2014
Jesu Kristi gudomliga mission: Världens ljus
Mars 2014


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga mission: Världens ljus

Studera det här materialet under bön och försök få reda på vad du ska prata om. Hur kan din kunskap om Frälsarens liv och mission stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

När vi inser att Jesus Kristus är världens ljus så stärks vår tro på honom och vi blir ett ljus för andra. Kristus vittnade om sin roll som ”det sanna ljuset som upplyser var och en som kommer till världen” (L&F 93:2) och bad oss att hålla upp hans ljus ”så att det lyser för världen” (3 Nephi 18:24).

Våra profeter har också vittnat om Kristi ljus. President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Varje gång ni väljer att försöka leva mer likt Frälsaren stärks ert vittnesbörd. Ni kan med tiden själva få veta att han är världens ljus. … Andra kommer att se det Kristi ljus som finns hos er.”1

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har sagt så här om att vi är världens ljus: ”Vi måste skydda våra familjer och gå i främsta ledet tillsammans med alla välvilliga människor och göra allt vi kan för att bevara ljuset, hoppet och moralen i våra samhällen.”2

Från skrifterna

Johannes 8:12; Läran och förbunden 50:24; 115:5

Från vår historia

Sista dagars heliga kvinnor i dag fortsätter att låta sitt ljus lysa.

På åttionde våningen i en skyskrapa i Hongkong bodde en ensamstående syster med fysiska funktionshinder – den enda sista dagars heliga i sin familj. Hon skapade ett hem som var en tillflyktsort där hon och hennes besökare kunde känna Andens inflytande. Hon hade alltid skrifterna, sina hjälpföreningsböcker och psalmboken nära tillhands. Hon åkte till templet och utförde förrättningar för sina förfäder.3

I Brasilien fostrade en rättfärdig mor sina barn i evangeliets ljus. Primärsånger fyllde rummen i hennes röda tegelhus och bilder från Liahona av tempel, Guds profeter och Frälsaren täckte väggarna. Hon och hennes make gjorde uppoffringar för att kunna beseglas i templet så att deras barn skulle födas inom förbundet. Hennes ständiga bön var att Herren skulle hjälpa henne att fostra barnen i evangeliets ljus, sanning och styrka.4

Slutnoter

  1. Henry B. Eyring, ” Ett levande vittnesbörd”, Liahona, maj 2011, s. 128.

  2. Quentin L. Cook, ”Låt ljusen åter tändas!” Liahona, nov. 2010, s. 30.

  3. Se Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 163.

  4. Se Döttrar i mitt rike, s. 163.