2022
Tionde – en välsignelse, inte en börda
December 2022


”Tionde – en välsignelse, inte en börda”, Liahona, dec. 2022.

Kom och följ mig

Malaki 3:8–12

Tionde – en välsignelse, inte en börda

Gud har gett oss tiondelagen för att välsigna oss både timligt och andligt.

Bild
ett öppet fönster

Jag är omvänd till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. När jag var tio år knackade missionärerna på dörren till mitt hem och mamma släppte in dem. Hon hade döpts mer än ett årtionde tidigare men hade inte varit aktiv i kyrkan på många år. Missionärerna undervisade oss. Min mor blev aktiv igen och fyra av mina syskon och jag döptes.

På den tiden levde vi under mycket svåra ekonomiska omständigheter. Min mor, som var skild från min far, arbetade för att försörja oss. Trots att hon hade tre olika jobb tjänade hon knappt tillräckligt för att sörja för våra behov. Men som aktiv medlem i kyrkan var min mor villig att uppfylla sina dopförbund och lyda de bud som Gud har givit oss, däribland tiondelagen. Så även om det var svårt för henne och för hela familjen så betalade hon tionde.

Min mor tyckte också om att bjuda hem missionärerna för att äta med oss. Ibland bjöd hon in över 10 missionärer. Och ett underverk skedde i vårt hem som liknar underverket i Nya testamentet när Herren mättade de 5 000 människorna med fem bröd och två fiskar, och det fanns mer än nog för att tillfredsställa deras hunger. Det var det som hände med min familj när missionärerna åt hemma hos oss. När vi litade på Herren fanns det på något sätt tillräckligt.

Min mor lärde mig genom ord och exempel att Gud har gett oss tiondelagen för att välsigna oss både timligt och andligt.

Tiondelagen

Jag tror på tiondelagen. Den här lagen har funnits sedan forna tider och innebär att vi donerar 10 procent av vår inkomst till kyrkan i avsikt att välsigna vår himmelske Faders barn. Tionde hjälper bland annat till att

  • finansiera uppförandet och underhållet av kapell och tempel

  • understödja predikandet av Jesu Kristi evangelium

  • underlätta tryckningen av skrifterna på olika språk

  • finansiera skolor som ägs av kyrkan samt religiös utbildning genom seminariet och institutet

  • sörja för insamling, digitalisering och underhåll av släktforskningsuppteckningar.

En välsignelse, inte en börda

För mig har tiondelagen varit en välsignelse och inte en börda. I Malaki 3:10 säger Herren: ”Pröva mig nu i det här … om jag inte kommer att öppna himlens fönster.” Jag älskar den här direkta uppmaningen. För mig är det som om Herren personligen säger till mig: ”Om du inte tror mig så pröva, så får du se.”

Det han sedan säger fyller mig med tillförsikt och hopp: ”Och [jag ska] ösa ut välsignelse över er i rikt mått” (Malaki 3:10). Jag vittnar om att Herren alltid uppfyller sina löften.

”Vem är jag, säger Herren, som har lovat och inte uppfyllt?

Jag befaller och människor lyder inte. Jag återkallar och de får inte välsignelsen.

Då säger de i sina hjärtan: ’Detta är inte Herrens verk, för hans löften är inte uppfyllda’” (Läran och förbunden 58:31–33).

”Varför blev jag inte välsignad?”

En gång, i slutet av ett sakramentsmöte, kom en syster fram till mig och bad mig ge henne råd. Hon sa att hon höll på att förlora sin tro på tiondelagen. Hon förklarade att hon under en tid hade försökt få en befordran i jobbet. Trots att hon trofast hade betalat tionde och bett Gud välsigna henne med den här befordran, hade hon inte fått den här efterlängtade välsignelsen. Mitt råd till den här systern var detsamma som jag nu ger er.

