2021
Vinna en diskussion
Augusti 2021


Vinna en diskussion

Jag lärde mig att Guds kärlek för oss inte baseras på vår utbildning, vårt arbete eller vår förmåga att vinna en diskussion.

Bild
cell phone screen with angry emoji

Bilder från Getty Images

En dag när jag hade en hetsig diskussion om politik på nätet blev jag hånad för mina åsikter på grund av den utbildning jag hade skaffat mig på college.

Jag tycker om att debattera men personattacken var obefogad. Kommentarerna sårade mig för de tycktes ifrågasätta mitt personliga värde. Det som gjorde det värre var att personen som fällde kommentarerna var medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

När jag tänkte efter började jag dock inse att jag också hade fällt tarvliga, personliga kommentarer för att vinna en diskussion. Jag insåg att det här slags beteendet var vanligt bland människorna jag omgav mig med.

Jag började förstå att när man inte respekterar andras värdighet så kan det orsaka stor skada, särskilt i kyrkan. Profeten Alma predikade med kraft mot ”avund och stridigheter och illvilja och förföljelser, och högmod” i kyrkan (Alma 4:9). Han såg att det slags beteendet var ”en stor stötesten” för kyrkans utveckling (se Alma 4:10).

Händelsen fick mig att fundera över mitt värde i Guds ögon. När jag studerade vidare hittade jag ett citat av äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum. Han sa att vår himmelske Fader ”älskar oss eftersom han är fylld av ett oändligt mått av helig, ren och obeskrivlig kärlek. Vi är viktiga för Gud, inte på grund av våra förtjänster utan för att vi är hans barn.”1

Jag lärde mig att Guds kärlek för oss inte beror på vår utbildning, vårt arbete eller vår förmåga att vinna en diskussion. Gud älskar oss fullkomligt, oändligt och obegränsat eftersom han är vår Fader och vi alla är hans barn.

När jag kände Guds oerhörda kärlek försvann min fientlighet. Jag insåg att det är okej att vara oense med andra, men att bråka med andra resulterar inte i något annat än sårade känslor och skada.

Om Jesus Kristus var villig att offra sitt liv så vet jag att vi kan lära oss att offra vår stolthet, se bortom världens fåfänga och se varandras värde som Gud gör. I hans ögon säger vårt sätt att behandla varandra mer om oss än om vi vinner en diskussion på nätet.

Slutnot

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Guds kärlek”, Liahona, nov. 2009, s. 22–23.