2015
Miksi Jeesus Kristus on tärkeä minun elämässäni?
Tammikuu 2015


Miksi Jeesus Kristus on tärkeä minun elämässäni?

Kun ymmärrämme kaiken, mitä Vapahtaja tekee hyväksemme, Hänestä tulee tärkein henkilö meidän elämässämme.

Kuva
Photograph of actor portraying Jesus Christ in the Bible Videos.

Luin äskettäin blogikirjoituksen, jossa kirjoittaja puhui siitä, kuinka Vapahtajalla on keskeinen osa hänen päivittäisessä elämässään. Iloitsin siitä, että hän oli halukas kertomaan tunteistaan, mutta minua suretti yhden lukijan vastaus: ”Hän ei ole millään tavalla tärkeä minun elämässäni – ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaankaan.”

Se lukija ei voisi olla enempää väärässä. Ennemmin tai myöhemmin me kaikki tarvitsemme Vapahtajaa. Me kaikki teemme virheitä, joita emme pysty korjaamaan, koemme menetyksiä, joita emme pysty korvaamaan, ja kohtaamme kipuja, vainoa, murhenäytelmiä, kuormia ja pettymyksiä, joista emme pysty selviytymään yksin.

Hyvä uutinen on, ettei meidän tarvitse selviytyä niistä yksin.

”Me saatamme heikkouden hetkellä huudahtaa: ’Kukaan ei tiedä, millaista tämä on. Kukaan ei ymmärrä.’ Mutta Jumalan Poika tietää ja ymmärtää täysin, koska Hän on tuntenut ja kantanut henkilökohtaiset kuormamme”, vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut. ”Ja Hänen äärettömän ja iankaikkisen uhrinsa ansiosta (ks. Alma 34:14) Hänellä on täydellistä myötätuntoa ja Hän voi ojentaa meille armon käsivartensa.”1

Jeesus on meille tärkeä, koska sovituksellaan, opetuksillaan, toivollaan, rauhallaan ja esimerkillään Hän auttaa meitä muuttamaan elämäämme, kohtaamaan koettelemuksemme ja kulkemaan eteenpäin uskossa, kun me matkaamme takaisin Hänen ja Hänen Isänsä luo.

Jeesus tekee parannuksen mahdolliseksi

Yksi niistä syistä, joiden vuoksi Jeesus on niin tärkeä niille, jotka yrittävät vilpittömästi seurata Häntä, on se, että me kaikki teemme virheitä ja tarvitsemme parannuksen lahjaa, jonka sovitus tarjoaa.

Kun kompastumme ja lankeamme, Saatana haluaa meidän ajattelevan, ettemme ole kyllin hyviä nousemaan ylös ja palaamaan oikealle polulle. Hän haluaa meidän myös unohtavan, että evankeliumi on ”parannuksen evankeliumi” (ks. OL 13:1, kursivointi lisätty). Mutta me tiedämme, että ”Kristuksen armo on todellista ja suo sekä anteeksiannon että puhdistumisen parannuksen tekevälle syntiselle”2.

Jeesuksen Kristuksen sovituksen voima on meidän jokaisen ulottuvilla, mutta meidän pitää päättää, että annamme sen toimia elämässämme. Kuvittele, että annat ystävälle erityisen lahjan – jotakin sellaista, mitä ystäväsi todella tarvitsee ja minkä olet valmistanut tekemällä henkilökohtaisen uhrauksen. Kuvittele sitten, että ystäväsi vastaisi: ”Kiitos, mutta en todellakaan halua lahjaasi.” Miltä sinusta tuntuisi?

Kun emme pyydä, että Jeesus auttaisi meitä tulemaan puhtaiksi parannuksen avulla, on kuin torjuisimme Hänen lahjansa.

Jeesus opettaa totuutta

Kun kerran joukko ihmisiä kieltäytyi kulkemasta enää Jeesuksen kanssa, Hän kysyi kahdeltatoista apostolilta: ”Aiotteko tekin lähteä?” Pietari vastasi: ”Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.” (Joh. 6:67–68.)

Voit löytää Vapahtajan ”ikuisen elämän sanoja” pyhistä kirjoituksista, elävien profeettojen opetuksista ja Pyhän Hengen kuiskauksista. Ne ovat perusta ”onneen tässä elämässä ja iankaikkiseen elämään tulevassa maailmassa”3, ja ne opastavat meidät turvallisesti takaisin taivaallisen Isämme ja Vapahtajamme luo.

Mitä suuria totuuksia Vapahtaja opetti? Presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, luetteli niistä neljä eräässä äskettäisessä yleiskonferenssipuheessa:

  • ”Isämme on antanut lapsilleen suuren onnensuunnitelman.”

  • ”Sovituksen ansiosta me voimme elää ikuisesti rakkaittemme kanssa.”

  • ”Lopulta meillä on suurenmoinen, täydellinen ja kuolematon ruumis, jota sairaudet ja vammat eivät rasita.”

  • ”Surun ja menetyksen kyyneleemme korvautuvat [vielä] onnen ja ilon runsaalla mitalla.”4

Jeesus tarjoaa toivoa

Kun eteemme tulee vakavia haasteita, meidän on joskus vaikea turvata Herraan. Mutta Häneen turvaaminen tuo meille toivon, jota tarvitsemme kohdataksemme haasteemme.

