2013
Herren ska återvända till jorden i härlighet
December 2013


Vad vi tror på

Herren ska återvända till jorden i härlighet

Allt vi gör i kyrkan — missionsarbete, släktforskning och tempeltjänst, undervisar om evangeliet, lever kristuslika liv — förbereder oss och andra för evigt liv och för Herrens andra ankomst.1

Hans första ankomst — hans jordiska liv — bevittnades av relativt få personer. När han återvänder ”med makt och stor härlighet” kommer alla människor att se det (L&F 29:11). Kristi andra ankomst inleder tusenårsriket då Frälsaren ska ”leva i rättfärdighet med människor på jorden i ett tusen år” (L&F 29:11).

Skrifterna beskriver många händelser som ska ske före Kristi andra ankomst. Några av dem är:

Fastän vi kan se tecken på att Herrens andra ankomst är nära är det ingen som vet exakt när Herren kommer tillbaka: ”Stunden och dagen känner ingen människa till, inte heller änglarna i himlen, inte heller skall de veta det förrän han kommer” (L&F 49:7).

Några kommer inte att vara redo för Frälsarens återkomst. Det blir en skrämmande dag för de orättfärdiga men en tid av frid och triumf för de rättfärdiga. Därför har skrifterna och nutida profeter uppmanat oss att leva så att vi är redo att möta vår Frälsare när han än kommer tillbaka. Herren har sagt:

”Den dagen när jag kommer i min härlighet skall liknelsen som jag framställde om de tio jungfrurna fullbordas.

Ty de som är visa och har tagit emot sanningen samt tagit den helige Anden till sin vägledare och inte har låtit sig bedragas — sannerligen säger jag er: De skall inte huggas ned och kastas i elden, utan de skall uthärda den dagen” (L&F 45:56–57; se också Matt. 25:1–13).

  • Före Kristi andra ankomst får vi uppleva jordbävningar, stormar och åskoväder, och havets vågor kommer att häva sig ”över sina bräddar” (se L&F 88:89–90).

  • ”Solen skall vändas i mörker och månen i blod, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda” (Joel 2:31).

  • Frälsaren återvänder i härlighet: ”Så stor skall hans närvaros härlighet vara, att solen skall gömma sitt ansikte i skam” (L&F 133:49).

  • Frälsaren ska stå på Oljeberget och judarna ska fråga: ”Vad är det för sår i dina händer och i dina fötter?” Han ska svara: ”Detta är såren som jag sårades med i mina vänners hus. … Jag är Jesus som korsfästes.” (Se L&F 45:48–52.)

  • De rättfärdiga ska uppstå och ryckas upp för att möta Frälsaren bland molnen (se L&F 88:95–97).

Slutnot

  1. Se till exempel David A. Bednar, ”Barnens hjärtan skall vända sig”, Liahona, nov. 2011, s. 24; och Neil L. Andersen, ”Förbered världen för Herrens andra ankomst”, Liahona, maj 2011, s. 49.