Jag har lärt mig att när Herren lovar oss så många välsignelser att det inte finns plats nog att ta emot dem, tror vi ibland att det betyder att vi omedelbart får materiella rikedomar, som till exempel en löneförhöjning eller befordran på jobbet. Men äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att ”när vi lever efter tiondelagen får vi ofta viktiga men obemärkta välsignelser som inte alltid är vad vi förväntade oss och som vi lätt kan missa”.1

Känna igen välsignelserna

Det är viktigt att nämna att de här välsignelserna är lättare att urskilja genom den Helige Anden. Personligen känner jag mig välsignad över att ha haft ett fast jobb i många år. Jag känner mig välsignad eftersom Herren har låtit mig, min fru och mina barn ha en god hälsa. Han har välsignat mig med att lära mig hantera min tid och mina resurser och få ytterligare utbildning. Han har hjälpt mig förstå hur jag ska hantera mina timliga resurser för att föröka det han har gett mig.

Den Helige Anden har lärt mig att jag bör vara tacksam för allt det här. För mig är det innebörden av att himlens fönster öppnas och att ta emot rikliga välsignelser.

Inte förskonad från prövningar

Att betala tionde förskonar oss inte från prövningar, men jag har insett att Herren har välsignat mig med styrka och visdom och förberett stigen så att jag kan övervinna svåra tider.

När min äldste son var liten kom det ett samtal till mitt kontor. Någon hade brutit sig in i mitt hem. Jag var mycket angelägen om min hustrus och min sons välfärd. Många av våra tillhörigheter togs, bland annat våra pass och visum, som vi just hade skaffat för att kunna gå en kurs utomlands. Trots de förlorade ägodelarna kände jag mig storligen välsignad eftersom min fru och son inte var hemma när inbrottet ägde rum. Det var verkligen en välsignelse.

Herren öppnade himlens fönster och satte rätt personer i vår väg som kunde hjälpa oss att återigen skaffa de dokument vi behövde för att delta i kursen. Och trots den inre oro som ett inbrott kan skapa välsignades jag och min familj med en andlig försäkran om att allt skulle gå bra.

En tid senare påverkades företaget där jag arbetade allvarligt av en social politisk konflikt i min hemstad. Jag oroade mig för att allt jag hade byggt upp med hårt arbete och uppoffringar skulle gå förlorat. Men himlens fönster öppnades än en gång. Med tro, uthållighet och hårt arbete återhämtade sig företaget.

Bild
änka som håller ett barn

”Den här fattiga änkan gav mer än alla de andra som lade något i offerkistan.

Alla andra gav av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt som hon hade att leva på.”

Änkans offergåva, av James Tissot

Med ärligt uppsåt

I Jesu Kristi kyrka värdesätter vi storligen tiondets och offergåvornas heliga natur. Tiondelagen prövar både rika och fattiga. De fattiga kanske säger: ”Jag behöver de här tio procenten för att överleva.” Eller de rika kanske säger: ”Tio procent är mycket.” Men vare sig vi är fattiga eller rika ber Herren oss att ge våra offergåvor helhjärtat, med ärligt uppsåt. Oavsett summan av vårt offer ska det vara ett fullt tionde. Kom ihåg berättelsen om änkans offergåva:

”Jesus satte sig mitt emot offerkistan och såg hur folket lade pengar i den. Många rika gav mycket.

Där kom också en fattig änka och lade i två små kopparmynt, ett par ören.

Då kallade han till sig sina lärjungar och sade till dem: ’Jag säger er sanningen: Den här fattiga änkan gav mer än alla de andra som lade något i offerkistan.

Alla andra gav av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt som hon hade att leva på” (Markus 12:41–44).

Jag vittnar om att tiondelagen har varit till välsignelse i mitt liv. Herren öppnar verkligen himlens fönster och öser ut välsignelser i rikt mått. De här välsignelserna kommer inte alltid när vi vill, men vi behöver söka Andens vägledning så att vi kan förstå vad vår himmelske Fader ger oss i rikt mått. Jag ber att Herren ska välsigna dig så att du kan känna igen tiondelagens välsignelser i ditt eget liv.

Slutnot

  1. David A. Bednar, ”Himlens fönster”, Liahona, nov. 2013, s. 17.