2018
De ware kerk: ‘om de heiligen toe te rusten’
September 2018


De ware kerk: ‘om de heiligen toe te rusten’

Ondertussen heeft u de kans gehad om de eerste hoofdstukken van deel 1 van de nieuwe vierdelige serie over de geschiedenis van de kerk Heiligen: de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen te lezen. Het is prachtig te zien hoe de geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, wanneer die wordt verteld vanuit het perspectief van wie het ervaren hebben, ons geloof opbouwt en onze hoop vernieuwt. We vinden het fijn om deze geschiedenis zo te brengen dat ze wereldwijd en in de hele kerk kan worden begrepen en geapprecieerd.

De indrukken die iemand ontvangt door de geschiedenis van de kerk te lezen hangen grotendeels af van wat men in die geschiedenis verwacht. In een uitspraak van de Heer zelf lezen we dat de kerk ‘de enige ware en levende kerk op het oppervlak van de gehele aarde’ is (LV 1:30). Dus lijkt het redelijk te veronderstellen dat de geschiedenis van de ware kerk onfeilbare leiders weergeeft, die met succes een reeks geopenbaarde aanwijzingen implementeren, die resulteren in een volmaakte organisatie, die overal verwelkomd en onthaald wordt. Maar dat is noch wat de Schriften beschrijven, noch wat onze geschiedenis laat zien omdat de kerk als organisatie vervolmaken niet het primaire doel van de Heer was.

Wat is het doel van de kerk?

Afbeelding
members sitting in church

Nergens in onze Schriften, onze leer of de leringen van apostelen en profeten van de laatste dagen wordt onderwezen dat het doel van de Heer is de kerk te vervolmaken of te redden. Het doel van de kerk is echter ‘om de heiligen toe te rusten […] totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof […] tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus’ (Efeze 4:12–13). Het primaire doel van de Heer is zijn heiligen te vervolmaken. De functie van de kerk is dat doel te ondersteunen.

Dus vinden we wat we in onze geschiedenis ontdekken geweldig, als we verwachten dat we zullen zien hoe het herstellingsproces niet alleen de ware kerk van de Heer op aarde vestigde, maar ook tot de ervaringen heeft geleid waardoor de leiders en leden tot vervolmaking konden groeien, doordat ze van hun overwinningen en hun fouten leerden. Hun ervaringen kunnen ons geloof in God en Christus vergroten, en ons laten inzien hoe onze deelname aan dit proces met goddelijke leiding ons kan veranderen en tot zegen zijn. Anders gezegd geeft de geschiedenis van de kerk ons hoop dat ook wij uiteindelijk ‘in Christus [volmaakt]’ kunnen worden (Moroni 10:32).

Wat houdt het in dat onze kerk de ware kerk is?

Als de leiders en leden van vroeger de kerk van Christus op aarde konden vestigen, hoewel hun inspanningen soms onvolmaakt waren en ze soms fouten maakten, wat betekent het dan dat dit de ware kerk is? Het betekent dat we volledig kunnen vertrouwen in de geldigheid van het hersteld priesterschapsgezag, de heilsverordeningen, de geopenbaarde leer, de Schriften en de verenigde quorums van de Twaalf Apostelen en het Eerste Presidium. Het betekent dat we er zeker van kunnen zijn dat de Heiland zelf de kerk leidt en dat de Heilige Geest tot alle oprechte waarheidszoekers over de waarheid hiervan getuigt. Het betekent dat, zelfs onvolmaakte maar oprechte mensen zoals u en ik, dankzij de verzoening van Jezus Christus, voor eeuwig in celestiale heerlijkheid bij God, Christus en onze familie zullen wonen, als we ernaar streven de verbonden die met de verordeningen samenhangen na te leven, en we ons voortdurend bekeren.

We voelen ons bevoorrecht dat we deze geschiedenis van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen kunnen aanbieden en we moedigen u aan het vervolg van deze serie te blijven lezen wanneer de volgende delen verschijnen. Ze geeft de verslagen en feiten juist weer. We hebben er het volste vertrouwen in dat als we deze geschiedenis oprecht lezen, ons geloof in de liefde van onze hemelse Vader en in de kracht van de verzoening van Jezus Christus zal toenemen, ons getuigenis van de goddelijke leiding van de profeet Joseph Smith en de herstelling zal groeien, en dat we hoop zullen krijgen dat ook wij alle zegeningen zullen ontvangen die Zij aan de trouwe heiligen hebben beloofd.