2023
Profeter och apostlar – våra tydliga och pålitliga vägvisare
Oktober 2023


Endast digitalt

Profeter och apostlar – våra tydliga och pålitliga vägvisare

I vårt sökande efter vägledning i livet kan vi känna tillförsikt genom att följa profeternas och apostlarnas uppmaningar.

Bild
ett vakttorn och några berg

När jag var åtta år gammal tog min pappa med min bror och mig på en lång vandring.

När vi närmade oss toppen började min bror och jag ställa de frågor som alla föräldrar bävar för:

”Hur långt är det kvar?”

”Är vi framme snart?”

Pappa svarade tålmodigt:

”Ni är så nära!”

”Bara en kvart till!”

Men så gick det en kvart, och sedan en kvart till. Pappa gick från att uppmuntra till att övertala till att vädja. ”Bara lite längre”, sa han, i tron att det var sant. Till och med han var förvånad över att vi inte kommit fram än.

När vi mötte vandrare som kom ner från toppen frågade vi ivrigt hur långt vi hade kvar att gå.

”Ni är så nära!” var deras uppmuntrande svar. ”Ni är nästan framme!”

Det här hände flera gånger. Till slut satte min bror sig mitt på stigen, lade armarna i kors och förkunnade: ”Jag tänker inte gå längre.”

Väktare på tornet

Som vi insåg på den där vandringsleden har olika människor olika åsikter. Alla vi träffade längs stigen sa att vi var ”nära” toppen, men alla hade de olika uppfattningar om vad det betydde. Till och med min underbare far – som hade packat våra snacks, fyllt våra vattenflaskor och tagit oss till början av stigen – hade glömt hur lång vandringen egentligen var. Utan en erfaren vägvisare blev min bror och jag utmattade och frustrerade, så till den grad att vi ville ge upp.

Under vår dagliga vandring på förbundsstigen stöter vi på många olika inflytanden och åsikter. Många människor försöker vara våra vägvisare – influencers, politiker, familjemedlemmar och vänner. En del av dessa vägvisare tänker inte på vårt bästa. Andra vägvisare vill vårt bästa, och de kan vara hjälpsamma och stöttande på vår väg framåt – som min pappa – men de har kanske inte svaren på allt.

Lyckligtvis är vår himmelske Fader och Jesus Kristus allvetande; de känner oss fullkomligt och känner till nuvarande och framtida omständigheter i världen vi lever i. Och de har gett oss profeter och apostlar till att agera som våra vägledare och väktare på tornet (se Hesekiel 33:1–7).

Här är bara några av deras sätt att visa oss fram längs förbundsstigen.

De förser oss med absolut sanning

President Russell M. Nelson har sammanfattat vad vi kan få om vi söker och agerar på profeternas och apostlarnas ord: ”ren sanning, Kristi rena lära och ren uppenbarelse.” I en värld där ”alltför få människor vet var de ska finna sanningen” kan vi vara förvissade om att vi lär oss och följer ”absolut sanning – evig sanning”, så länge vi hörsammar våra nutida ledares ord.1

Trots allt lär vi oss i Amos 3:7: att ”Herren Gud gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna”. Som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Det finns en källa till sanning som är fullständig, korrekt och oförstörbar. Denna källa är vår oändligt vise och allvetande himmelske Fader.”2

Vår himmelske Fader är källan till sanning, och han förmedlar denna sanning till sina profeter. Vi kan känna tillit till vår förmåga att söka och urskilja sanning när vi följer profetiska uppmaningar.

De hjälper oss att uppehålla enighet

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en global kyrka; våra medlemmar finns i hela världen och har olika upplevelser i livet. Hur kan vi alla uppehålla enighet? Hur kan vi känna oss säkra på att vi alla gör det vi ska?

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har undervisat om behovet av organisation i en global kyrka och hur det åstadkoms genom profeter och apostlar:

”Herrens verk kräver en organisation som leds av Herren genom ledare som han har valt och bemyndigat, och som han ger instruktioner om hur hans syften ska förverkligas. Skrifternas historia visar att sådana ledare antingen har varit en profet eller profeter och apostlar …

Varför är det nödvändigt att ha en organisation för att kunna genomföra Herrens avsikter? Frälsaren älskar och hjälper oss som enskilda, men för att kunna genomföra sina avsikter för alla Guds barn som helhet – särskilt för sitt förbundsfolk – verkar han genom en organisation som leds av profeter och apostlar.

Det är endast genom en organisation som de enskilda medlemmarna av det Paulus kallar ’Kristi kropp’ (1 Korintierbrevet 12:27) kan få möjligheterna de behöver för att uppnå den andliga tillväxt som är syftet med deras skapelse.”3

Välsignelsen av levande profeter och apostlar förenar och stärker oss som kyrka. Vi kan känna oss säkra på att vi, genom att följa deras ord, tryggt kan hålla oss kvar på förbundsstigen och röra oss i rätt riktning.

De delar med sig av Guds kärlek till oss

Vi vet att profeter och apostlar är en underbar välsignelse, men tänk om de ber oss göra något som verkar svårt? Och tänk om det motsäger det som människor omkring oss säger? Som president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Herren ber ofta sina profeter säga sådant som människor har svårt att acceptera. Våra själars fiende försöker få oss att ta illa upp och tvivla på att profeten är kallad av Gud.”4

Men som äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har förklarat bör detta faktum inte göra oss oroliga: ”Bli inte oroade när profetens varnande röst går emot dagens populära åsikter. De otroendes eldkulor av hån utslungas alltid i samma ögonblick som profeten börjar tala.”5

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har berättat varför vi kan känna tröst när vi hör ledare tala, även när deras uppmaningar kan kännas svåra:

”Det känns trösterikt att veta att vi inte är ensamma i världen, trots utmaningarna vi möter i livet. Att det finns profeter är ett bevis på Guds kärlek till sina barn. De tillkännager Guds och Jesu Kristi löften och sanna natur för sitt folk …

[Profeter och apostlar] representerar Herrens sinne och hjärta och är kallade att representera honom och lära oss vad vi måste göra för att återvända för att leva i Guds och hans Son Jesu Kristi närhet … Genom att följa dem blir livet gladare och mindre komplicerat, våra svårigheter och problem blir lättare att bära och vi skapar en andlig rustning omkring oss som skyddar oss mot angreppen från vår tids fiende.”6

Det faktum att vissa lärdomar går stick i stäv med världens lärdomar är precis varför vi behöver profeter – vår himmelske Fader vill vägleda sina barn och skydda dem mot motståndarens ondska.

Uppehålla profetiska prioriteringar

Till slut steg min bror upp från marken och tog sig till den vackra sjön som vi hade gått mot hela dagen. Det var en underbar upplevelse värd ansträngningen.

Men hur mycket bättre kunde det ha varit om vi hade vetat vad vi hade att förvänta oss? Vandringen skulle inte ha varit kortare eller mindre brant, men vi hade varit bättre förberedda. Som president Nelson har sagt: ”Att övervinna världen … gör allt i livet lättare”, även om det inte nödvändigtvis gör allting lätt.7

När vi stödjer profeterna och apostlarna och gör ”ett personligt åtagande att vi tänker göra allt för att uppehålla deras profetiska prioriteter”8 får vi, som president Nelson har sagt, vägledning och riktning i livet.