2019
In moeilijke tijden gemoedsrust vinden
April 2019


In moeilijke tijden gemoedsrust vinden

Acht manieren waarop je jezelf en anderen kunt helpen om gemoedsrust te vinden.

Afbeelding
hands letting birds go

Achtergrond en illustratie: Getty Images

Soms wordt ons leven op zijn kop gezet. Je maakt je misschien zorgen over je familie, je gezondheid, problemen op school of allerlei onrustbarende wereldgebeurtenissen. Hoe kunnen we in deze roerige wereld gemoedsrust vinden? Of je nu geen gemoedsrust kunt vinden door gebeurtenissen die je niet onder controle hebt, of door dingen waar je wél wat aan kunt doen, hier volgen wat ideetjes om je te helpen in Jezus Christus gemoedsrust te krijgen.

4 manieren om zelf gemoedsrust te vinden

  1. Denk aan de eeuwigheid

    Soms is het moeilijk om rustig te blijven als je je alleen op actuele zorgen concentreert. Maar als je het grotere plaatje voor ogen houdt, namelijk Gods plan van geluk, kun je tot rust komen als je beseft dat wat er nu pijn of verdriet doet, niet eeuwig duurt. De tempel kan ons ook helpen om ons op de eeuwigheid te concentreren. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) heeft gezegd: ‘[in de tempel] zult u een vrede ervaren die u nergens anders vindt.’1

  2. Laat los wat je niet kunt veranderen

    Als je onrustig wordt van iets waar je zelf niets aan kunt veranderen, kun je makkelijk wanhopig raken of boos worden. Maar je hebt er niets aan om je druk te maken over dingen die je niet kunt veranderen. Richt je liever op de Heiland om innerlijke rust te vinden, zelfs als je leven niet makkelijk is. Hij heeft beloofd om je de Trooster – de Heilige Geest – te sturen (zie Johannes 14:26–27).

  3. Anderen vergeven

    Een van de moeilijkste dingen om te doen is je negatieve gevoelens tegenover mensen die je verkeerd behandeld hebben, te laten varen. Maar ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘We ontvangen de vreugde van vergeving als we bereid zijn die vreugde vrijelijk aan anderen te bieden. […] Dan zal de Geest van de Heer onze ziel vervullen met de vreugde die bij goddelijke gewetensrust hoort (zie Mosiah 4:2–3).’2 Als we ons op de Heiland richten, dan kunnen we onze emotionele lasten makkelijker van ons afzetten en innerlijke rust vinden.

  4. Bekeer je en vertrouw op Christus

    Wat er verder ook in je leven gebeurt, als je de last van zonde draagt, zal dat je altijd van je gemoedsrust beroven. Soms hebben we onze bisschop nodig voor een volledige bekering. Maar we moeten ons allemaal geregeld bekeren en door de verzoening van Jezus Christus gereinigd worden van alles wat ons ervan weerhoudt om meer op Hem te gaan lijken.

4 manieren om anderen te helpen met het vinden van gemoedsrust

  1. Vertel ze over het evangelie van Jezus Christus

    We kunnen niet alleen zelf rust vinden door ons op de Heiland te richten, maar we kunnen anderen er ook op wijzen dat Hij de ‘grondlegger van de vrede’ (Mosiah 15:18) is. Je kunt een Schrifttekst of een uitspraak uit een conferentietoespraak aanhalen waaruit jij wat over Jezus Christus te weten kwam.

  2. Wees een vredestichter

    Help je vrienden, broers en zussen om ruzies bij te leggen. Net als de Anti-Nephi-Lehieten in het boek Alma, kunnen we de strijdbijl begraven – of andere wapens, zoals roddelen, wraak zoeken of zelfzuchtig zijn – en ze verwisselen voor vredesmiddelen: vriendelijke woorden, gehoorzaamheid aan Gods geboden, en vergeving voor anderen (zie Alma 24:19).

  3. Luister aandachtig

    Soms moet iemand die het moeilijk heeft, openhartig met iemand over zijn gedachten en gevoelens praten, zodat hij het niet allemaal op hoeft te kroppen. We hoeven hun problemen niet op te lossen, maar kunnen in elk geval naar hun zorgen luisteren en emotionele steun, christelijke liefde en begrip bieden.

  4. Mensen in je wijk en je omgeving bedienen

    Je kunt vrijwilligerswerk doen in een opvangcentrum voor daklozen, leeftijdgenoten bijles geven, of iets lekkers brengen aan mensen die pas in je buurt zijn komen wonen. Help andere mensen om gemoedsrust uit kleine dingen te putten. Een vaste slaap- en eetplek hebben, een betrouwbare mentor hebben, of de verzekering dat iemand om je geeft, kan iemand veel goed doen.

Jezus Christus heeft hun die moeite hebben om innerlijke vrede te vinden deze troost gegeven: ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden’ (Johannes 14:27). Als we onszelf en anderen dichter tot Jezus Christus brengen, kunnen we gemoedsrust vinden, zelfs als het leven erg moeilijk wordt.

Noten

  1. Gordon B. Hinckley, in ‘Verheug u in de zegeningen van de tempel,’ Liahona, december 2002, 33.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, 101.