2023
Att bygga på klippan – djupa studier av enkla sanningar
April 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Att bygga på klippan – djupa studier av enkla sanningar

Vi behöver inte veta varje detalj om evangeliet för att hålla vårt vittnesbörd levande. Men vi behöver ha en djup förståelse av evangeliets sanningar.

Bild
en kvinna som sitter på sin säng och läser en tidning

Poddaren, influencern, journalisten, politikern, vännen, grannen och främlingen.

Internet ger alla makt att uttrycka en åsikt – och det görs inte alltid en faktakontroll av sanningshalten i de här inläggen. Det finns de som delar innehåll som låter som om det stämmer överens med Jesu Kristi evangelium, men deras tankar kan avvika från den rena lära som skrifterna och profeter i alla tidsåldrar har undervisat om. Som president Russell M. Nelson nyligen lärde: ”Världens röster och påtryckningar är fängslande och talrika. Men alltför många röster är lömska, förföriska och kan locka oss bort från förbundsstigen.”1

Satan vet att det är mindre troligt att vi köper uppenbara osanningar, men vi släpper kanske taget om ren sanning för att ta till oss ofullständiga variationer av sanning som vi läser på nätet. Dessa ofullständiga variationer, eller halvsanningar, är ”repet av lin”2 som Satan försöker fånga in oss med för att få oss bort från förbundsstigen (2 Nephi 26:22).

Så hur skiljer vi lögnens rep av lin från ren sanning? President Nelson sa det bäst: ”Ge dig själv näring med forntida och nutida profeters ord … Lär dig allt du kan om evangeliet … [och] fördjupa dig … i de rika källorna av uppenbarelser som finns så nära till hands.”3

Vad kan jag studera?

En djup förståelse av evangeliet hjälper oss att skilja mellan ren sanning och halvsanning. Vi blir mest framgångsrika om vi fokuserar vår energi på att bygga ”på klippan, vår Återlösare” (Helaman 5:12).

När äldste Lawrence E. Corbridge var medlem i de sjuttios kvorum sa han: ”Det finns oräkneliga påståenden och åsikter som riktas mot sanningen … Du kan ägna ett helt liv åt att desperat leta fram svaret på varje påstående … och aldrig komma till insikt om de viktigaste sanningarna.”4

Så i stället för att lägga din energi på att ta reda på enskilda svar varje gång du har en fråga, ta dig tid varje dag att fördjupa din förståelse av de grundläggande sanningar som förankrar din tro vid Klippan, Jesus Kristus.

Den grundläggande läran i Jesu Kristi evangelium innefattar tro, omvändelse, förbund, profeter, uppenbarelse, Jesu Kristi försoning, frälsningsplanen och vår gudomliga identitet som Guds barn.5 Dessa sanningar hjälper oss att gå längs förbundsstigen. De är nödvändiga för vår upphöjelse.

Perifera sanningar är å andra sidan inte nödvändiga för vår frälsning.

Det finns alltid mer att lära

Ibland tror vi att vi har bemästrat vår förståelse av grundläggande evangeliesanningar. Vi har kanske hört dem hundratals gånger.

Men vårt nuvarande sätt att förstå evangeliets principer är kanske inte lika fullständigt som Guds sätt att förstå dem. Tills vi har blivit som Gud finns det alltid något vi kan lära oss. ”Den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus” (Läran och förbunden 50:24; betoning tillagd). Det innefattar ny kunskap om evangeliets grundläggande principer.

President Nelson är ett utmärkt exempel på att ständigt fördjupa sin förståelse. Efter att ha varit apostel i 36 år sa han: ”Jag leddes nyligen till en ny insikt.”6

Om nyfikenhet, flit och den Helige Anden kan leda Guds profet till ny kunskap om grundläggande lärosatser i evangeliet, så kan sökande ”genom studier och även genom tro” (Läran och förbunden 88:118) göra detsamma för oss.

Sök ett personligt vittnesbörd

När vi söker sanning bland alla röster som bombarderar oss på nätet, är vårt bästa redskap vårt eget personliga vittnesbörd från den Helige Anden.

President Joseph Fielding Smith (1876–1972) lärde: ”Genom den Helige Anden vävs sanningen in i fiber och sena i kroppen, så att den inte kan glömmas bort.”7 Vi lär oss hur det känns när den Helige Anden bekräftar ren sanning för vårt hjärta.

Vår övertygelse är att vi genom den Helige Anden kan ”få veta sanningen om allting” (Moroni 10:5). Och även om det förvisso är sant, är det viktigt att komma ihåg att en av den Helige Andens roller är att hjälpa oss få ett vittnesbörd om grundläggande lärdomar – ”om Jesus Kristus och om hans verk och om hans tjänares verk på jorden” (Bible Dictionary, ”Holy Ghost”).

Det är inte fel att studera evangeliets perifera sanningar. Och ibland kan det stärka vårt vittnesbörd när vi finner svar på våra ”oväsentliga” frågor. Men vittnesbörd kan inte grundas på perifera sanningar. Äldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi borde förstå och leva efter enkla och grundläggande sanningar och inte krångla till dem. Vår grundval bör vara gedigen och stark.”8

Att studera på det här sättet kan hjälpa oss att inte bli förvirrade bland de många röster vi omges av. Vi ”[blir] starka i kunskapen om sanningen” och blir människor ”med sunt förstånd” (Alma 17:2). Och liksom president Nelson har vädjat gör vi vår del för att utveckla ”en fast andlig grundval som är byggd på vår Återlösare Jesu Kristi klippa”.9

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Ta dig tid för Herren”, Liahona, nov. 2021, s. 120.

  2. ”Ett rep av lin är en tunn lintråd som lätt går av. Tvinnas många trådar ihop blir det till ett starkt rep” (Mormons bok – Elevens studievägledning, hemstudieseminarium [2013], s. 67).

  3. Se Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  4. Lawrence E. Corbridge, ”Stand Forever” (andakt vid Brigham Young University, 22 jan. 2019), s. 5, speeches.byu.edu.

  5. Se Predika mitt evangelium (2019), s. 6–7.

  6. Se Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92.

  7. Joseph Fielding Smith, Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 delar (1977), 1:44.

  8. Joseph B. Wirthlin, ”Djupa rötter”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 73.

  9. Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 93.