2014
Tjänande och evigt liv
Mars 2014


Budskap från första presidentskapet

Tjänande och evigt liv

Bild
President Henry B. Eyring

Frälsaren är vårt föredöme i fråga om osjälviskt tjänande. Under sitt fullkomliga liv ägnade han sig åt att tjäna sin himmelske Fader och alla sin Faders barn. Faderns och Sonens gemensamma mål är att ge oss alla odödlighetens gåva och det eviga livets välsignelse (se Mose 1:39).

För att kvalificera oss för evigt liv måste vi förändras genom Jesu Kristi försoning – födas på nytt och renas från synd. Men små barn under åtta år är utan synd och återlösta genom försoningen (se Mosiah 3:16, 21; Moroni 8:10–12).

För alla oss som uppnår ansvarighetsålder finns det en underbar plan som gör att vi kan renas från synd och förberedas för evigt liv. Den förberedelsen börjar med att vi döps av någon med prästadömsmyndighet och tar emot den Helige Anden. Sedan måste vi alltid minnas Frälsaren och hålla buden som han har gett oss.

Kung Benjamin berättade för sitt folk i Mormons bok om glädjen som kommer av att känna syndens förlåtelse genom Jesu Kristi försoning. Sedan sade han att de, för att få förlåtelse för sina synder, måste lära sina barn att tjäna varandra, och de måste vara så generösa de kan för att uppfylla de timliga och andliga behoven hos människorna omkring dem. (Se Mosiah 4:11–16.)

Han förkunnade: ”Jag säger er detta för att ni skall kunna lära visdom, för att ni skall kunna förstå att när ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17).

Jesus gick omkring och undervisade om sitt evangelium och gjorde gott (se Apg. 10:38). Han botade sjuka. Han uppväckte döda. Med sin makt mättade han tusentals när de var hungriga och utan mat (se Matt. 14:14–21; Joh. 6:2–13). Efter sin uppståndelse gav han mat till flera av sina apostlar när de kom iland vid Galileiska sjön (se Joh. 21:12–13). På den amerikanska kontinenten botade han sjuka och välsignade barnen en efter en (se 3 Nephi 17:7–9, 21).

Aposteln Jakob lärde oss hur önskan att tjäna andra kommer från vår tacksamhet för det Herren har gjort för oss:

”Den som … blickar in i frihetens fullkomliga lag och blir kvar i den och inte är en glömsk hörare utan en verklig görare, han blir salig i sin gärning. …

Att ta sig an föräldralösa barn och änkor i deras nöd och hålla sig obesmittad av världen, det är en gudstjänst som är ren och fläckfri inför Gud och Fadern” (Jak. 1:25, 27).

Ett av bevisen på att du blir ren är en större önskan att tjäna andra åt Frälsaren. Hemundervisning och besöksundervisning blir mer glädjande och mindre betungande. Du inser att du oftare erbjuder dig som volontär i en lokal skola eller hjälper till att ta hand om fattiga i din kommun. Fastän du inte har så mycket pengar att ge till dem som har mindre, önskar du att hade mer så att du kunde ge mer (se Mosiah 4:24). Du är ivrig att tjäna dina barn och visa dem hur man tjänar andra.

Allteftersom du förändras får du en större önskan att tjäna mer utan uppmärksamhet. Jag känner till lärjungar till Frälsaren som har gett stora gåvor i form av pengar och tjänande, fast beslutna att ingen utom Gud och deras barn skulle känna till det. Gud har uppmärksammat deras tjänande genom att välsigna dem i det här livet, och han kommer att välsigna dem i det eviga livet (se Matt. 6:1–4; 3 Nephi 13:1–4).

När du har hållit budet att tjäna andra (se Matt. 22:39), har du känt en förändring i dina högmodiga känslor. Frälsaren tillrättavisade sina apostlar när de frågade vem som var störst bland dem. Han sade:

”Ni skall inte låta någon kalla er lärare, ty en är er lärare, Kristus.

Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare” (Matt. 23:10–11).

Frälsaren lär oss hur vi kan lära oss att tjäna andra. Han tjänade på ett fullkomligt sätt, och vi måste lära oss att tjäna så som han lärde oss – rad på rad (se L&F 93:12–13). Genom det tjänande vi utför kan vi bli mer lika honom. Vi kommer att be av hela vårt hjärta att kunna älska våra fiende som han älskar dem (se Matt. 5:43–44; Moroni 7:48). Då kanske vi till slut är redo för evigt liv tillsammans med honom och med vår himmelske Fader.

Jag lovar att vi kan lära oss tjäna mer fullkomligt när vi följer Frälsarens lärdomar och exempel.

Undervisa från det här budskapet

Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har uppmuntrat oss att be om tillfällen att tjäna: ”Be er himmelske Fader i er morgonbön varje ny dag att vägleda er så att ni ser en möjlighet att tjäna ett av hans dyrbara barn. … Leta [sedan under dagen] efter någon som ni kan hjälpa” (”Verka med iver”, Liahona, nov. 2012, s. 31). Du kan inbjuda dem du undervisar att sätta upp ett mål att be varje morgon om tillfällen att tjäna och sedan söka efter dem under dagen.