2023
Avgjørende familiesamtaler
Januar 2023


“Avgjørende familiesamtaler”, Liahona, jan. 2023.

Avgjørende familiesamtaler

Avgjørende samtaler vil hjelpe våre barn å vite hva de tror på og hvorfor de tror på det.

Bilde
en far og en sønn som klatrer opp et fjell

Illustrasjoner: Noah Regan

En sønn ba sin far om å undervise ham om fjellklatring. Faren underviste om alt som er nødvendig, herunder planlegging, sikkerhet, forberedelse og utstyr. Sønnen spurte om når de skulle snakke om hva de skulle gjøre i nødstilfeller. Faren sa at han ikke ønsket å skremme sønnen, og at denne samtalen kunne vente til den ble avgjørende.

De fullførte sin opplæring og dro på sin første klatreekspedisjon opp Mount Rainier nær Seattle i Washington. Opplevelsen og forholdene startet bra, helt til været slo om til det verre, og de oppdaget snart at et snøskred var på vei mot dem.

De visste ikke hva de skulle gjøre fordi de ikke hadde snakket om det. Sønnen spurte faren: “Er jeg klar for denne samtalen om hva jeg skal gjøre i nødssituasjoner nå, pappa?”

Avgjørende samtaler – i hjemmets trygghet – kan hjelpe oss å forberede oss til livets snøskred.

“Den første store sannhet i universet er at Gud elsker oss,” sa eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum.1 Hans ord minner oss på at kjærlighet er grunnlaget for all evighet og for vårt daglige liv. Med denne kjærligheten som premiss, er samtalene og forbindelsene vi inngår med familien vår, avgjørende.

Som ektemann, far, skolerådgiver og autorisert rådgiver innen psykisk helse, har jeg funnet ut at familiesamtaler er svært viktige og ikke burde utsettes. Joy D. Jones, tidligere Primærs generalpresident, sa: “Vi kan ikke vente på at omvendelse ganske enkelt skal finne sted hos våre barn. … Familiesamtaler om Jesu Kristi evangelium, avgjørende samtaler … kan innby Ånden.”2

Hva er avgjørende samtaler?

Søster Jones definerte avgjørende samtaler som “enkle, omsorgsfulle samtaler [som] kan føre til at barn [og hver enkelt av oss] ikke bare forstår hva de tror på, men ikke minst hvorfor de tror det.”3 Ett ord jeg elsker fra denne definisjonen, er enkle. Vår dialog behøver ikke å være dyp eller komplisert eller engang planlagt. Noen av de beste samtalene vi noensinne vil ha, kan faktisk ikke planlegges, utover forberedelse ved alltid å ha Ånden med oss for å hjelpe oss.

Søster Jones underviste videre: “Utilsiktet omvendelse er ikke et prinsipp i Jesu Kristi evangelium. Å bli lik vår Frelser vil ikke skje tilfeldig.”4 Det skjer linje på linje, med bevisst tid og innsats.

Hvor ofte bør avgjørende samtaler finne sted?

Vi skulle snakke med barna våre daglig. Jo oftere vi har avgjørende samtaler, desto mer normale, naturlige og opplysende blir de.

Den verste måten å ha avgjørende samtaler på er å ikke ha dem i det hele tatt! Vi synes ofte at det ikke er riktig tidspunkt, det er for komplisert, eller at barna våre ikke vil forstå det. Vi ønsker ikke å fornærme eller si feil ting eller gjøre noen utilpass. Men i det minste er det bedre å prøve å ha en samtale enn å ikke si noe.

Hvordan har vi avgjørende samtaler med våre barn?

Den enkle oppskriften jeg har oppdaget for å ha avgjørende samtaler, er kjærlighet, lytte og forandring. Selv om vi kanskje ikke er fullkomne i noen av dem, kan vi strebe etter å følge mønsteret konsekvent.

Vise kjærlighet: Uten kjærlighet som grunnvoll, og anvendelse av kjærlighet kan vi ikke ha de mest effektive avgjørende samtalene. Kjærlighet er hva, når, hvorfor og hvordan vi gjør alt vi gjør i familien. Våre barn trenger å føle seg trygge i sin kontakt med oss, og kjærlighet sørger for dette avgjørende miljøet. Vi kan alltid vise kjærlighet. Jesus Kristus viste oss hvordan.

Søster Jones sa: “Når vi gir næring til og forbereder våre barn, lar vi dem bruke sin handlefrihet, vi elsker dem av hele vårt hjerte, vi lærer dem Guds bud og omvendelsens gave, og vi gir dem aldri opp. Er ikke dette Herrens måte med hver enkelt av oss?”5

Lytte: Jeg har lært ved mine egne feiltrinn at å lytte aktivt er en avgjørende del av enhver viktig samtale. Å lytte skulle komme først og dobbelt så ofte. Jesus Kristus er det beste eksempelet på hvordan vi kan ha avgjørende samtaler og lytte aktivt. Vi lærer i Johannes 8 at da fariseerne førte kvinnen som var grepet i hor til ham, var det første han sa til kvinnen: “Hvor er de [dine anklagere]? Har ingen fordømt deg?” (vers 10). For å bidra til at den avgjørende læringen fant sted, stilte han spørsmål og lyttet før han underviste.

