2016
De zegeningen van voorwaarts streven
Januari 2016


De zegeningen van voorwaarts streven

Als trouw lid van de kerk word je enorm gezegend. Maar dat betekent niet dat je leven niet af en toe moeilijk zal zijn. Verleidingen, vrienden die je in de steek laten, problemen in je familie en noem maar op. Allerlei zaken zullen je van het verbondspad proberen af te brengen.

Daarom is het JMJV-thema voor dit jaar, ‘standvastig in Christus voorwaarts streven’ (2 Nephi 31:20), zo’n krachtige boodschap. Als je standvastig in Christus voorwaarts streeft en je je verbonden trouw blijft, kan God wonderbare dingen voor jou en door jou doen. En Hij kan je tegelijkertijd hoop, troost en gemoedsrust geven.

Daarvan was de profeet Joseph Smith zich heel goed bewust. Hij was nog maar veertien toen hij het eerste visioen kreeg. Toen hij in het heilige bos in gebed knielde, werd hij door een onzichtbare macht aangevallen die zo sterk was dat hij vernietigd dreigde te worden. Alleen door uit alle macht God aan te roepen, werd hij bevrijd en verschenen de Vader en de Zoon aan hem.

Toen Joseph later vertelde wat hij meegemaakt had, werd hij door vrienden en vooraanstaande burgers belachelijk gemaakt (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:15–17, 21–26). Die vervolging is nooit opgehouden en leidde 24 jaar later tot zijn dood.

Maar Joseph streefde voorwaarts met hoop, en hij deed dat met vreugde in dienst van de Heer. Hij bleef standvastig in Christus en oefende geloof om het goede te doen, waarbij God hem zegende en steunde. En dat zal Hij bij jou ook doen.

Streef dus voorwaarts. Neem je vast voor het evangelie na te leven. Houd je ogen gestaag op de Heiland gericht. Heb ‘volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’. ‘[Vergast je] aan het woord van Christus.’ Dien op aanwijzing van de priesterschap. Streef ernaar te zijn wie God wil dat je bent.

Als je voorwaarts streeft, en op het pad naar het eeuwige leven verbonden sluit en nakomt, getuigen we dat je geluk zult vinden.