2023
Livets lys
Januar 2023


“Livets lys”, Liahona, jan. 2023.

Livets Lys

Frelseren Jesus Kristus er vårt lys, vårt liv og vår vei – i går, i dag og for evig.

Bilde
portrett av Jesus Kristus

Detalj fra Focus on Joy [Fokuser på glede], av Michael T. Malm

Da solen gikk ned en søndag i 1948, gikk jeg langs elven Trent i Nottingham i England. Som 20 år gammel misjonær hadde jeg nylig blitt kalt som distriktspresident. Det hadde vært en lang, utmattende dag fylt med møter og omsorgsarbeid, men jeg var glad og tilfreds med arbeidet.

Mens jeg gikk langs elven, holdt jeg en bønn i hjertet. I håp om å føle litt veiledning fra Herren, spurte jeg: “Gjør jeg det du ønsker?”

En overveldende følelse av fred og forståelse kom over meg. I dette øyeblikket fikk jeg vite at Jesus Kristus kjenner meg og elsker meg. Jeg så ikke et syn eller hørte noen røst, men jeg kunne ikke ha kjent Kristi virkelighet og guddommelighet mer kraftfullt om han så hadde stått foran meg og sagt navnet mitt.

Denne gode og rørende opplevelsen har formet mitt liv. Fra den dagen til i dag har enhver viktig avgjørelse jeg har tatt blitt påvirket av min kunnskap om Frelseren. I årenes løp og over det meste av verden har jeg vitnet om at Jesus Kristus er Guds Sønn, verdens lys. Det er et privilegium for oss å komme til ham, følge ham og føle hans lys i vårt liv.

Verdens lys

En kveld mange år etter denne minneverdige misjonæropplevelsen, stirret min hustru Barbara og jeg opp mot himmelen. Da vi gjorde det, så jeg opp i ærefrykt på millioner av stjerner, som virket usedvanlig klare og vakre den kvelden. Tankene gikk i undring til Herrens ord til Moses: “Og verdener uten tall har jeg skapt, og jeg skapte også dem i min egen hensikt, og ved Sønnen, som er min Enbårne, skapte jeg dem” (Moses 1:33).

Fra Frelseren kom kraften som skapte og som lyser opp solen, månen, stjernene og jorden (se Lære og pakter 88:7–10). Han kan rettmessig erklære: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12; se også Johannes 9:5).

Slik president Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, uttrykte det: “Jesus Kristus er verdens lys fordi han er kilden til det lys som ‘utgår fra Guds nærhet for å fylle det uendelige rom’ (Lære og pakter 88:12) … Frelserens lys er “det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden” (Lære og pakter 93:2; se også 84:46). Med dette lyset kan vi vite hvordan vi skal skjelne “godt fra ondt” (Moroni 7:16). Dette universelle lys er kjent som “sannhetens lys”, “Kristi lys” og “Kristi Ånd” (Lære og pakter 88:6; 88:7; Moroni 7:16).1

Apostelen Johannes sa: “Lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det” (Johannes 1:5). I vår tid arbeider Satan overtid for å lede Guds barn ut i mørke og stenge “verdens lys og liv og sannhet” (Ether 4:12).

Vi kan ikke fullt ut forstå – eller verdsette – Frelseren og hans evangelium når vi mister hans lys og sannhet. Men når vi omvender oss og adlyder, tjener og tilber ham, overvinner vi mørket. Hans lys vender tilbake og fjerner verdens skygger fra vår midte og vårt sinn.

Velsignet ved lyset

Når vår verden blir mørkere og mer urolig, kan det å føle Herrens lys i vårt liv virke som en utfordring. Men president Russell M. Nelson har minnet oss på at “det økende mørket som ledsager trengsel, gjør at Jesu Kristi lys skinner stadig klarere.”2

Jeg har funnet ut at hans lys lyser klarere i min sjel når jeg tar meg tid til det som hører Ånden til i stille, rolige stunder, som den kvelden sammen med Barbara. Det er da åndelige tilskyndelser, veiledning og lys kommer til oss. Det er da vi lærer å forstå hvor virkelig velsignet vi er som har en Frelser.

