2015
Vær et lys
August 2015


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Vær et lys

Billede
Præsident Thomas S. Monson
Billede
Filipino young men and young women interact during a youth activity.

Jeg har haft det privilegium at overvære mange kulturarrangementer afholdt i forbindelse med tempelindvielser. Jeg har nydt dem alle rigtig meget, herunder også den seneste, som jeg overværede i Phoenix i Arizona i USA i november sidste år.

De unge sidste dages hellige, som deltog i festligholdelsen, præsenterede et fantastisk og mindeværdigt program. Lige før festligholdelsen i Phoenix sidste år fortalte jeg deltagerne: »I er lysets børn.«

Jeg ønsker, at alle Kirkens unge ved, at de er lysets børn. Og som sådan har de et ansvar for at være som et »himmellys i verden« (Fil 2:15). De har en pligt til at fortælle andre om evangeliets sandheder. De har en kaldelse til at stå som et tempelfyrtårn, hvor de afspejler evangeliets lys til en stadig mørkere verden. Deres opgave er at holde deres flamme levende, så den kan brænde og stråle.

For at vi kan være »et forbillede for de troende« (1 Tim 4:12), må vi selv tro. Vi må udvikle den nødvendige tro til at overleve åndeligt og til at udsende et lys til andre. Vi må nære vores vidnesbyrd, indtil det bliver et anker i vores liv.

At læse og studere skrifterne og at bede ofte og uden ophør er blandt de bedste måder at få og bevare den tro, som vi har brug for i dag. Til Kirkens ungdom siger jeg: Hvis I ikke allerede har gjort det, så få nu en vane med dagligt skriftstudium og bøn. Uden disse to afgørende vaner kan påvirkninger udefra og livets sommetider barske realiteter sløre eller endda slukke jeres lys.

Teenageårene er ikke lette. Det er de år, hvor Satan vil friste jer og gøre sit yderste for at lokke jer væk fra stien, der vil føre jer tilbage til jeres himmelske hjem. Men når I læser og beder, og når I tjener og adlyder, vil I bedre kende »lyset, som skinner i mørket« (L&P 6:21), vores store eksempel og styrke, ja, Herren, Jesus Kristus. Han er det lys, som vi skal holde højt for at fjerne det stigende mørke (se 3 Ne 18:24).

Med et stærkt vidnesbyrd om Frelseren og hans gengivne evangelium får I ubegrænsede muligheder for at skinne. De findes omkring jer hver dag, uanset hvilken situation I befinder jer i. Når I følger Frelserens eksempel, får I mulighed for at være et lys, kan man sige, for dem omkring jer – uanset om det er nogen i jeres egen familie, klassekammerater, kollegaer, bekendte eller fuldstændig fremmede.

Når I er et lys for verden, vil alle omkring jer mærke en særlig ånd, som får dem til at ønske at være sammen med jer og følge jeres eksempel.

Jeg bønfalder forældre og vore unges ledere om at hjælpe dem til at stå fast for sandhed og retfærdighed. Hjælp dem til at se den åbne port til lærdom, forståelse og tjeneste i Guds rige. Opbyg i dem styrke til at modstå verdens fristelser. Giv dem viljen til at vandre i dyd og tro, til at være bønsomme og til at se til himlen som deres faste anker.

Til vore unge siger jeg: Vor himmelske Fader elsker jer. Må I også mærke den kærlighed, som kirkelederne har til jer. Må I altid have et ønske om at tjene vor himmelske Fader og hans Søn. Og må I altid vandre i sandhed og være et lys blandt Guds børn.

Illustration af fyrtårn: dzm1try/iStock/Thinkstock

Billede
Product Shot from August 2015 Liahona