2019
När du känner dig missmodig
April 2019


När du känner dig missmodig

Det går upp och ner i livet. Ibland när vi känner oss nere undrar vi vad Gud håller på med – varför låter en kärleksfull Fader detta hända? Det här bryderiet kan leda till att vi frågar: ”Bryr Gud sig ens om mig egentligen?”

I sådana situationer har följande skriftställen varit till hjälp för mig:

  • Psaltaren 8:5–6: ”Vad är då en människa att du tänker på henne …? En liten tid lät du honom vara lägre än Gud, med ära och härlighet krönte du honom.”

  • Johannes 10:14: Under sitt liv här på jorden beskrev Jesus sig själv som ”den gode herden” och tillade: ”Jag känner mina får.”

  • Mose 1:39: Det här är en av mina favoritverser, där Herren uppenbarar sin avsikt för profeten Joseph Smith: ”Ty se, detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.” Därigenom betonade han sitt intresse för oss som individer.

  • Lukas 7:11–16: Den här berättelsen lär oss inte bara om Frälsarens makt över döden – en läglig påminnelse nu till påsk – utan för mig är den också det bästa exemplet på hur medveten han är om oss en och en. Av alla Jesus underverk finns det få som är så kärleksfulla och barmhärtiga som när han betjänade änkan från Nain. Som jag nämner i min artikel (se s. 12) visar den här berättelsen Frälsarens intresse för och kärlek till oss var och en.

Keith Wilson

Lektor vid Brigham Young University