2023
Palvelutyötä kärsivällisyydellä
Syyskuu 2023


”Palvelutyötä kärsivällisyydellä”, Liahona, syyskuu 2023.

Palvelutyön periaatteita

Palvelutyötä kärsivällisyydellä

Me voimme kasvattaa kykyä olla kärsivällisempiä niin elämässä kuin muiden palvelemisessa.

Kuva
Kolme naista kävelevät yhdessä

Jakeissa 2. Kor. 12:7–8 Paavali kertoo rukoilleensa kolme kertaa, että pistävä piikki hänen ruumiissaan poistettaisiin. Mutta hänen rukoukseensa ei vastattu tuon haasteen poistumisella. Sen sijaan Herra sanoi hänelle: ”Minun armoni riittää sinulle.” Paavali osoitti kärsivällisyyttä ja uskoa vastauksellaan: ”Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.” (Jae 9.)

Herra opetti myös Moronille, että Jeesuksen Kristuksen armosta me voimme oppia ja vahvistua: ”Jos ihmiset tulevat minun luokseni, minä näytän heille heidän heikkoutensa. Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, ja minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni; sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi.” (Et. 12:27.)

Palvelutyötä kärsivällisyydellä

Paavalin tavoin useimmat meistä ovat rukoilleet huojennusta monta kertaa elämässään – joskus paljon useammin kuin kolme kertaa. Toisinaan aika on oikea sille, että tuo siunaus annetaan, ja toisinaan meitä, kuten Paavalia, opetetaan ja vahvistetaan. Näinä aikoina me voimme oppia kärsivällisyyttä ja oppia odottamaan Herran ajoitusta.

Me tarvitsemme Kristuksen kaltaista kärsivällisyyden ominaisuutta myös palvellessamme palvelutyössä. Me saatamme palvella ihmisiä, joilla on monenlaisia haasteita ja monentasoista evankeliumin ymmärrystä, ja tarvitaan kärsivällisyyttä ja rakkautta palvella ihmisiä, jotka eivät ehkä ole vastaanottavaisia.

Kuva
Nainen pää kohotettuna

Valokuva Getty Images

Kärsivällisyyden kasvattamista

Kun opimme tuntemaan Vapahtajaa, tiedämme paremmin, miten Hän palvelisi meidän sijassamme. Kuinka voimme kasvattaa Kristuksen kaltaista kärsivällisyyden ominaisuutta?

  • Ymmärrä, että elämä kuolevaisuudessa on täynnä tilanteita, joissa kärsivällisyyttämme koetellaan, ja että on normaalia turhautua toisinaan. Muista, että harjoittelemalla ja uskoen Herraan me voimme parantaa suhtautumistamme stressaaviin tilanteisiin. Ole kärsivällinen pyrkimyksissäsi olla kärsivällisempi!

  • Pyydä Jumalalta apua, kun tunnet, että sinulla on vaikeuksia olla kärsivällinen. Syvään hengittäminen ja rukous voivat osaltaan tuoda tyyneyttä ja rauhaa.

  • Hengellisesti kohottavan, rauhallisen mielialan tuovan musiikin kuunteleminen voi auttaa sinua käsittelemään kärsimättömyyden tunteita.

  • Tunnusta Herran ajoitus elämässäsi. Meidän tahtomme ja halujemme tulee mukautua Hänen aikatauluunsa.

  • Kärsivällisyys on ajattelutapa. Muista, että hätääntyneisyys tai jatkuva kiire parantavat harvoin elämäämme.

Ideoita palvelutyöhön kärsivällisyydellä

Toisinaan palvelutyötehtävänämme on auttaa muita olemaan kärsivällisiä heidän kokiessaan koettelemuksia. Tässä on joitakin tapoja, joilla voimme auttaa:

  • Osoittakaa henkilölle tai perheelle, että me rakastamme heitä ja välitämme heistä huolimatta kaikista heidän kohtaamistaan haasteista, vaikka he ajattelisivatkin syystä tai toisesta, etteivät he ole rakastettavia.

  • Kertokaa heille kokemuksista, jolloin teidän on täytynyt oppia kärsivällisyyttä, ja että samaistutte siihen, kuinka vaikeaa se voi olla. Jos he tuntevat olevansa kärsimättömiä tai turhautuneita, auttakaa heitä tuntemaan, etteivät he ole yksin.

  • Rukoilkaa heidän puolestaan, että he pystyvät olemaan kärsivällisiä vaikeissa koettelemuksissaan, ja kertokaa heille, että taivaallinen Isä kuulee heidän rukouksensa, jotta he voivat tuntea sen voiman.

  • Olkaa kuunteleva korva, kun he tarvitsevat jonkun, jolle puhua. Se, että henkilöllä on ymmärtävä ystävä, on yksi parhaista keinoista kestää vaikea koettelemus tai tilanne.