2019
Pröva på några nya påsktraditioner
April 2019


Pröva på några nya påsktraditioner

Ägna lite mer tid den här påsken åt att minnas den största gåvan som någonsin getts.

Bild
baby Jesus, Mary and Joseph

Detalj från Ty ett barn blir oss fött, av Lynne Millman Weidinger

Julen får oftast mest uppmärksamhet när det gäller helgdagar. Men utan den forna händelse vi firar under påsken skulle julen inte finnas.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) sa en gång: ”Det skulle inte finnas någon jul om det inte hade funnits någon påsk. Jesusbarnet från Betlehem skulle bara vara ännu ett barn om det inte vore för att han var Getsemanes och Golgatas återlösande Kristus, och för uppståndelsens jublande faktum.”1

Här är några traditioner som du kan ta med i ditt årliga firande.

1. Sjung påsksånger för andra.

Bild
kids singing

Bortsett från roliga varianter om renar och tomtar handlar många julsånger om Jesus Kristus. Påsken är den perfekta tiden för sånger om Frälsaren och ja, även när de sjungs utanför dörrarna till dina grannar.

Om du saknar idéer kan du titta under ”Påsken” och ”Försoning” i ämnesregistret i psalmboken för att hitta sånger. Alla sånger som hyllar Jesus Kristus passar för att sjunga för andra.

2. Förlåt någon

Bild
girls hugging

Hur många gånger har du varit tacksam för omvändelsens gåva? Under påsken har vi möjlighet att fundera över hur vi kan förmedla samma förlåtande anda till andra.

Jesus lärde: ”Därför säger jag er att ni bör förlåta varandra …

Jag, Herren, förlåter den jag vill förlåta, men av er krävs det att ni förlåter alla människor” (L&F 64:9–10).

Fråga dig själv: ”Vem har du dåliga känslor mot? Be om styrka att förlåta den personen och låt Frälsaren hjälpa de smärtsamma känslorna att försvinna.

3. Framför ett skådespel, en pjäs eller ett uppträdande.

Bild
boy dressed up

Du kan arrangera ett påskframträdande. Ett enkelt exempel kan vara skriftläsning under en hemafton eller en allsångskonsert i närheten.

4. Besök närståendes gravar

Bild
family visiting graves

Tack vare Jesus Kristus har döden förlorat sin udd (se 1 Kor. 15:55). Ägna tid åt att besöka dina närståendes gravar och begrunda den här underbara nyheten.

Du kan också läsa några favoritskriftställen högt som har att göra med uppståndelsen när du besöker gravarna. Några (bland alla) de skriftställen du kan använda är 1 Korintierbrevet 15:20–22; Alma 11:42–44 och Läran och förbunden 88:14–16.

5. Var lite bättre

Bild
Christ visiting the Americas

Detalj från Jesus Kristus besöker Amerika, av John Scott

Under påsken hedras händelserna i Getsemane och på korset, Frälsarens uppståndelse från de döda på tredje dagen och hans verksamhet i 40 dagar innan han uppsteg till himlen.

En kort tid efter att Jesus Kristus hade uppstigit till himlen visade han sig dessutom för nephiterna och betjänade dem (se 3 Ne. 11–28). Det där är mycket att fira!

Varför inte utvidga påsken? Låt din själ glädjas längre åt påskens underverk. Gör en medveten ansträngning att vara mer kristuslik under 40 dagar efter påsk. För att få inspiration kan du överväga följande uppmaning från president Russell M. Nelson: ”Avsätt en del av din tid varje vecka för att studera allt Jesus sa och gjorde som nedtecknats i Gamla testamentet, för han är Gamla testamentets Jehova. Studera hans lagar som nedtecknats i Nya testamentet, för han är dess Kristus. Studera hans lära som den nedtecknats i Mormons bok, för det finns ingen helig skrift där hans mission och verksamhet tydligare uppenbaras. Och studera hans ord i Läran och förbunden, för han fortsätter att undervisa sitt folk i denna tidsutdelning.”2

Dina traditioner väntar

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”För att hitta historiens viktigaste dag måste vi gå tillbaka till den där kvällen för nästan 2000 år sedan i Getsemane trädgård, när Jesus knäböjde i intensiv bön och offrade sig själv som lösen för våra synder.”3

Historiens viktigaste händelser är värda att ta sig tid att begrunda varje år. Traditioner hjälper oss att göra det, oavsett om det är förslagen från den här listan eller något som du själv har valt.

Vad ska du lägga till i år?

Slutnoter

  1. Se Gordon B. Hinckley, ”Den förunderliga och sanna berättelsen om julen” Liahona, dec. 2000, s. 6.

  2. Russell M. Nelson, ”Profeter, ledarskap och gudomlig lag” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 8 jan. 2017), broadcasts.lds.org.

  3. Dieter F. Uchtdorf, ”Se människan!” Liahona, maj 2018, s. 108.