2019
Skapad i Guds avbild
Augusti 2019


Unga vuxna

Skapad i Guds avbild

Kroppen skapades inte för att visas upp eller berömmas eller bedömas efter subjektiva skönhetsnormer. Den skapades för att vi ska kunna få evigt liv.

Bild
woman looking at herself in a compact hand mirror

Fotografier från Getty Images

I den här digitala tidsåldern bombarderas vi av budskap om att kroppen inte duger om den har en viss storlek eller form. En del inlägg på sociala medier tycks antyda att vi ska äta gröna smoothies gjorda av ekologiska ingredienser och springa en och en halv mil om dagen för att få den ”perfekta” kroppen och sedan beundras av såväl vänner och familj som främlingar.

Många av oss skäms över vad vi anser vara ofullkomligheter hos kroppen. Vi känner att eftersom vi inte kan vara fullkomliga – då vi inte ser ut som en instagrammodell – är vi inte värdiga att bli älskade eller accepterade.

Inget är längre bort från sanningen. Kroppen är en gåva från Gud. Den skapades inte för att visas upp eller berömmas eller bedömas efter subjektiva skönhetsnormer. Den skapades för att vi ska kunna få evigt liv.

Gudomliga sanningar

I föruttillvaron presenterade vår himmelske Fader sin frälsningsplan för alla andar i himlen. Som en del av hans plan skulle vi få en kropp för att kunna uppleva jordelivet. I den fysiska kroppen skulle vi använda vår handlingsfrihet för att lära oss evangeliet och ta emot de förrättningar som skulle göra det möjligt för oss att återvända och bo hos honom som uppståndna varelser.

Och för att sätta planen i verket ”skapade [Gud] människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem” (1 Mos. 1:27). Eftersom vår himmelske Fader har en kropp av kött och ben (se L&F 130:22) tilläts du potentialen att bli som han genom att få en egen kropp. Den fysiska kroppen är inte bara ett obekvämt kärl för vår ande – den är nödvändig för vår frälsning och upphöjelse.

Vi har inte kallats att bibehålla en viss vikt för att rätta oss efter skönhetsidealen i ett visst samhälle. Vi har kallats att tjäna Gud och att bli mer som Jesus Kristus. Vi har kallats att förkunna evangeliet, att fostra rättfärdiga barn inför Herren och att följa förbundsstigen så att vi kan återvända till vår Fader i himlen.

Satans lögner

Om det är en så stor välsignelse att ha en kropp, varför har då så många problem med sin kroppsuppfattning eller är så upptagna med sitt utseende? Varför ser så många på sin kropp med avsky i stället för med den kärlek och omsorg som de skapades genom?

Kroppen är en förmån och en gåva. En anledning till att Satan vill göra det svårt för oss att älska eller uppskatta kroppen är kanske att han själv inte har någon. Han förkastade frälsningsplanen och kastades ner från himlen för att aldrig kunna uppleva jordelivets stora glädjeämnen eller smärtor. Han kan fresta oss att tro att kroppen inte är bra nog, att vi behöver gå till farliga eller ohälsosamma ytterligheter för att uppnå världens ”skönhetsnormer”. När vi tror att vi måste vara fulländat attraktiva för att förtjäna kärlek kommer vårt synsätt ur balans och motståndaren kan inge oss tankar om otillräcklighet, oduglighet och självförakt.

Satan vill att vi ska glömma att vi är skapade i våra himmelska föräldrars avbild och att vårt eviga värde inte avgörs av hur vi ser ut. Motståndaren vet att fixeringen vid kroppen distraherar oss från sådant som är viktigare: våra värderingar, våra relationer till andra och vår relation till Gud. Motståndaren vill att vi ska bli så upptagna med vårt utseende eller vår vikt att vi glömmer arbetet vi har kallats att utföra för att främja frälsningsplanen.

Begåvad med kraft

Kroppen är en gåva från Gud, och av största vikt i vår strävan framåt längs förbundsstigen. Vetskapen att kroppen är en förmån som nekades dem som valde att följa Lucifers plan i stället för att följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus, ger oss stor kraft. Vi behöver kroppen för att ta emot förrättningarna som tillhör templet, där vi också kan lära oss vackra sanningar om kroppens syfte och potential. Det fysiska deltagandet i prästadömsförrättningarna är nödvändiga för att förbereda oss för evigt liv. Det är därför vi måste utföra tempeltjänst för de döda, vars andar för närvarande är åtskilda från sina kroppar – de kan inte göra det själva.

Insikten om vilken stor förmån det är att ha en kropp kan minimera den osäkerhet du kan känna angående kroppen och ersätta osäkerheten med tacksamhet.

Bild
woman making a heart with her thumb and index fingers

En härlig återförening

En dag kommer var och en av oss också att dö. Kroppen skiljs tillfälligt från anden tills vi uppstår. När vi uppstår kommer varje lem, led och hårstrå på kroppen att ”återställas till sin rätta och fullkomliga form” (Alma 40:23). Jag tänker mig att det blir en härlig återförening när vi känner, smakar, luktar, hör och ser med förnyad styrka och vigör. Jag föreställer mig hur jag närmar mig mina släktingar med utsträckta armar för att krama om dem. Jag föreställer mig inte att jag oroar mig för hudbristningar från min senaste tillväxt eller det extra fettlagret runt midjan. Allt sådant är borta. Jag föreställer mig att vi kan se oss själva och varandra så som Frälsaren ser oss, och i kroppen återförenas vi med Gud (se 2 Ne. 9:4).

Vi får en kropp för att vi ska kunna uppfylla ändamålet med vår skapelse och krönas med härlighet i Gud Faderns närhet (se L&F 88:19). Det här möjliggörs tack vare försoningen och Jesu Kristi uppståndelse, varigenom han återlöser oss från död och synd. Om vi använder kroppen till att utföra det arbete vi har kallats att göra i stället för att fokusera på hur vår kropp ser ut, blir det lättare att nå vår fulla potential i det här livet och nästa.