2018
3 sätt profeterna är bevis på att Gud älskar dig
December 2018


Endast digitalt

3 sätt profeterna är bevis på att Gud älskar dig

Författaren bor i Virginia, USA.

Profeterna är bara ett sätt av många varigenom vår himmelske Fader visar oss hur mycket han älskar oss.

Bild
President Nelson speaking

Hur vet du att Gud älskar dig? För mig är det när jag ser vackra solnedgångar, hittar det perfekt budskapet för min dag i skrifterna, eller får fina sms från vänner. Men ett ännu starkare vittne om Guds kärlek till mig är att vi har en levande profet på jorden i dag. Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Eftersom vår himmelske Fader älskar sina barn har han inte låtit dem gå igenom detta jordeliv utan anvisningar och vägledning.”1 Här är tre sätt varigenom vi kan känna Guds kärlek genom en levande profet.

1. Profeten får uppenbarelse för hela världen, men även bara för mig.

Ända sedan begynnelsen har Gud gett uppenbarelse till profeterna. Herren har sagt: ”Antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma (L&F 1:38). Kyrkans medlemmar har välsignats kollektivt och enskilt tack vare nutida uppenbarelser, bland annat översättningen och utgivandet av Mormons bok, tempelbygge och fokuseringen på att tjäna varandra.

För mig personligen förändrades mitt liv av president Thomas S. Monson (1927–2018) 2012 när han tillkännagav att systrar kunde verka som missionärer vid 19 års ålder. Jag kände så stor kärlek och tillit från Gud i det ögonblicket, och tack vare det tillkännagivandet kunde jag åka ut som missionär sex dagar efter min nittonde födelsedag. Mitt beslut att gå ut som missionär just då har format hela mitt liv.

Gud visar också sin kärlek genom att välsigna oss med budskap just för oss genom profeternas råd. Men vi måste ändå lyssna noga och fråga oss själva: ”Vilken del av det här budskapet är till mig?” När mina böner eller frågor besvaras genom profeternas och apostlarnas budskap talar Anden om för mig att Gud älskar mig och känner mig personligen.

2. Profeterna kan var dina personliga guider.

Vår himmelske Fader har gett oss en profet för vår tid, president Russell M. Nelson. Även om han är flera årtionden äldre än du, är hans livserfarenhet faktiskt en stor fördel när han ger oss visdom och råd från Gud. Med våra behov i åtanke har vår himmelske Fader förberett president Nelson med upplevelser under hela livet och fortsätter att vägleda honom så att han kan undervisa och förstå vår generation.

President Nelson har alla nycklar för att ta emot uppenbarelse Vår himmelske Fader, som är fullt medveten om vår generations problem och behov, ger uppenbarelse till president Nelson om hur han bäst kan undervisa och vägleda oss. President Nelsons andakt ”Att verkligen tillhöra milleniegenerationen”,2 där han gav Herrens råd till milleniegenerationen, är ett bevis på att vår himmelske Fader använder president Nelson till att vägleda oss genom livet.

3. Profeterna varnar oss för fara.

Eftersom vår himmelske Fader älskar oss så mycket vill han att vi ska vara fysiskt och andligt trygga. Vi måste vara vaksamma mot alla röster i en bullrig värld, men vi kan alltid lita på profetens röst eftersom Gud kärleksfullt har lovat oss att han aldrig ska låta profeten leda oss vilse. President Nelson har bett oss läsa Mormons bok varje dag och ta emot personlig uppenbarelse så att vi kan känna oss andligt trygga.3 Han sa: ”Jag uppmanar dig att sträcka dig bortom din nuvarande andliga förmåga att få personlig uppenbarelse.”4

Profeter är bara ett sätt av många som vår himmelske Fader använder för att visa hur mycket han bryr sig om oss och känner oss personligen. Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Att det finns profeter är ett bevis på Guds kärlek till sina barn. De tillkännager Guds och Jesu Kristi löften och sanna natur för deras folk.”5 När jag har litat till profeternas ord och följt deras råd har jag fått svar på mina frågor. Jag är så tacksam för de här bevisen på Guds kärlek.

Slutnoter

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Varför behöver vi profeter?” Liahona, mars 2012, s. 4.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Stå som den sanna milleniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 46–53.

  3. Se Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?” Liahona, nov. 2017, s. 60–63; ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 93–96.

  4. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95.

  5. Ulisses Soares, ”Profeter talar genom den Helige Andens kraft”, Liahona, maj 2018, s. 99.