2021
Slektshistorie hjelper våre forfedre
Desember 2021


Evangeliets grunnprinsipper

Slektshistorie hjelper våre forfedre

Slektshistorie handler om å finne og lære om våre familiemedlemmer. Vi samler også informasjon om våre forfedre slik at vi kan utføre tempelarbeid for dem.

Bilde
family looking at photos

Familier står sentralt i vår himmelske Faders plan for lykke. Han har gjort det mulig for familier å fortsette for evig. Når vi utfører slektshistorie og tempelarbeid, bidrar vi til å bringe våre familiemedlemmer, både levende og døde, sammen. (“Tempelarbeid” betyr å motta tempelordinanser for oss selv, som å bli beseglet til vår ektefelle, så vel som å utføre ordinanser i tempelet for våre forfedre. Du finner mer informasjon om tempelordinanser i artikkelen Evangeliets grunnprinsipper i oktober-nummeret 2021 av Liahona.)

Slektshistorie og tempelarbeid

Enhver som har levd eller kommer til å leve på jorden, trenger evangeliets ordinanser. Hvis våre forfedre ikke fikk denne sjansen, kan vi utføre ordinanser for dem i tempelet. En av disse ordinansene er å bli beseglet til familiemedlemmer. Å bli “beseglet” betyr at vi vil kunne leve evig sammen med vår familie hvis vi er rettferdige. Vi kan bare bli beseglet til vår familie i templer.

Velsignelser ved slektshistorisk arbeid

Slektshistorie kan hjelpe oss å styrke våre relasjoner til våre levende familiemedlemmer. Når vi deler historier, fotografier og andre minner med hverandre, knytter vi familiebånd. Vi styrker også kjærligheten vi har til hverandre. Profeter har også lovet at å arbeide med vår slektshistorie vil bringe oss nærmere Jesus Kristus.

La oss finne våre forfedre

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli beseglet til vår nåværende familie og til våre forfedre. Før vi kan bli beseglet til våre forfedre, må vi finne og deretter lagre informasjon om dem. Men slektshistorie er mer enn bare å undersøke navn, datoer og steder. Når vi lærer om våre forfedre, vil vi føle oss mer knyttet til dem.

Bilde
couple doing family history on a computer

FamilySearch

FamilySearch er en gratis programvaretjeneste som leveres av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det hjelper folk å finne familien sin. Du kan komme i gang med din slektshistorie på FamilySearch.org eller i appen FamilySearch Slektstre. Menigheten eller grenen har kanskje også noen som kan hjelpe deg.