2019
Vi tror på att vara fullkomliga – i Kristus
Juni 2019


Vad vi tror på

Vi tror på att vara fullkomliga – i Kristus

Bild
Image of Christ

BLI KVAR HOS MIG av Del Parson

Under sin bergspredikan gav Jesus oss den svåra uppmaningen att vara fullkomliga (se Matt. 5:48). Men eftersom vi alla gör misstag, hur kan då Gud förvänta sig att vi ska följa det budet? Genom att få en korrekt uppfattning om Guds förväntningar på oss kan vi få veta vad profeten Moroni menade när han sa att vi kan bli ”fullkomliga i Kristus” (se Moro. 10:32–33).

Vad innebär det att vara fullkomlig?

”Det grekiska ordet för fullkomlig kan översättas till ’komplett, färdig, fullt utvecklad’ (se Matt. 5:48). Vår Frälsare ber oss att vara kompletta, färdiga, fullt utvecklade – att fullkomnas i de dygder och egenskaper som han och vår Fader i himlen exemplifierar.”1

”Den fullkomlighet som Frälsaren avser åt oss är mycket mer än ett felfritt uppförande. Det är den eviga förväntan som Herren uttrycker i sin stora förbön till sin Fader – att vi måtte fullkomnas och få vara med dem i evigheterna.”2

”Jag tror att Jesus inte menade att hans predikan om det här ämnet skulle vara en verbal hammare att slå oss med på grund av våra tillkortakommanden. Nej, jag tror att han menade att den skulle vara en hyllning till vem och vad Gud den evige Fadern är och vad vi kan åstadkomma tillsammans med honom i evigheten.”3

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

”Om vi förstår vad Frälsarens villigt givna försonande kärlek innebär kan vi befrias från självpåtagna, felaktiga och orealistiska förväntningar på vad fullkomlighet är.”

Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum, ”Bli fullkomliga i Kristus”, Liahona, juli 2014, s. 42.

Slutnoter

  1. Se Gerrit W. Gong, ”Bli fullkomliga i Kristus”, Liahona, juli 2014, s. 45.

  2. Russell M. Nelson, ”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 86–87.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Var alltså fullkomliga – till slut”, Liahona, nov. 2017, s. 41.