2023
Att förtrösta på Herren – min viktigaste utbildning
April 2023


Endast digitalt

Att förtrösta på Herren – min viktigaste utbildning

Herren bereder en utväg när vi följer hans maningar och bud.

Bild
Kristus med Marta och Maria

Maria och Marta, av Del Parson.

De upplevelser vi får i våra liv är till för att fördjupa vår tillit till Gud och vår relation till honom. Och skolan är inget undantag från det. Jag har lärt mig av egen erfarenhet att det vanligtvis aldrig är rätt tid att börja gå i skolan, men att det alltid är rätt tid att lita på Herren. Jag vill berätta om några upplevelser som lärde mig mer om tro på ett mycket påtagligt sätt.

Jag arbetade på Disney Interactive Studios i ungefär 13 år som konstnär och producent, och en dag när jag tryckte på hissknappen på väg till jobbet kände jag att det inte var meningen att jag skulle vara där. Men jag lade den tanken på en mental hylla och fortsatte arbeta. Hur skulle jag kunna lämna en stabil karriär som jag hade önskat mig? Hur skulle jag kunna lämna de goda människor jag älskade och hade arbetat med under det senaste årtiondet eller så?

Men det tyngde mig, och jag visste att denna känsla inte skulle försvinna. Jag försökte göra en plan så att jag skulle ha något annat förberett innan jag slutade, men hur jag än försökte så blev det inte så. Så jag slutade, utan att något jobb eller andra möjligheter hade fallit på plats. Jag grät och hade många djupa, innerliga samtal med min himmelske Fader under den här tiden.

Jag lärde mig att planen var att inte ha en plan. Jag lärde mig vem jag var utan titlar, karriär eller status. Även om den här förändringen var smärtsam utgjorde den ett ovärderligt tillfälle för mig att lära mig om mig själv och min relation till min himmelske Fader. Bara två månader efter att jag hade slutat, stängde den studio som jag trodde var stabil, helt plötsligt, utan förvarning.

Under hela den här upplevelsen när jag lämnade Disney begrundade och utforskade jag det här citatet av president Spencer W. Kimball: ”Trygghet föds inte ur outsinlig rikedom utan ur aldrig sviktande tro.”1 Vår verkliga trygghet och frid föds ur tron på Jesus Kristus. Denna tro på Kristus är ett val vi kan göra. Jag är tacksam för att han lät mig välja honom.

Mindre än en månad senare kände jag mig manad att titta på yrken inom humanitärt och ideellt arbete. Arbetes krav ledde till att jag funderade på en examen, en masterexamen i offentlig förvaltning vid BYU. Jag hade inte planerat att återvända till skolan efter min kandidatexamen. Men han visade mig att det fanns mer för mig i min framtid, eller, borde jag säga, mer i mig än jag visste om.

Slutdatumet för ansökan till högre utbildning var bara några dagar bort, men med hans hjälp kunde jag på något sätt skicka in alla nödvändiga dokument, rekommendationer och intervjuer. Jag blev antagen till utbildningen och kort därpå anställdes jag som chef för kyrkans team för animationer, ännu en oväntad möjlighet.

Nu ställdes jag inför att påbörja min examensutbildning, påbörja ett nytt krävande jobb och fortsätta verka som Unga kvinnors president för över 50 unga kvinnor i min församling. Det här såg inte ut att vara möjligt, men alla tre kändes rätt. Så jag litade på honom. Endast han kunde visa mig hur det skulle fungera, och det gjorde han.

Under min treåriga utbildning såg jag ständigt hur hans hand stärkte mig på sätt som jag inte trodde var möjliga. Han delade de ”Röda haven” (se 2 Moseboken 14) i mitt liv och fick på något sätt saker att hända och mina förmågor att växa.

Herren bereder en utväg när vi följer hans maningar och bud. Profeten Nephi förkunnade denna sanning när han sa: ”Jag ska gå och göra det som Herren har befallt, för jag vet att Herren inte ger människobarnen några befallningar utan att bereda en utväg för dem att utföra det som han befaller dem” (1 Nephi 3:7).

Herren bereder en utväg för oss att utföra det som han har bett oss att göra. Om du har det svårt ekonomiskt eller på andra sätt under din skolgång, ska du bara veta att om du känner dig manad att gå i skolan just nu, bereder Herren en utväg precis som Nephi förkunnade. Lita på honom. Han älskar dig och vill ta hand om dig och han gör det när du väljer att utöva din tro på honom.

Under den där hektiska tiden som student fann jag mig i situationer där jag behövde välja mellan saker som att hjälpa de unga kvinnorna att ordna en församlingsaktivitet eller att studera inför en stor tenta. Jag valde att lyssna på samma röst som hade lett mig till den punkten och bestämde mig för att vara med de unga kvinnorna. Sedan bad jag och gjorde mitt bästa för att studera den tid jag hade över.

Gång på gång skrev jag tentor och på något sätt gick det bra för mig – alltid bättre än väntat. Herren är så barmhärtig och god. Det är en viktig lärdom jag tog med mig från min utbildning: Guds natur och hans kärlek till mig som hans dotter.

Den andra lärdomen från min utbildning är att när vi sätter Herren främst och håller våra förbund med honom faller allt på sin rätta plats, och vi får gåvan av hans frid och hjälp mitt i stormen. Vi känner frid eftersom vi vet att han är med oss i det. När vi väljer honom blir vi välsignade med allt vi står i behov av när vi går igenom de utmaningar han har lagt framför oss.

Jag älskar Herren. Jag vittnar om att han leder den här kyrkan genom vår profet, president Russell M. Nelson. Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. Genom hans offer kan vi få den frid som övergår allt förstånd (se Filipperbrevet 4:7). Det är hans frid och kärlek som uppehåller oss mitt i det omöjliga eller otänkbara. Han ger oss det vi behöver när vi håller våra förbund och litar på honom av hela vårt hjärta (se Ordspråksboken 3:5). Det här är hans återställda kyrka på jorden och vi har hans evangeliums fullhet. Jag vet att han lever och älskar er! I Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter

  1. Spencer W. Kimball, ”The Family Influence”, Ensign, juli 1973, s. 17.