kerk werd en met tegenspoed te maken kreeg. Sindsdien ben ik gezegend met een opleiding aan de Brigham Young University–Idaho en ben ik als zendeling werkzaam geweest voor BYU–Pathway Worldwide.

God zal ons vormen en leiden naar onze unieke goddelijke bestemming die Hij voor ieder van ons heeft bereid. Ik weet dat wij in dit leven en in het hiernamaals gelukkig zullen zijn als we op zijn verbondspad blijven.