2023
Generalkonferensen: vårt nutida manna
Oktober 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Generalkonferensen: vårt nutida manna

Genom nutida profeter och apostlar har Gud gett oss ett sätt att finna den andliga näring vi söker.

Bild
människor som samlar in manna

Vare sig det var i form av en het och sandig vildmark eller i form av ett avfall med förvirring och tvivel, följde en hunger på uttåget ur Egypten och på Jesu Kristi död.

Den ena hungern var av det fysiska slaget och den andra av det andliga slaget.

För att tillfredsställa sina barns fysiska behov sände Gud manna. Till de som levde efter det stora avfallet sände han något som var dess andliga motsvarighet: Guds ord genom en levande profet för att leda oss till det verkliga mannat – Jesus Kristus.

Precis som israeliterna fick lära sig att förvänta sig fysiskt manna, kan vi förvänta oss andligt manna i dag.

Vårt andliga manna från Gud

Israeliterna irrade omkring i vildmarken, men människorna under det stora avfallet fick ”irra omkring från hav till hav … från norr till öster för att söka efter Herrens ord, men de [kunde] inte finna det” (Amos 8:12).

Detta irrande ledde så småningom till att Jesus Kristus återställde sitt evangelium genom profeten Joseph Smith.

Precis som Herren uppenbarade var Israels folk skulle finna sitt fysiska manna, har han också uppenbarat för oss var vi kan finna sann andlig näring: i skrifterna och i våra nutida profeters ord som undervisar oss om det sanna mannat – Jesus Kristus, livets bröd – och hans återställda evangelium och sanningar.

Vi behöver inte irra omkring i sökande efter sanning, för vi har fått ett löfte om att ”Herren Gud gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna” (Amos 3:7).

President Russell M. Nelson har sagt: ”Det är mycket mer utmattande att söka efter lycka där man aldrig kan hitta den!”1 Herrens råd, som profeter och apostlar undervisar om i skrifterna och under generalkonferensen, ger oss varaktig glädje och sann näring. Precis som Israels barn blev utmattade och besvikna av att försöka hitta mat för att hålla sig vid liv, blir också vi utmattade och besvikna om vi springer till andra källor för att söka efter sanningen.

Hitta manna genom lydnad

Precis som israeliterna var tvungna att lyda Gud för att bli fysiskt mättade, behöver vi följa honom för att bli andligt mättade.

”Då sade Herren till Mose: ’Se, jag ska låta det regna bröd från himlen åt er. Folket ska gå ut och samla så mycket de behöver för varje dag. Så ska jag pröva dem, om de vill vandra efter min lag eller inte’” (2 Moseboken 16:4; betoning tillagd).

Herren använde manna som ett tillfälle att ta reda på om israeliterna skulle lyda alla hans bud. På samma sätt är generalkonferensen ett tillfälle för oss att visa vår lydnad mot honom genom vår villighet att hörsamma hans profeter. Och precis som israeliterna inte kunde välja efter eget behag vad de skulle lyda och vad de skulle ignorera och ändå förvänta sig utlovade välsignelser, kan inte heller vi det.

Israels folk insåg snabbt att mannat skulle uppehålla dem om de samlade det enligt Guds anvisningar – det måste samlas dagligen. Också vi lär oss att när vi lyssnar på Guds utvalda tjänare får vi andlig näring genom att ge akt på det som lärs ut. Mannat i form av Jesu Kristi ord som ges under generalkonferensen ska inte förtäras enbart under en enda helg. Om vi lyssnar på konferenstalen om och om igen och införlivar deras värdefulla sanningar i våra dagliga studier, upptäcker vi att vi ständigt får näring.

Det sanna mannat som vi söker

Israels barn visste att detta mirakulösa manna kom från Gud. Och vi kan bli förvissade om att generalkonferens budskap kommer från Gud genom att vända oss till honom i bön och inbjuda Anden i livet varje dag. Som Moroni lärde: ”Genom den Helige Andens kraft kan ni få veta sanningen om allting” (Moroni 10:5).

Vi kan veta detta tack vare det som profeter och apostlar lär oss, tack vare honom som de ständigt undervisar och vittnar om, och som de i slutändan representerar och är ställföreträdare för – Jesus Kristus.

Precis som Gud sände manna sänder han levande profeter.

Båda representerar hans Son Jesus Kristus.

Jesus Kristus är det manna som israeliterna sökte och som vi också söker i dag.

”’Våra fäder fick äta manna i öknen, som det står skrivet: Han gav dem bröd från himlen att äta.’

Jesus sade till dem: ’Jag säger er sanningen: Det var inte Mose som gav er brödet från himlen, det är min Far som ger er det sanna brödet från himlen.

Guds bröd är det som kommer ner från himlen och ger världen liv.’

Då sade de till honom: ’Herre, ge oss alltid det brödet!’

Jesus svarade: ’Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta’” (Johannes 6:31–35).

Profeter hjälper oss att ta del av livets bröd – att ta del av vår Frälsare Jesus Kristus och hans återställda evangelium. Genom att ständigt lyssna på och följa deras lärdomar blir vi andligt mättade, fyllda och stärkta.

Jag hoppas att vi tar del av generalkonferensen.