2016
Å minnes Frelseren
Juli 2016


Å minnes Frelseren

Gjennom å ta del i nadveden og minnes Jesus Kristus, kan vi motta store velsignelser.

Bilde
sacrament cup

Illustrasjoner: Kevin Keele

Hver uke blir vi velsignet med mulighet til å ta del i nadverden når vi går i kirken. Dette er faktisk hovedårsaken til at vi går i kirken på søndag. Men vet du hvorfor nadverden er så viktig? Det er en ting vi lover å gjøre som gjør dette til en av Kirkens helligste ordinanser, nemlig å minnes Jesus Kristus.

Tenk på det, å minnes Frelseren er en sentral del av nadverdsbønnene. Der lover vi at vi skal “alltid minnes ham” (L&P 20:77, 79), ikke bare på søndag, men alltid. Når vi alltid minnes Frelseren, vil livet vårt bli et speilbilde av hans normer og læresetninger, og vi vil også oppleve en kraftig og vedvarende innflytelse.

Hvordan det å minnes hjelp en ung mann

Bilde
Alma the Younger and an angel

For eksempel, da en Guds engel kalte Alma den yngre til omvendelse, falt Alma til jorden og kunne ikke snakke eller røre seg på flere dager. I løpet av denne tiden var han opprørt ved tanken på sine synder, men så “husket [han] også å ha hørt [sin] far profetere … om en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn som skulle sone for verdens synder.” Så sa han: “Da mitt sinn ble grepet av denne tanken, ropte jeg i mitt hjerte: O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg som er i bitterhets galle og er innhyllet i dødens evigvarende lenker. Og se, da jeg tenkte dette, kunne jeg ikke lenger huske mine smerter” (Alma 36:17-19).

Bare tanken på Kristus fikk Alma til å be om nåde, noe som lettet hans skyldfølelse og smerte, og hjalp han å omvende seg. På samme måte som Alma kan vil legge vårt liv i Kristi hender og få oppleve den lykke som kommer av å etterleve evangeliet. Alt begynner med vårt valg om å minnes Jesus Kristus og kraften i hans forsoning.

Her er ytterligere fem velsignelser som kommer av å holde løftet om å alltid minnes Frelseren.

  1. Hans Ånd vil være med oss

    Når du tar del i nadverden på søndag, blir du påminnet løftet om at hvis du alltid minnes Kristus, holder hans bud og påtar deg hans navn, kan du alltid kan ha hans Ånd med deg. I en verden full av utfordringer, er det lett å bli ledet på avveier. Men hvis du har Den hellige ånd med deg, “ved Den Hellige Ånds kraft kan du vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:5). Herrens ånd kan være din veiviser og vil velsigne deg med rettledning, instruksjon og beskyttelse.

  2. Han kan gi oss styrke til å motstå fristelse.

    Vårt beste og sikreste forsvar mot fristelser er vår tro på Jesus Kristus (se Alma 37:33). Når vi fokuserer på Kristus, kan vi gjenkjenne Satans løgner og avsløre hans forsøk på å bedra oss. Fordi Kristus sto overfor fristelser men aldri ga etter for dem, kan vi stole på ham når vi står overfor fristelser. Nephi underviste at “Alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem” (1 Nephi 15:24). Når vi minnes Frelseren og hans læresetninger, kan han oppløfte oss og gi oss styrke til å motstå fristelser.

  3. Hans eksempel vil lede oss

    Jesus ikke bare forteller oss hvor vi skal gå for å finne evig liv, han leder an veien. Han sa: “Jeg er veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Kristus er vårt fullkomne eksempel. Mens Jesus virket på jorden, forkynte han og viste ved eksempel, kjærlighet, saktmodighet, ydmykhet og medlidenhet. Han brukte sin tid på undervisning, tjeneste og kjærlighet til andre.

    I alt han gjorde, var han llydig mot sin Faders vilje (se Johannes 5:30). Frelseren har vist oss et mønster i alle ting for hvordan vi skulle leve, og han inviterer oss alle til å følge hans eksempel.

    Hvis du noengang finner ut at du ikke vet hva du skal gjøre eller hvor du skal gå, husk Frelseren. Jesus sa: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12).

  4. Han kan hjelpe oss å yte tjeneste for andre

    Bilde
    Jesus Christ

    Jesus satte alltid andres behov foran sine egne. Han “gikk omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38). Han helbredet de syke og hjalp de som var rundt ham. Når vi minnes Jesus, minnes vi de uselviske gjerningene som definerte hans liv. Vi minnes også at han ba oss om å tjene ham ved å tjene andre. “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17).

    Herren vil åpne øynene dine slik at du kan se de rundt deg som trenger din hjelp. Du vil også bli veiledet til hvordan du best kan tjene dem. Ditt liv vil bli lykkeligere og mer tilfredsstillende når du yter små og enkle tjenester. Tjeneste for andre vil gi en følelse av fred og glede i ditt liv.

  5. Vi kan omvende oss

    Vi kommer alle til kort når det gjelder å holde budene, selv om vi oppriktig prøver, men på grunn av Jesu Kristi liv og misjon, finnes det en utvei.

    Å minnes Jesus Kristus hjelper oss å huske omvendelsens gave som gis oss gjennom hans forsoning. Jesus inviterer oss alle til å omvende oss, og vi opplever glede når vi vender oss fra synd, og til ham. Når vi har et oppriktig ønske om å forandre oss og holde budene, lover Herren: “Se, den som har omvendt seg fra sine synder, er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer i hu” (L&P 58:42).

    Når du tar del i nadverden, avgir du et løfte om å alltid minnes Frelseren. Jo mer du har Kristus i tankene, desto mer vil han bli sentral i ditt liv, og desto mer vil han veilede og lede deg til å nå ditt fulle potensiale. Å alltid minnes Frelseren vil alltid velsigne ditt liv.