Som verdens lys lyser Frelseren opp veien på vår jordiske reise med sitt eksempel og sine læresetninger (se Johannes 8:12). Han letter vår byrde med sin kjærlighet og medfølelse (se Matteus 11:28–30). Han opplyser vårt hjerte med håp og helbredelse gjennom sin forsoning (se Moroni 7:41). Og han opplyser vårt sinn med “sannhetens Ånd” (Lære og pakter 6:15, se også 11:13).

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “I hver fase av livet, i alle omstendigheter vi måtte møte, og i enhver utfordring vi måtte oppleve, er Jesus Kristus lyset som fordriver frykt, gir trygghet og veiledning, og skaper varig fred og glede.”3

Bilde
M. Russell Ballard som ung voksen mann

Eldste Ballard var på misjon i England fra 1948 til 1950.

Løft deres lys opp

Privilegiet å dele Frelserens lys med andre og innby dem til å komme til ham og føle hans kjærlighet til dem, har alltid vært spesielt for meg. Jeg elsket å være misjonær i England. Jeg elsket å være misjonspresident i Canada. Og jeg elsker mitt nåværende kall som medlem av De tolv apostlers quorum. Mitt kall gir meg anledninger til å vitne om Jesus Kristus og dele gjenopprettelsens budskap over hele verden.

I tidligere tider fortalte Frelseren sine disipler:

“Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules …

Slik skal dere la lyset deres skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen” (Matteus 5:14, 16).

Til Nephis folk sa han: “Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp – det dere har sett meg gjøre.” Han tilføyde: “Dere vet hva dere må gjøre i min kirke, for de gjerninger som dere har sett meg gjøre, de skal dere også gjøre” (3 Nephi 18:24; 27:21).

I vår tid forventer Også Frelseren at hans disipler bruker hans lys til å “jage mørket bort fra [oss]” (Lære og pakter 50:25). Vårt lys skinner når vi viser kjærlighet slik Jesus viste kjærlighet. Vårt lys skinner når vi deler vårt vitnesbyrd om gjenopprettelsen og vårt håp i Kristus. Vårt lys skinner når vi løfter vår røst for å forsvare sannheten. Og når vårt lys skinner, tiltrekker vi andre mot kilden til dette lyset.

Yt uselvisk tjeneste, og du vil føle hans lys i ditt hjerte. Be ydmykt om anledninger til å dele evangeliet med andre, og du vil bli ledet til dem som er klare til å motta hans lys. Vis kjærlighet til andre på små og store måter, og du gjør denne verden bedre og lysere.

Bilde
Jesus Kristus underviser

Detalj fra Jesus Christ, av Harry Anderson

Et lys som er uendelig

Jeg er evig takknemlig for opplevelsen jeg hadde som ung misjonær i England da jeg selv fikk vite at Jesus er Kristus. Jeg vet dette med større sikkerhet i dag, da jeg har opplevd livet med alle dets prøvelser og gleder.

Min tjeneste i Kirken har velsignet meg med bemerkelsesverdige og spesielle åndelige opplevelser som er for mange og noen som er for hellige til å omtale. Det finnes ingen gave som er viktigere og mer dyrebar som jeg kan gi til mine barn, barnebarn, oldebarn og dere, mine venner over hele verden, enn mitt sikre vitnesbyrd om at Jesus er Kristus, vår evige Faders Sønn, hele menneskehetens Frelser og Forløser.

Min dyrebare hustru Barbara døde i 2018. Jeg er så takknemlig for å vite at på grunn av vår tempelbesegling og på grunn av Jesus Kristus, vil vi være sammen igjen, med vår familie, i all evighet.

Noen ganger blir jeg trett. I de stundene stopper jeg opp og ser på et bilde av Frelseren. Jeg tenker på ham i Getsemane, og så, plutselig, er jeg ikke lenger sliten. Jeg vet i mitt hjerte at fordi han overvant verden, “[viker mørket] bort, og det sanne lys skinner allerede” (1 Johannes 2:8).

Jeg vet at Jesus Kristus lever. “Han er … et lys som er uendelig som aldri kan fordunkles” (Mosiah 16:9). Han er vårt lys, vårt liv og vår vei – i går, i dag og for evig. Måtte vi være standhaftige i å følge ham og la hans lys skinne for verden.

Noter

  1. (Dallin H. Oaks, “Verdens liv og lys”, Lys over Norge, jan. 1988, )

  2. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 88.

  3. David A. Bednar, “Verdens lys og liv” (Det første presidentskaps juleandakt, 6. des. 2015), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.