2016
Mormons boks kraft till omvändelse
Januari 2016


Mormons boks kraft till omvändelse

Alla evangeliets sanningar faller på plats när vi får veta att vårt vittnesbörds slutsten – Mormons bok – är sann.

Bild
Worn open copy of the Book of Mormon in French lying next to a pencil and a depiction of Jesus Christ.

Som ung pojke älskade jag att ställa upp dominobrickor i långa rader, invecklat utformade, och sedan välta den första dominobrickan. Kedjereaktionen fick sedan alla följande brickor att välta, en efter en, till slutet på raden. Jag höll på i timmar att varsamt ställa brickorna på plats för att få uppleva spänningen att se dem falla.

Ett vittnesbörd om Mormons bok är ett av de första stegen till att få ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Liksom den första dominobrickan får de följande brickorna att välta, kan vi, om vi först får vetskap om att Mormons bok är sann, också veta att Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare, att Joseph Smith var hans profet genom vilken återställelsen ägde rum och att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Jesu Kristi sanna kyrka, återställd med makt och myndighet till jorden i dag.

Mormons bok är central för vårt budskap

Om Mormons bok sa profeten Joseph Smith: ”Jag berättade för bröderna att Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok.”1

Joseph sa vidare att den är central för vår tro, vår lära och vårt vittnesbörd. ”Ta bort Mormons bok och uppenbarelserna, och var är då vår religion?” frågade han. ”Vi har ingen.”2

Skönheten i evangeliets budskap är att var och en kan få veta för egen del att Mormons bok är sann.

Som missionspresident i Frankrike, Belgien och Nederländerna för några år sedan, hade jag förmånen att få intervjua personer om deras värdighet att bli döpta. Jag kommer aldrig att glömma samtalet jag hade med en syster.

Under intervjun frågade jag henne hur hon fick veta att kyrkan var sann. Hon tog upp ur sin handväska en sliten och väl läst Mormons bok med mjuka pärmar. Hon slog upp boken till 3 Nephi 27 och förklarade att det här var det första kapitel som missionärerna uppmanat henne att läsa. Hon sa att när hon började läsa blev hon starkt berörd av det hon läste och den ande hon kände. Hon var så tagen av Mormons boks ande att hon tog en rödpenna och började stryka under de ord som berörde henne mest.

Sedan visade hon mig sin Mormons bok, uppslagen på 3 Nephi 27. Nästan varje ord i det kapitlet var understruket med rött.

”Det är därför jag tror”, sa hon. ”Den här boken talar till mig på ett sätt som jag inte kan förneka. Jag vet att den är sann och jag vet att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är sann.”

Hon döptes och blev en trofast medlem i kyrkan.

Inledningen till Mormons bok

Mormons boks inledning ger oss ett mönster varigenom vi kan få veta för egen del att evangeliets budskap är sant. Inledningen ”publicerades första gången i 1981 års upplaga av Mormons bok. Den introducerar Mormons bok för den nutida läsaren genom att ge bakgrundsinformation och en beskrivning av boken.”3

Inledningen börjar med att berätta precis vad Mormons bok är: ”Helig skrift, jämförbar med Bibeln. Det är en uppteckning om Guds handlingssätt gentemot Amerikas forna invånare och innehåller det eviga evangeliets fullhet.” Vi får veta att den ”skrevs av många forntida profeter genom profetians och uppenbarelsens ande. Deras ord, skrivna på guldplåtar, citerades och förkortades av en profet och historiker vid namn Mormon.”

Bild
Painting of Jesus Christ in America, greeting Nephites.

Målning av Joseph Smith, Richard Burde, med tillstånd av kyrkans historiska museum; till höger: illustration Ben Sowards

Vi får också veta att ”höjdpunkten i Mormons boks uppteckning är Herren Jesu Kristi egen verksamhet bland nephiterna strax efter sin uppståndelse. Boken förklarar evangeliets lärosatser, redogör för frälsningsplanen och visar människan vad hon måste göra för att få frid i detta liv och evig frälsning i livet härefter.”

Något av det viktigaste vi kan få veta genom Mormons bok är att den kyrka som återställdes av Jesus Kristus genom Joseph Smith är sann.

