2023
Nimiviitteitä vankilassa
Syyskuu 2023


”Nimiviitteitä vankilassa”, Liahona, syyskuu 2023.

Henkilökuvia uskosta

Nimiviitteitä vankilassa

Vankilassa sisar Llanos ei koskaan kadottanut näkyvistä tarkoitustaan Jeesuksen Kristuksen edustajana, ja hän opetti sellitovereilleen heidän jumalallista identiteettiään ja sitä, kuinka rukoilla.

Kuva
Lähetyssaarnaajasisar lähetysjohtajan ja tämän vaimon kanssa

Valokuvat Amelia Lyon

Sisar Aketzaly Llanos oli esimerkillinen lähetyssaarnaaja, jolla oli vankkumaton todistus. Alun perin hänet osoitettiin San Josén itäiselle lähetyskentälle Costa Ricaan, mutta hän palveli vaimoni Janeenin ja minun kanssani Aguascalientesin lähetyskentällä Meksikossa vuoden ennen kuin hän sai viisumin Costa Ricaan.

Huhtikuussa 2022 vilkutimme hyvästiksi, kun sisar Llanos nousi lentokoneeseen kohti Méxicoa, mistä hän matkustaisi jatkolennolla Costa Ricaan. Vajaa vuorokausi sen jälkeen kun olimme hyvästelleet, Méxicon poliisi kuitenkin soitti meille.

”Olemme pidättäneet lentoasemalla Aketzaly Llanosin sotilaskäyttöön tarkoitetun luodin hallussapidosta”, he sanoivat. ”Tämä on liittovaltion rikos, ja hänet asetetaan syytteeseen.”

Otin heti yhteyttä kirkon vyöhykkeemme lakitoimistoon, ja he palkkasivat asianajajan ajamaan sisar Llanosin vapauttamista. Tämä asianajaja ei ollut kirkon jäsen. Hän sitoutui auttamaan meitä mutta ilmaisi, ettei hän ollut toiveikas. Hän selitti, että pelkkä sotilaskäyttöön tarkoitetun luodin hallussapito henkilöllä, joka ei ole armeijan palveluksessa, on vakava rikos henkilön tarkoituksesta riippumatta.

Myöhemmin sisar Llanos kertoi meille, että hän oli poiminut luodin kadulta viimeisellä alueellaan. Hän ajatteli pitää sen matkamuistona. Muistuttihan luoti avaimenperiä, joita myytiin matkamuistoina vanhan hopeakaivoksen ulkopuolella yhdellä hänen aiemmista alueistaan. Hallituksen tutkijat kohtelivat häntä kuitenkin kuin terroristia. Muutaman päivän kuluessa sisar Llanos siirrettiin lentoaseman vankilasta korkean turvaluokituksen vankilaan, jossa säilytettiin pahimpia naispuolisia rikollisia.

Uskon rukoukset

Rukoukset sisar Llanosin ripeästä vapauttamisesta alkoivat heti. Janeen ja minä kutsuimme lähetyskentällämme palvelevia 115:tä lähetyssaarnaajaa osoittamaan uskoa siihen, että voisimme nähdä ihmeen, jos se olisi Herran tahto. Otin yhteyttä lähetysjohtajiin Méxicossa, San Josén itäisellä lähetyskentällä Costa Ricassa ja lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa Meksikossa, ja he kutsuivat lähetyssaarnaajat mukaan rukoilemaan.

Kuva
Lähetyssaarnaajasisar

Vankilan muurien sisäpuolella sisar Aketzaly Llanos ei koskaan kadottanut näkyvistä tarkoitustaan Jeesuksen Kristuksen edustajana.

Vankilan muurien sisäpuolella sisar Llanos ei koskaan kadottanut näkyvistä tarkoitustaan Jeesuksen Kristuksen edustajana. Hän opetti yhdeksää sellitoveriaan rukoilemaan pitämällä joka päivä aamu- ja iltarukoukset ryhmänä. Hän opetti heille myös heidän jumalallista identiteettiään.

Yksi hänen sellitovereistaan selitti: ”Olen tosi paha ihminen sen vuoksi, mitä tein ja miksi jouduin tänne, ja Jumala vihaa minua.” Sisar Llanos katsoi häntä silmiin ja sanoi: ”Ei. Sinä et ole paha ihminen. Sinä olet ihminen, joka teki jotakin pahaa. Mutta sinä olet Jumalan tytär, ja Hän rakastaa sinua!”

