2023
Kunde jag vara en av Guds utvalda?
Oktober 2023


”Kunde jag vara en av Guds utvalda?”, Liahona, okt. 2023.

Unga vuxna

Kunde jag vara en av Guds utvalda?

När jag växte upp trodde jag att Gud hade en lista över favoritbarn, och jag trodde inte att jag fanns med på den listan.

Bild
leende ung vuxen kvinna som formar ett hjärta med sina händer

Bilden är arrangerad.

Är du utvald?

När jag växte upp var jag inte så religiös. Jag kände till grunderna i kristendomen, men jag hade alltid fler frågor än jag hade tro och tänkte egentligen inte så mycket på det. Men jag hade alltid hört min hängivna, religiösa moster upprepa Matteus 22:14:

”Många är kallade, men få är utvalda.”

”Utvalda till vad?” brukade jag undra.

Jag förstod aldrig vad den här versen verkligen betydde, och jag brydde mig aldrig om att fråga henne. Jag började anta att den här versen i skrifterna betydde att Gud måste ha en lista över sina favoritbarn som skulle fylla himlens platser – hans utvalda få.

Jag trodde inte att jag var en av de favoriterna.

Ju äldre jag blev och ju mer jag såg mig omkring på hur andra levde, verkade det som om oavsett vad jag gjorde i mitt liv, vare sig bra eller dåliga saker, så skulle jag vara obetydlig om jag inte var en av hans ”utvalda”.

Jag visste inte ens hur jag skulle nå den positionen!

Med vetskapen om det började jag tro att jag aldrig skulle åstadkomma särskilt mycket i Guds ögon. Jag skulle inte ärva hans välsignelser eller löften eftersom jag inte föddes som favorit.

Räknad som en av hans utvalda

De här tankarna fyllde mig ofta med oro. Jag ville förtvivlat gärna lära mig mer om vad det innebar att bli en av Guds utvalda, och vad som krävdes för att få ta emot hans välsignelser.

En dag skrollade jag på sociala medier när jag såg en annons för Kom och följ mig. När jag klickade på annonsen hittade jag ett sätt att få kontakt med missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Min villighet att finna svar och hopp om livet fick mig att gå med på att träffa dem.

Genom deras lektioner och många böner lärde jag mig så mycket om Jesu Kristi evangelium, mitt syfte med livet och, viktigast av allt, den fullkomliga kärlek som min himmelske Fader har till mig – sitt gudomliga barn.

Jag döptes och kände så mycket glädje och insikter fylla mitt liv. Men jag kände ändå inte riktigt den försäkran jag längtade efter. Mina oroliga tankar innan jag blev medlem i kyrkan hade minskat, men jag visste ändå inte om jag var en av Guds utvalda få som skulle ärva allt han har. Jag visste inte vad mer jag kunde göra för att bli en av de där speciella människorna.

Allt det förändrades några månader senare när jag såg på generalkonferensen. Jag hoppades att jag skulle få svar på frågor som fortfarande kändes bekymmersamma när äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum började tala. Jag blev mycket överraskad av att höra honom nämna samma vers som hade gjort mig förbryllad i hela mitt liv.

Plötsligt fylldes jag av hopp.

Äldste Bednar förklarade att ”[vår himmelske Fader] begränsar inte ’de utvalda’ till ett litet antal. I stället är det våra hjärtan, våra önskningar, vår strävan att hedra heliga evangelieförbund och förrättningar, vår lydnad mot buden och, viktigast av allt, Frälsarens återlösande nåd som avgör om vi räknas som en av Guds utvalda.”1

Och i det ögonblicket visste jag att jag är utvald.

Äldste Bednars ord gav mig en djup känsla av tacksamhet som överväldigade mig. Jag kände mig mer välsignad än någonsin för att ha funnit Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Jag väljer honom också

Gud har inga favoriter – han älskar alla sina barn med fullkomlig kärlek – men att vara utvald innebär att vi också väljer honom.

Vi är utvalda eftersom vi väljer att låta honom råda i våra liv framför allt annat.

Äldste Bednar inspirerade mig att trofast hålla mig kvar på förbundsstigen medan jag håller ut intill änden. Jag kände mig också inspirerad av president Russell M. Nelsons budskap att prioritera min relation med min himmelske Fader och att sträva efter att överge och övervinna världen2 så att jag kan återvända till honom!

Jag vittnar om att vi alla, oavsett vår bakgrund, våra synder, vår otillräcklighet eller vårt tvivel, tack vare Jesus Kristus kan vara Guds ”utvalda”. Vi kan leva med vår himmelske Fader igen och ärva ”allt vad [han] har” (Läran och förbunden 84:38). Om vi kommer till Kristus, ingår och håller förbund, tar emot hans evangeliums fullhet och strävar efter att bli som han, blir vi verkligen en av hans utvalda. Det är en sådan vacker gåva från vår kärleksfulle himmelske Fader.