2018
Openbaring aan de profeet Joseph Smith – en aan jou
September 2018


Openbaring aan de profeet Joseph Smith – en aan jou

In de Leer en Verbonden staat hoe de profeet Joseph Smith door openbaring geleid werd. Daardoor kun je weten hoe jij door inspiratie geleid kunt worden.

Afbeelding
locations of revelations

Illustratie Michael Mullan

Denk aan de geweldige dingen die Joseph Smith tot stand heeft gebracht: de vertaling van het Boek van Mormon, de organisatie van de kerk, het priesterschap, de bouw van tempels, de verkondiging van het herstelde evangelie, en het uitsturen van zendelingen. En het is vooral opmerkelijk dat hij al die dingen op jonge leeftijd tot stand bracht.

Hoe wist hij hoe hij dat alles moest doen? Hij hoefde gelukkig niet te raden – hij werd door openbaring geleid. Door deze openbaringen, waarvan er vele in de Leer en Verbonden staan, onderwees de Heer hem in de leer, leidde Hij hem bij het organiseren van de kerk en beantwoordde Hij belangrijke vragen. Enkele voorbeelden:

Vragen die door openbaring zijn beantwoord

  • Wie heeft de bevoegdheid om te dopen? Op 15 mei 1829 gingen Joseph Smith en Oliver Cowdery in gebed over de doop. Johannes de Doper verscheen aan hen en verleende hun het Aäronisch priesterschap, met de opdracht om elkaar te dopen. (Zie LV 13.)

  • Is het toegestaan om tabak te gebruiken? Het pruimen en roken van tabak was in de tijd van Joseph Smith heel gewoon. In 1833 bad hij om leiding over dat onderwerp. Hij kreeg de openbaring die nu het woord van wijsheid wordt genoemd, met daarin de woorden: ‘tabak is niet voor het lichaam’ (zie LV 89).

  • Waarom doen we tempelwerk voor de doden? Onder leiding van de profeet Joseph Smith bouwden de leden van de kerk de Kirtlandtempel en later de Nauvootempel. Daar konden ze dopen en andere tempelverordeningen verrichten. In Leer en Verbonden 128 staat: ‘Zonder hen [de doden] kunnen wij niet tot volmaaktheid komen; evenmin kunnen zij zonder ons tot volmaaktheid komen’ (vers 18).

Jij kunt ook door de Heer geleid worden en door openbaring antwoord op je vragen ontvangen. Soms vinden we die antwoorden in de Schriften of door inspiratie in ons hart en verstand. En soms gaan we in geloof voorwaarts, zonder precies te weten hoe alles zal aflopen, en doen we ons best om gehoorzaam te zijn.

Het kost meestal tijd om de inspiratie en leiding te krijgen die we nodig hebben. Net als de profeet Joseph Smith kun je ‘regel op regel, gebod op gebod’ (LV 98:12) de wil van de Heer leren kennen. Begin met een gebed, net als de profeet. Vraag onze hemelse Vader om de inspiratie van de Heilige Geest. Bestudeer de Schriften en de leringen van hedendaagse profeten. Neem een beslissing en vraag dan of die beslissing juist is (zie LV 9).

In de loop der tijd leren

Kijk naar deze kaart, dan zie je waar Joseph Smith zich bevond toen hij deze openbaringen van de Heer ontving. De openbaringen werden gegeven wanneer en waar Joseph Smith ze nodig had, volgens de wil van de Heer.

Joseph ontving 46 openbaringen in Kirtland (Ohio), maar hij hoefde daar niet te blijven om openbaringen van de Heer te ontvangen. Hij ontving ook openbaringen in Pennsylvania, New York, Missouri en Illinois.

Deze openbaringen werden in een periode van vele jaren ontvangen. Was het niet mooi geweest als de Heer alle kennis over het priesterschap in één openbaring aan Joseph Smith had gegeven? Maar de Heer gaf de profeet verschillende openbaringen over het priesterschap: in 1829, 1830, 1832, 1835, 1841 enzovoort (zie bijvoorbeeld LV 13; 20; 84; 107; 124).

Jouw evangeliekennis zal in de loop der tijd ook toenemen. Als je het evangelie met de hulp van de Heilige Geest beter begrijpt – door de Schriften, de algemene conferentie, kerkbijeenkomsten, het seminarie enzovoort – zal je inzicht steeds groter worden, net als dat van Joseph Smith.