Inledningen inbjuder oss ”att läsa Mormons bok, att i [vårt] hjärta begrunda det budskap den innehåller och sedan fråga Gud, den evige Fadern, i Kristi namn om boken är sann”. Vi lovas att ”de som följer denna väg och frågar i tro får ett vittnesbörd om dess sannhet och gudomlighet genom den Helige Andens kraft (se Moro. 10:3–5)”.

Ett ytterligare löfte följer: ”De som får detta gudomliga vittnesbörd av den Helige Anden kommer också genom samma kraft att veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i dessa sista dagar samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens rike, än en gång grundat på jorden som förberedelse för Messias andra ankomst.”

Tänk på det! Vi kan faktiskt för egen del få veta att:

  • Jesus är Kristus, världens Frälsare och hela människosläktets Återlösare.

  • Joseph Smith är en sann profet. Han talade sanning. Han såg det han sa att han sett och hörde de ord han sa att han hört.

  • Den kyrka som upprättades av Jesus Kristus är ”den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta” (se L&F 1:30). Den är Jesu Kristi kyrka. Den har sanning, makt, myndighet och förrättningar. Den leds personligen av vår Herre och Frälsare Jesus Kristus genom levande profeter.

Allt det här får vi veta när vi får veta att Mormons bok är sann. Den har en kraft som omvänder och övertygar.

Mitt vittnesbörd om Mormons bok

Som ung missionär i Frankrike ville jag veta för egen del om Mormons bok var sann. Jag trodde att den var sann. Jag hoppades att den var sann. Jag hade till och med gått ut som missionär i tron att den var sann. Men medan jag arbetade dag efter dag som missionär och berättade för andra så gott jag kunde på min bristfälliga franska att jag hade ett vittnesbörd om boken, visste jag det egentligen fortfarande inte.

Vår lilla lägenhet i södra Frankrike var kall och fuktig den där första vintern. Varje morgon och kväll, före och efter dagens arbete, satt jag med filt och rock omkring mig och läste och studerade min Mormons bok. Jag kände till Moronis löfte, att om jag skulle läsa, begrunda och be, skulle jag också få veta. I dagar och veckor läste jag, men inget hände. Inget ljus, ingen ängel, ingen röst – inget utom en känsla av frid medan jag läste.

Jag fortsatte läsa och stryka under meningsfulla ställen och be för att få veta att Mormons bok var sann. Till sist hände undret. Som äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum beskrev det, var det mer som en soluppgång än som att slå på en strömbrytare.4 Ett ljus började lysa upp mitt sinne och hjärta. Jag började se på Mormons bok på ett annorlunda sätt. Ställen jag läst tidigare började betyda något nytt. Det bästa sättet att beskriva upplevelsen är att mitt sinne började lysas upp.

Efter en tid av veckor och månader kan jag säga att jag kom att veta, säkrare än jag visste någonting jag någonsin vetat, att Mormons bok var Guds ord. Jag kom att veta att den skrivits och bevarats för vår tid och frambringats som ett mäktigt vittne om Jesus Kristus och hans kyrka. Det som kom till mitt sinne gång på gång genom Andens röst var: ”Den är sann, den är sann, den är helt sann.”

Fyrtio år senare finns samma vittnesbörd kvar hos mig. Jag har nu läst Mormons bok många gånger, och varje gång hör jag återigen orden ”Den är sann”. Det här har gett mig förvissningen att Jesus Kristus är min Frälsare och att detta är hans stora frälsningsverk.

Liksom dominobrickorna, som jag tyckte om att leka med som pojke, föll när jag välte den första, så faller alla evangeliets sanningar på plats när vi får veta att vårt vittnesbörds slutsten – Mormons bok – är sann.

Slutnoter

  1. Joseph Smith, i inledningen till Mormons bok. Se även History of the Church, 4:461.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar Joseph Smith (2007), s. 194.

  3. Mormons bok – Lärarens handledning (2001), s. 19.

  4. Se David A. Bednar, ”Uppenbarelsens ande”, Liahona, maj 2011, s. 87–90.