Eräs toinen sellitoveri kertoi unesta, jonka hän oli nähnyt muutama viikko ennen kuin sisar Llanos vangittiin. Sellitoveri näki unta, että ketsaalilintu oli lentänyt vankilaan auttamaan häntä. Ennen kuin sisar Llanos liittyi kirkkoon, hänen selkäänsä oli tatuoitu kuva ketsaalilinnusta. Kun sellitoveri näki tatuoinnin, hän tiesi, että hänen pitäisi kuunnella sisar Llanosin lähetystyösanomaa.

Sisar Llanos opetti hänelle Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksesta ja antoi hänelle Mormonin kirjan, jonka oli tuonut mukanaan vankilaan – saman kirjan, jonka lähetyssaarnaajasisaret olivat antaneet sisar Llanosille viisi vuotta aiemmin, kun hän tutki kirkkoa.

Alustava oikeudenkäynti oli pian sovittu Méxicoon. Janeen ja minä menimme todistamaan paikan päälle. Kun tapasimme oikeustalon ulkopuolella lainopillisen ryhmän, asianajaja oli silminnähden hermostunut kulkien jalkakäytävällä edestakaisin.

Otin hänet syrjään ja sanoin: ”Tänään teistä tulee levollisempi ja rauhallisempi kuin olette koskaan ollut oikeussalissa. Saanen kertoa teille syyn. Yli 500 lähetyssaarnaajaa ja heidän perhettään rukoilee teidän ja teidän menestyksenne puolesta tänään. He rukoilevat myös, että tuomarin sydän on pehmennyt ja että hän vapauttaa sisar Llanosin vankilasta.”

Asianajajan silmät täyttyivät kyynelistä, ja hän ilmaisi arvostavansa niin monien ihmisten uskoa ja rukouksia hänen puolestaan.

Oikeudenkäynti alkoi aamulla kymmeneltä, mutta minun oli odotettava ulkona, kunnes oli vuoroni todistaa. Kului kaksi pitkää tuntia. Sitten oikeussalin vartija tuli ulos ja sanoi, ettei tuomarin tarvinnut kuulla todistustani – hän oli jo tehnyt päätöksensä.

Levottomana astuin oikeussaliin, ja tuomari alkoi puhua. Hän puhui laista, jota sisar Llanos oli rikkonut, ja vakavista syytöksistä, joita kohdistui sisar Llanosia vastaan.

”Kaikesta siitä välittämättä”, hän jatkoi, ”uskon todisteita, jotka on esitetty sisar Llanosin hyvästä luonteesta.” Sitten hän lainasi vaikeatajuista osaa laista, joka salli hänen osoittaa armoa, ja vapautti sisar Llanosin heti.

Kuva
Lähetyssaarnaajasisar ja lähetysjohtajan vaimo

Sisar Llanos ja sisar Janeen Redd, jonka syliin sisar Llanos lyyhistyi vapauduttuaan vankilasta.

”Jumala vierelläni”

Se oli ihme, jota olimme tavoitelleet! Sen sijaan että sisar Llanos olisi tuomittu vähintään neljäksi vuodeksi vankeuteen, hän oli vapaa lähtemään. Oikeuskäsittelyn jälkeen hänen asianajajansa sanoi, että se päivä oli yksi hänen työuransa merkittävimmistä päivistä.

”Tunsin todella Jumalan olevan vierelläni”, hän sanoi. ”Haluan tietää lisää uskonkäsityksistänne.”

Kutsuin hänet Méxicon temppelin vierailukeskukseen. ”Te näette siellä muita lähetyssaarnaajia, jotka ovat yhtä hyviä kuin sisar Llanos”, sanoin hänelle. ”Näette säihkeen heidän silmissään ja kysytte itseltänne, miksi.”

Kaksitoista tuntia myöhemmin sisar Llanos vapautettiin, yllään yhä vankilavaatteet. Hän lyyhistyi Janeenin syliin. Kun me kaikki olimme lakanneet itkemästä sen verran, että pystyimme puhumaan, sisar Llanos huudahti: ”Lähetysjohtaja, minä sain nimiviitteitä vankilassa!”

Tämä koko kokemus vahvisti, ettei ”Jumala ole lakannut olemasta ihmeiden Jumala” (Morm. 9:15). Minulla ei ole epäilystäkään siitä, että monien hyvien ihmisten usko ja rukoukset auttoivat asianajajaa ajamaan asiaansa ja pehmittivät tuomarin sydämen.

Koska sisar Llanos pidätettiin, useat vangitut naiset saivat toivoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, eräässä asianajajassa alkoi itää uskon siemen, ja meitä vahvistettiin vakaumuksessamme, että Jumala voi käyttää meitä työnsä edistämiseen riippumatta siitä, missä olemme.

Kuva
Lähetyssaarnaajasisar seisomassa temppelin edessä

Sisar Llanos Tijuanan temppelin luona Meksikossa