Villighet til forandring: Når vi har vist kjærlighet, lyttet og opprettet kontakt, hva gjør vi så videre? Trenger vi å omvende oss, undervise, lytte mer, tjene, be om tilgivelse, tilgi? Avgjørende samtaler skulle gi oss anledning til å forandre oss. Forhåpentligvis prøver vi alltid å være det, som president Russell M. Nelson har sagt, “litt bedre for hver dag”.6

Bilde
far og sønn som snakker sammen

Hvordan kan vi ha hyppigere avgjørende samtaler?

Du vil bli veiledet ved åpenbaring når det gjelder hva som fungerer best for din familie. Overvei disse forslagene fra vår families erfaringer:

Familiens skriftstudium: Da jeg spurte barna våre hva vi gjør som er til størst hjelp for dem til å ha samtaler om evangeliet, sa de at det var å studere Skriftene sammen hver kveld med Kom, følg med meg.

Familiens vitnesbyrdsmøte hver fastesøndag: Det er vanligvis ikke et formelt vitnesbyrdsmøte, men en tid da hver enkelt i familien kan dele følelser, tro, vanskeligheter og fremgang. Min hustru og jeg prøver alltid å vitne om Jesus Kristus. Dette møtet har blitt en av de mest virkningsfulle opplevelsene i vårt hjem.

Familiemiddag: Når vi sier: “Hva er klokken?” under middagen, vet barna at det er på tide at hver enkelt forteller om én ting som gikk bra, og én ting de ønsket hadde vært bedre med den dagen. Dette fører ofte til uttrykk for takknemlighet, kjærlighet, noen ganger frustrasjoner og ofte til samtaler om evangeliet som ellers ikke ville ha funnet sted.

Én til én-samtaler: Jeg verdsetter tiden hver måned på fastesøndag da jeg sitter sammen med hvert av mine barn én til én, be for dem ved navn, se dem i øynene og stille dem spørsmål. Jeg prøver å lytte og få kontakt med deres følelser og behov. Det kan ha vært rart for dem til å begynne med, men nå savner de det hvis vi ikke gjør det. Jeg håper de vet at min tid med dem er viktigere enn noe annet, og at jeg ønsker å ha avgjørende samtaler med dem daglig.

Gjennomgang av mål: Vi setter oss personlige mål og mål som ektepar og som familie i januar hvert år. Så drøfter vi vår vekst og fremgang med dem hver måned i løpet av en skriftstudietid eller en leksjon på hjemmeaften. Dette fører til avgjørende samtaler.

Samarbeid mellom par eller foreldre: Hver søndag kveld, når min hustru og jeg går gjennom våre ukentlige kalendere, spør vi også hverandre om hvordan vi føler oss og hva vi strever med eller trenger hjelp med. Vi har avgjørende samtaler om vårt ekteskap og hvert av våre barn, og hva vi må gjøre for ytterligere å innpode Jesu Kristi evangelium i hvert enkelt hjerte i familien.

Min hustru er en mye bedre lytter enn jeg er, og mye bedre til å hjelpe oss å holde balansen og være fokusert på paktens sti. Jeg lærer så mye av henne og er så velsignet ved at hun valgte meg for evigheten.

Familien vår gjør ikke alle disse tingene fullkomment, men vi gjør vårt beste, og vi fortsetter å prøve.

Gjør deg klar før skredet kommer

Ikke vent til livets snøskred når frem til ditt ekteskap, dine barn eller andre relasjoner. Det handler ikke om hvis, men når. Avgjørende samtaler om evangeliet og annet forbereder oss best bare hvis de skjer med hensikt og regelmessig.

Å være sammen med min hustru, mine barn og min familie for evigheten er mitt største mål og hensikten med alt jeg gjør, også hver avgjørende samtale.

Jeg kommer til kort, slik vi alle gjør, men ved Jesu Kristi kraft og ved omvendelse blir jeg løftet opp. Frelseren har lovet å styrke oss ved sin kraft og det fullkomne, klare håp han gir oss gjennom sin forsoning. Vi trenger ikke å være fullkomne, men vi må strebe etter å forbedre oss! Vi har alle denne kraften tilgjengelig for oss. Du vil ikke mislykkes. Suksess ligger alltid i innsatsen.

President Nelson har lovet at “hvis dere velger å la Gud råde i deres liv, vil dere selv oppleve at vår Gud er ‘en Gud som gjør mirakler’ [Mormon 9:11].”7 Det kan innbefatte å la Gud råde i våre avgjørende samtaler. Alle ting er mulig gjennom vår Frelser Jesus Kristus, også disse avgjørende samtalene. Kjærlighet er alltid Hans svar!

Artikkelforfatteren bor i Washington i USA.