2013
Familj och vänner för evigt
December 2013


Budskap från första presidentskapet

Familj och vänner för evigt

Bild
President Henry B. Eyring

Var du än bor har du vänner som söker efter den stora glädje du har funnit genom att följa Jesu Kristi återställda evangelium. De kanske inte kan beskriva den glädjen med ord, men de känner igen den när de ser den i ditt liv. De blir angelägna om att få veta vilken källan till den glädjen är, särskilt när de ser att du ställs inför prövningar precis som de.

Du har känt glädje när du har hållit Guds bud. Det är den utlovade frukten av att följa evangeliet (se Mosiah 2:41). Du följer inte trofast Herrens bud för att bli sedd av andra, men de som ser din glädje förbereds av Herren för att höra de goda nyheterna om evangeliets återställelse.

De välsignelser du har fått har medfört plikter och underbara möjligheter för dig. Som en Jesu Kristi förbundslärjunge är du förpliktad att ge andra möjligheten att finna större glädje, särskilt dina vänner och familjemedlemmar.

Herren såg din möjlighet och beskrev din plikt med följande befallning: ”Det tillkommer var och en som har blivit varnad att varna sin nästa” (L&F 88:81).

Herren gör den befallningen lättare att lyda genom den förändring som äger rum i ditt hjärta när du tar emot och följer Jesu Kristi evangelium. Som resultat växer din kärlek till andra, liksom din önskan att de ska uppleva samma glädje som du har känt.

Ett exempel på den förändringen är hur du välkomnar chansen att hjälpa till med Herrens missionsarbete. Heltidsmissionärer lär sig snart att de kan förvänta sig en varm respons av en sann omvänd på en förfrågan om en hänvisning. Den omvände vill att vänner och familjemedlemmar ska dela hans eller hennes glädje.

När missionsledaren i din församling eller missionärerna frågar efter namnet på någon de kan undervisa så är det en stor komplimang till dig. De vet att dina vänner har sett din glädje, och därför har dessa vänner förberett sig för att lyssna på och för att välja att ta emot evangeliet. Och de litar på att du är den vän som de behöver när de kommer in i riket.

Du behöver inte vara rädd för att förlora dina vänner när du bjuder hem missionärerna för att träffa dem. Jag har vänner som avvisat missionärerna men som har tackat mig under många år för att jag erbjöd dem något som de visste var så dyrbart för mig. Du kan få vänner för evigt genom att erbjuda dem evangeliet som de ser har gett dig glädje. Missa aldrig ett tillfälle att inbjuda en vän och särskilt inte en familjemedlem att följa lycksalighetsplanen.

Det finns inget bättre tillfälle för den inbjudan än i kyrkans tempel. Där kan Herren erbjuda frälsningens förrättningar till våra förfäder som inte kunde ta emot dem medan de levde. De tittar ner på dig med kärlek och hopp. Herren har lovat att de ska få möjlighet att komma in i hans rike (se L&F 137:7–8) och han har planterat en kärlek till dem i ditt hjärta.

Många av er har känt glädjen av att erbjuda templets förrättningar till andra, precis som ni gör när ni ger namnen på personer till missionärerna ni träffar. Du har känt ännu större glädje när du har utfört förrättningar för dina förfäder. Det uppenbarades för profeten Joseph Smith att vår eviga lycka bara är möjlig om vi erbjuder vägen till den välsignelsen till våra förfäder genom ställföreträdande tempelförrättningar (se L&F 128:18).

Julen vänder våra hjärtan till Frälsaren och till glädjen hans evangelium har gett oss. Vi visar vår tacksamhet mot honom bäst när vi erbjuder andra den glädjen. Tacksamhet vänds till glädje när vi ger namn till missionärerna och när vi tar våra förfäders namn till templet. Det beviset på vår tacksamhet kan leda till att våra vänner och vår familj varar för evigt.

Undervisa från det här budskapet

President Eyring förklarar att vi kan visa vår tacksamhet för Frälsaren genom att sprida evangeliet till andra. Du kan samtala med dem du undervisar hur evangeliets gåva har välsignat deras liv. Du kan uppmuntra dem att under bön fastställa vilka de vill ge evangeliets gåva till och hur de kan göra det.