Niin tapahtui Gatrellin perheen jäsenille, jotka asuvat samassa seurakunnassa kuin sisar Jean A. Stevens. Sisar Stevens, ensimmäinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on kertonut, että kun veli Gatrellilla diagnosoitiin syöpä, perhe piti tiukasti kiinni evankeliumista ja temppeliliitoistaan. Niin tehdessään he saivat toivoa Jumalan lupauksista, että he olisivat jälleen yhdessä tämän elämän jälkeen.

Vaikeina päivinä ennen aviomiehensä kuolemaa sisar Gatrell sanoi: ”Tiesin, että Herra piti meistä huolta. Jos luottaa Herraan, voi todella voittaa minkä tahansa elämän haasteista.”5

Sovituksen lahja tuo meille toivon iankaikkisesta elämästä – jotakin sellaista, mitä tarvitsemme, kun kärsimme koettelemuksia tai rakkaan ihmisen kuoleman.

”Rakastava taivaallinen Isämme on antanut meille lahjaksi Vapahtajan, rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen”, presidentti Henry B. Eyring, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa on sanonut. ”Tämä Jeesuksen Kristuksen sovituksen suuri lahja ja siunaus tuo mukanaan yleismaailmallisen perinnön: lupauksen ylösnousemuksesta ja mahdollisuuden iankaikkiseen elämään kaikille, jotka ovat syntyneet.”6

Jeesus tarjoaa rauhaa

Kuva

Jos olet joskus joutunut luonnonmullistukseen, ollut julman juoruilun kohteena, kokenut elämää muuttaneen haasteen, menettänyt jonkun ystävyyden tai puolustanut sitä, mikä on oikein, tiedät tarvitsevasi Herran rauhaa. ”Vapahtajan rauha”, vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on sanonut, ”laannuttaa maailman kieppuvat pyörretuulet.”7

Eräässä äskettäisessä yleiskonferenssissa vanhin Andersen kertoi lehvänsitojasta, jota pilkattiin ja nimiteltiin, koska tämä puolusti perinteistä avioliittoa. Tämä lehvänsitoja oppi, että pilkka on toisinaan hinta siitä, että ”olemme uskollisia Jumalalle ja Hänen elävien profeettojensa opetuksille”.8

Mutta se, että ryhtyy puolustamaan, ei tarkoita, että joutuisi puolustamaan yksin. Me voimme aina kääntyä Rauhan Ruhtinaan puoleen, kun tunnemme olevamme yksin tai lannistuneita, surullisia tai huolissamme, pelokkaita tai arvottomia. Teemme niin, kun

  • rukoilemme taivaalliselta Isältä, että Henki olisi kanssamme

  • luemme Herran sanoja pyhistä kirjoituksista ja elävien profeettojen opetuksista

  • käymme temppelissä

  • tutkimme kirkossa ja seminaarissa Vapahtajan elämää

  • käytämme hyväksemme Hänen sovitustaan tekemällä parannuksen synneistämme

  • lausumme muille todistuksemme Hänestä.

Kun tunnemme Vapahtajan rauhaa, sydämemme ei tarvitse olla ahdistunut tai pelokas (ks. Joh. 14:26–27).

”Vain Mestari tuntee koettelemustemme, tuskamme ja kärsimyksemme syvyydet”, presidentti Thomas S. Monson on sanonut. ”Hän yksin tarjoaa meille iankaikkista rauhaa vastoinkäymisten aikoina. Hän yksin koskettaa piinattua sieluamme lohdullisilla sanoillaan.”9

Jeesus antaa esimerkin

Kuva

Koko palvelutyönsä ajan Jeesus paitsi näyttää tietä onneen myös johtaa meitä sillä tiellä. Sovituksellaan Hän johtaa meitä rakastamaan. Opetuksillaan Hän johtaa meidät iankaikkisiin totuuksiin. Täydellisellä elämällään Hän johtaa meitä kuuliaisuuden tielle.

”Suurin maan päällä koskaan elänyt esimerkki on Vapahtajamme Jeesus Kristus. Hänen palvelutyönsä kuolevaisuudessa täyttyi ihmisten opettamisesta, palvelemisesta ja rakastamisesta”, vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut. Hän lisäsi, että Vapahtaja ”kutsuu meitä noudattamaan täydellistä esimerkkiään”.10

Kun ymmärrämme, että Vapahtaja tekee parannuksen ja ylösnousemuksen mahdolliseksi, opettaa elintärkeitä totuuksia, tarjoaa toivoa ja rauhaa sekä antaa täydellisen esimerkin, Hänestä tulee elämämme keskipiste. Ja kun Hän on ystävämme, meillä on rohkeutta karkottaa pelko ja edetä uskossa.

Viitteet

  1. ”He kantoivat kuormansa helposti”, Liahona, toukokuu 2014, s. 90.

  2. D. Todd Christofferson, ”Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 113.

  3. ”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 3.

  4. ”Kiitollinen kaikissa olosuhteissa”, Liahona, toukokuu 2014, s. 76.

  5. ”Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi”, Liahona, toukokuu 2014, s. 83.

  6. ”Korvaamaton toivon perintö”, Liahona, toukokuu 2014, s. 24.

  7. ”Hengellisiä pyörretuulia”, Liahona, toukokuu 2014, s. 20.

  8. Ks. ”Hengellisiä pyörretuulia”, s. 19–20.

  9. ”Minä en jätä enkä hylkää sinua”, Liahona, marraskuu 2013, s. 87.

  10. ”Minä annoin teille esimerkin”, Liahona, toukokuu 2014, s. 35.